BasBQ
Beef en Steak

Smakelijke kennismaking

 

KabouterTilly

Sprokkelaar
Berichten
34
Dames en Heren, levensgenieters, Bourgondiërs, waarde boeren, burgers (pun intended) en buitenlui. Het is een eer om toegelaten te worden tot het genootschap der BBQ'ende medemens, waarvoor allereerst hartelijke dank.

Onder schuilnaam KabouterTilly, afgeleid van vorige woonplaats Tilburg (echt naam Bas, 27 lentes, overigens niet klein uitgevallen) mag ik graag op regelmatige basis een lekkere maaltijd klaarmaken in de buitenlucht. Hiervoor geen fancy buitenkeuken, zelfs lichtelijke rillingen bij het horen van de term "gasbarbecue". Nee de voorkeur gaat hier toch wel uit naar houtskool, briketten, of zelfs old-skool op hout.

In 2014 tijdens mijn stage in het prachtige Zuid Afrika heb ik kennis mogen maken met de echte Afrikaanse Braai. Vele avonden met een koude Black Label in de hand bij de Bring and Braai verhalen van reizigers uit de hele wereld mogen horen en delen rond het vuur, beter wordt het haast niet. Vuurtje stoken, en wanneer de vlammen er af zijn vlees grillen op de overgebleven kolen, back to basics.

Terug naar 2020, en de spulletjes die ik momenteel ge-/misbruik. Enkele maanden geleden ingetrokken bij mijn vriendin, waar een gemetselde stenen haard in de tuin staat. Met een paar stenen en een rooster, ideaal voor een vuurtje met gedroogd hout, en daarna fijn de maaltijd hierop koken. Uiteraard nog steeds met een biertje in de hand.
IMG_20200427_180915.jpg

IMG_20200509_175521.jpg


Helaas ging dit twee keer heel erg goed, maar zijn bij de derde poging enkele tegeltjes geknapt door de hitte van het vuur. Daar moeten we dus even een oplossing voor gaan vinden, hoogstwaarschijnlijk door gebruik van vuurvaste stenen.
IMG_20200601_103449.jpg

Foutje, bedankt..

Verder staat er hier nog een dun metalen bak op nog dunnere pootjes te wiebelen, een ding van twee tientjes die de naam barbecue niet zou mogen dragen. Ik durf er geen zware stukken vlees op te leggen, bang dat het ding door zijn hoeven zakt. Ga ik geen foto van delen, dan nemen jullie mij al helemaal niet meer serieus 🙂

Om de hobby wat serieuzer te gaan nemen en ook het stukje "low & slow" te gaan ontdekken, ben ik in de markt voor een mini kamado. Zijn hier slechts met zijn 2en, en mochten er meer eters komen kan ik altijd nog de grote tuinhaard een slinger geven.
Vermoedelijk lig ik a.s. zaterdag om 8u 's morgens op de stoep bij onze Duitse vrienden van de Aldi, die voor €90 een kleine kamado in de verkoop gaan gooien. Een leuke prijs om het te gaan ontdekken, en mocht het bevallen zal de overstap naar een grote mensen-model waarschijnlijk wel volgen. Linkje
De Bekvam mod al eens bekeken hier, en staat zeker ook op de planning tzt.

Hoop veel van jullie te leren hier, alvast hartelijk dank voor het delen van jullie kennis, en wellicht zien jullie binnenkort ook mijn culinair creaties hier voorbij komen!
 
Welkom bij het genootschap, succes vast voor zaterdag
Ook niet 1 foto van een krom rooster met een dik stuk vlees. 😉
 
Welkom bij dit edele forum. Stuur maar een fotootje van je verovering.
 
Hoi Bas,
Bedankt voor je uitgebreide intro, welkom bij het Genootschap
 
Welkom! Braaien zijn geweldig, had bij mijn vorige huis een grote braai met 2 werkbladen eraan en een standaard een kuub houd erbij! Helaas bij dit huis nog niet gerealiseerd, maar heb ook nu geen lullige ‘buitenkeuken’ combi gas en hout... je zou eens op marktplaats kunnen zoeken naar oude haardstenen en daar kijken of je voor een zacht prijsje ‘de rommel’ bij iemand kunt ophalen. Of een plaatselijke smit een bak laten fabriceren... met een rek erboven voor de blokken die in stukken kool in de bak eronder vallen.

In ieder geval veel braai plezier!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Welkom hier op het mooie forum


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Afgelopen zaterdag ochtend vroeg het bed uit voor het welbekende mini-eitje, en het is gelukt! Erg blij mee, en de eerste kippenpootjes zijn dezelfde avond nog gemaakt.
IMG_20200613_184824.jpg


Later die dag direct even langs de Sligro geweest voor een (30% korting) klein zakje houtskool.
IMG_20200613_184844.jpg


Ook heb ik een terracotta schaaltje gehaald als heat deflector, alleen het hangsysteem wat ik had gemaakt van een taartrooster was een beetje mislukt. Ipv daarvan nu een metalen strip gehaald die ik wil gaan buigen, naar voorbeeld in dit topic.

Ik merk wel dat het even stoeien is om de kamado goed aan te krijgen. Waarschijnlijk bij de eerste poging niet genoeg houtskool gebruikt, en was 1 wokkel te weinig. Poging twee ging al beter 🙂
 
Terug
Bovenaan Onderaan