BasBQ
Beef en Steak

Skillet.. merk? met of zonder steel?

Hallo allemaal,

Skillets in alle soorten en maten, waar letten jullie op? Wat adviseren jullie om mee te beginnen?
(Idee is om cornbread te maken, uitjes te fruiten, allerlei verschillende dingen dus)

Mijn idee nu is eentje met steel van 12"/30cm...

Groet! Martin
Ik heb dit setje eens gekocht,


Ik gebruik met regelmaat deze en voornamelijk de grootste. Past goed op een large kamado. Kan begrijpen dat zonder steel makkelijker is. Deze set is echter wel leuk voor een beginnende gietijzer gebruiker. Ben er blij mee. Voor de prijs zijn ze voor de sier al leuk toch!
 
Mijn Le Creuset heeft ook aan de binnenkant emaille @Sander72. En die mag ook gewoon in de vaatwasser.
 
Grappig Dennis, mijn Le Creuset was ooit heel mooi blauw geemailleerd aan de buitenkant en mooi vlak gietijzer aan de binnenkant. Mooie houten steel. Mijn favoriete koekenpan. Helaas is het blauwe laagje emaille nu helemaal zwart. Maar hij kookt nog top!
 
Mijn Le Creuset was ooit heel mooi blauw geemailleerd aan de buitenkant en mooi vlak gietijzer aan de binnenkant. Mooie houten steel. Mijn favoriete koekenpan. Helaas is het blauwe laagje emaille nu helemaal zwart. Maar hij kookt nog top!

Tuurlijk niet. Emaille zit aan de buitenkant.

Ik denk dat je deze bedoeld...... hele mooie pan, maar die heeft een zwart emaille laagje aan de binnenkant en niet het blanke gietijzer waar we het hier over hebben ;)

En jij al die jaren maar denken dat je op blank gietijzer aan het bakken bent :ROFLMAO: 👊
Schermafbeelding 2021-09-20 om 10.56.05.png
 
Volgens mij gaat het hele verhaal van niet seasonen ook niet op als alleen de buitenkant geëmailleerd is toch? Dan roest hij van binnenuit gewoon weg ;)
 
Ook mijn gietijzeren bakplaat van Le Creuset die ik voor de smashburgers gebruik roest niet. Hoe ik dat weet? Vergeten in de Kettle Joe en dan na twee weken slecht weer hem vinden met een rand water erop. Dus ik ga ervan uit dat ook die een emaille laagje heeft.
 
Ook mijn gietijzeren bakplaat van Le Creuset die ik voor de smashburgers gebruik roest niet. Hoe ik dat weet? Vergeten in de Kettle Joe en dan na twee weken slecht weer hem vinden met een rand water erop. Dus ik ga ervan uit dat ook die een emaille laagje heeft.

Of een erg goede seasoning heeft?
 
Dat is dan wel een erg goede laag :ROFLMAO:
 
Ik heb dit setje eens gekocht,


Ik gebruik met regelmaat deze en voornamelijk de grootste. Past goed op een large kamado. Kan begrijpen dat zonder steel makkelijker is. Deze set is echter wel leuk voor een beginnende gietijzer gebruiker. Ben er blij mee. Voor de prijs zijn ze voor de sier al leuk toch!
Goeie tip! Ik heb ze gelijk besteld.
 
Dat is dan wel een erg goede laag :ROFLMAO:
Ik heb geen idee hoe lang een seasoning stand zou moeten houden. Maar als er een goede laag gepolymeriseerd vet op zit zou ik verwachten dat dat niet in 2 weken weg is toch?
Maar goed, aan jouw reactie te lezen is jouw ervaring anders 😋
 
74fd3abe6abd6dd55176b813ba4fb286.jpg

Zoiets

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Goeie tip, werkt perfect voor de zwaardere schoonmaak klussen van je gietijzer zonder emaille laagje inderdaad...... 👍
 
Zijn de wat duurdere skillets van bijvoorbeeld Lodge of Petromax het extra geld waard? Worden de pannen van de Buyer ook wel voor hetzelfde doel gebruikt?
 
Zijn de wat duurdere skillets van bijvoorbeeld Lodge of Petromax het extra geld waard? Worden de pannen van de Buyer ook wel voor hetzelfde doel gebruikt?

Er zit wat kwaliteit verschil in het gietwerk, de goedkopere zijn wat grover...... de blank gietijzeren Lodge pannen van vroeger hadden spiegelgladde bodems maar tegenwoordig hebben die ook wat meer structuur. De Buyer Le Creuset pannen hebben dacht ik allemaal een emaille laagje. Het is maar net wat je wilt...... emaille laagje scheelt wat onderhoud en is gladder, een blank gietijzeren Logdge is gladder dan een goedkopere maar voor beide geld dat ze door veel gebruiken steeds beter en gladder worden. Eventueel kun je een ruwe pan glad schuren...... dat is een smerig klusje maar dan heb je sneller een glad oppervlak ;)
Ik heb hier oa het goedkoopste setje skillets van Amazon en na een half jaartje dagelijks gebruik zijn ze glad genoeg om er een ei in te kunnen bakken zonder dat 'ie blijft plakken 😁

EDIT: ik had ik bovenstaande de merknamen De Buyer en Le Creuset verwisseld
 
Laatst bewerkt:
@EasywoodsQ +1 Ik heb hier ook een vrij ruw en goedkoop pannetje. Na seasonnen en op de juiste manier behandelen werkt het prima.
De duurdere zijn als ze gladder zijn waarschijnlijk eerder op dat niveau maar het is maar wat je er aan uit wilt geven.
Als je ze ook voor het dagelijkse koken op bijvoorbeeld inductie gaat gebruiken dan zou ik denk ik voor de duurdere pannen gaan.
 
Er zit wat kwaliteit verschil in het gietwerk, de goedkopere zijn wat grover...... de blank gietijzeren Lodge pannen van vroeger hadden spiegelgladde bodems maar tegenwoordig hebben die ook wat meer structuur. De Buyer pannen hebben dacht ik allemaal een emaille laagje. Het is maar net wat je wilt...... emaille laagje scheelt wat onderhoud en is gladder, een blank gietijzeren Logdge is gladder dan een goedkopere maar voor beide geld dat ze door veel gebruiken steeds beter en gladder worden. Eventueel kun je een ruwe pan glad schuren...... dat is een smerig klusje maar dan heb je sneller een glad oppervlak ;)
Ik heb hier oa het goedkoopste setje skillets van Amazon en na een half jaartje dagelijks gebruik zijn ze glad genoeg om er een ei in te kunnen bakken zonder dat 'ie blijft plakken 😁
Bedankt voor de info. De pannen van de Buyer zijn van dik plaatstaal met een gladde structuur en moeten ook ingebrand worden.

94F96443-F9B3-451D-99E1-850B41249C49.jpeg
 
Bedankt voor de info. De pannen van de Buyer zijn van dik plaatstaal met een gladde structuur en moeten ook ingebrand worden.
Je hebt gelijk........ ik bedoelde de pannen van Le Creuset :oops:

Je had het over de De Buyer pan in een vraag over skillets en ik bleef in gietijzer modus hangen.

Plaatstaal is iets heel anders maar dat kan natuurlijk ook prima op een BBQ en heeft door een hele andere productie al een glad oppervlak maar de warmte overdracht is anders dan gietijzer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan