BasBQ
Beef en Steak

Skillet.. merk? met of zonder steel?

 

NurseMartin

Sprokkelaar
Berichten
33
Hallo allemaal,

Skillets in alle soorten en maten, waar letten jullie op? Wat adviseren jullie om mee te beginnen?
(Idee is om cornbread te maken, uitjes te fruiten, allerlei verschillende dingen dus)

Mijn idee nu is eentje met steel van 12"/30cm...

Groet! Martin
 
Zonder handvat is handig voor de BBQ. Ik gebruik mijn skillets ook in de keuken dus dan is een handvat wel weer makkelijk. Heb je een grote barbecue (pellet barbecue, offset) en kun je makkelijk een skillet met handvat kwijt dan zou ik daarvoor gaan.

Welk merk? Ze doen het allemaal maar hoe gladder je oppervlak hoe meer “non stick” hij is of kan worden. Dan kom je bij de wat duurdere uit zoals Lodge. Geen zin in seasonen en gedoe met schoonmaken? Dan kun je ook voor een geëmailleerde gaan zoals een Le Creuset.

Maten? Ik heb kleine voor een eitje of twee plakjes bacon maar ook een hele grote Lodge voor 4-5 karbonades 😂
 
Heb er één met steel, niet handig voor medium Q.
Heb van een magnetron rek de pootjes verbogen zodat het deksel van de Q op het handvat kom, dus niet helemaal dicht kan. Voor andere bereidingen wel weer makkelijk.
Daarom er oom één zonder handvatten bij gekocht

en wat Noskos zegt, wil je wel of niet seasonen, die keuze “moet” je ook overwegen. Succes
 
Kijk, daar kan ik wat mee, bedankt @noskos en @rno! Ik ga eens kijken naar een Lodge zonder handvat.
Mijn weber is 57cm, dus niet klein, maar wel handig als de deksel dicht kan.
 
Zonder handvat is handig voor de BBQ. Ik gebruik mijn skillets ook in de keuken dus dan is een handvat wel weer makkelijk. Heb je een grote barbecue (pellet barbecue, offset) en kun je makkelijk een skillet met handvat kwijt dan zou ik daarvoor gaan.

Welk merk? Ze doen het allemaal maar hoe gladder je oppervlak hoe meer “non stick” hij is of kan worden. Dan kom je bij de wat duurdere uit zoals Lodge. Geen zin in seasonen en gedoe met schoonmaken? Dan kun je ook voor een geëmailleerde gaan zoals een Le Creuset.

Maten? Ik heb kleine voor een eitje of twee plakjes bacon maar ook een hele grote Lodge voor 4-5 karbonades 😂
Het non-stick begrijp ik.
Waar wat is het verschil in gebruikservaring tussen geëmailleerd of niet? Het schoonmaken snap ik, maar als er geen verschil in gebruik zit, zou iedereen wel voor geëmailleerd kiezen toch??
 
Het non-stick begrijp ik.
Waar wat is het verschil in gebruikservaring tussen geëmailleerd of niet? Het schoonmaken snap ik, maar als er geen verschil in gebruik zit, zou iedereen wel voor geëmailleerd kiezen toch??
Kaal gietijzer “moet” je seasonen en onderhouden, anders gaat het roesten dat is een nadeel.
Misschien maatvoering?
 
Dat snap ik allemaal, maar was niet wat ik bedoelde. Geëmailleerd is qua onderhoud veel makkelijker. Dus waarom heeft niet iedereen geëmailleerd?
 
Kijk, daar kan ik wat mee, bedankt @noskos en @rno! Ik ga eens kijken naar een Lodge zonder handvat.
Mijn weber is 57cm, dus niet klein, maar wel handig als de deksel dicht kan.
Ik heb de bakplaat van weber en twee kleinere skillets. 1 merkloze van 16 cm en de FP25 van Petromax. Werkt prima op de W57. Met deze maatvoering kunnen de skillets bij elkaar op het rooster.
 
Het non-stick begrijp ik.
Waar wat is het verschil in gebruikservaring tussen geëmailleerd of niet? Het schoonmaken snap ik, maar als er geen verschil in gebruik zit, zou iedereen wel voor geëmailleerd kiezen toch??
Geëmailleerd is kwetsbaarder en kijk even naar het prijsverschil tussen bijvoorbeeld Lodge en Le Creuset.
 
Dat snap ik allemaal, maar was niet wat ik bedoelde. Geëmailleerd is qua onderhoud veel makkelijker. Dus waarom heeft niet iedereen geëmailleerd?
Er is een verschil in maillard reactie tussen geëmailleerd en blank gietijzer.... of dat een heel belangrijk verschil is laat ik graag in het midden maar het was hier nog niet genoemd ;)
 
Emaille heeft voordelen m.b.t. onderhoud, maar is kostbaarder (extra stap in het maakproces).
Verder als er een stukje emaille afbreekt, ben je terug bij af en moet je (dat stukje) seasonen.
 
Er is een verschil in maillard reactie tussen geëmailleerd en blank gietijzer.... of dat een heel belangrijk verschil is laat ik graag in het midden maar het was hier nog niet genoemd ;)

Tuurlijk niet. Emaille zit aan de buitenkant.
 
Joh... ik ben verrast.
 

Iemand bekend met kwaliteit van Cast Iron?
Hoe onderhoud ik deze het best?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ow ja qua onderhoud, ik gebruik hem. Was hem met dreftsopje af, droog hem goed af en smeer hem lichtjes in met wat crisco en laat hem even intrekken in restwarmte van de kamado.
 
Terug
Bovenaan Onderaan