BasBQ
Beef en Steak

Short ribs

 
 

Cool bastard

Sprokkelaar
Berichten
26
Begin vorige week short ribs besteld bij de plaatselijke slager. Vrijdag om een mooi stukje vlees gegaan van 2.4kg.
1618219872233.png

Mij eens niets aangetrokken van wat de weergoden voorspeld hadden. Deze zaterdag om 8u 's morgens de kamado aan gestoken naar een temperatuur van 110-120°C (parasol buiten en kamado er onder). Ondertussen vlees ontvliesd. Ik ben wel geen pro in ontvliezen, wat te veel in vlees gesneden.
Dit stuk vlees vervolgens gewoon flink voorzien van peper, zout en klein beetje lookpoeder. less is more dacht ik, rund kruid ik nooit met iets anders dan peper en zout.
1618220004199.png

Eenmaal de kamado op temperatuur was, wat rookchunks (appelhout) en chips (eik) in het vuur gedaan.
Rond iets na 9u vlees er op en het wachten kon beginnen.
Wat mij opviel tijdens deze sessie was hoe mooi stabiel de kamado op temperatuur blijft, temperatuur regelen is kinderspel.
1618220816386.png

Na 4 uur heb ik deze ingepakt in aluminiumfolie en zo verder laten garen. Het vlees had nu een kerntemperatuur van 70°C.

De probe van de thermometer in het vlees en rustig verder wachten.
Helaas had het vlees rond 15u al een temperatuur van 87°C. Dit was verschieten. Enige wat ik denk dat er kon misgelopen zijn is dat ik wat blind in men vlees geprikt had en met de probe tegen het been zat. Dus alles weer uitgepakt en probe eens anders in men vlees geprikt en vlees weer opnieuw inpakken. Het vlees had toen een temperatuur van rond de 75°C.
Alles zat terug op schema. vlees rond 19u30 van gehaald bij temperatuur van 91°C omdat dit toch boter zacht was als ik er met stokje in prikte (en ook omdat de verleiding te groot is na 10.5 uur watertanden).
Wat was het eindresultaat prachtig. Helaas na het lange aperitieven ben ik toch wel geen foto's vergeten nemen van het eindresultaat (als de wijn is in de man...)
Dom, dom, dom van mij, sorry voor de domper :eek:

Wel was het zeker en vast voor herhaling vatbaar.
Enige wat mij opgevallen was, is hoeveel het vlees krimpt en er van de 2.4kg niet meer zoveel als gehoopt over blijft.
Alles was in no time op. (4volwassen personen)
Ook toen ik de volgende dag in de kolenmand keek, was deze nog voor de helft gevuld
Zeer lekker stuk vlees, een echte aanrader. Bedankt aan mijn slager voor zo'n mooi stuk vlees af te leveren.
 
Bijzonder lekker zeg die run van jou!
Heerlijk ziet het eruit en mooie foto's, jammer van die laatste die we moeten missen, ik zeg herhalen! (y) 🔥
 
Lekker hoor! Ziet er goed uit 👌🏻.
Moet ik ook eens maken 😋
 
Mooie rib geworden, vlees niet veel terug getrokken
 
nog een keer maken.
klinkt erg erg goed. Zit hier te watertanden
 
Ziet er goed uit. Had wel mee willen eten hoor.
 
De shortrib op de bbq ziet er al goed uit. Jammer dat je de mooiste foto met uitstekende botten niet gemaakt hebt. Zou er nog beter uitzien
 
Terug
Bovenaan Onderaan