BasBQ
Beef en Steak

Short ribs

 
 

Bruce

Vuurmaker
Berichten
99
Hallo allemaal bij mij werd het tijd voor de eerste keer short ribs. Na een hoop er over gelezen en gezien op YouTube was ik erg benieuwd hoe het zou smaken. Had graan gevoerde short ribs besteld bij Le Jean, beetje klein beginnen waren 1,3 kg.
6ce4cec810afd4e2dcc1119a11b530d4.jpg


Het vlies aan de onderzijde verwijderd wat een pittig klusje is vergeleken met varkens spareribs. Hier en daar wat vet weg gesneden. Voor de kruiden heb ik alleen peper en zout gebruikt 50/50.
b86bd36b90a6430def9f87639f8d4a08.jpg

15c1cabcaf19e9cd48e8f609dbfad53f.jpg

24c4e2a523b26042ad06919baa68c9d4.jpg

s’ochtends vroeg de wsm aangestoken kersen hout erop en klaar voor het avontuur. Het ging niet helemaal zoals ik verwacht had. De kerntemp stond al na een uurtje of 3 op 64 graden waarna ik dacht dan wacht ik met inpakken misschien is het niet nodig. Toen er nog eens twee ie versteken waren was de temperatuur 1 graden gedaald . Maar ik liet me niet kennen en ging gewoon door zoals ie ging. Nadat er nog eens twee uur versteken waren stond de thermometer op 65 graden, aangezien ik toch bedacht had om het als avond eten te serveren begon ik een beetje nerveus te worden. Je gaat zelfs twijfelen of je thermometer het nog wel doet. Had eerder al speciaal butcher papier besteld, dus toch maar ingepakt. Ook dit mocht niet echter niet baten, de rest van het gezin zat inmiddels al aan de patat en pizza . De temperatuur was al wel opgelopen tot 70 maar nog ververwijderd van de ongeveer 90 graden. Had hem er beetje gefrustreerd vanaf gehaald en ingepakt in de folie dan maar geen harde bark. Dit had wel het gewenste effect en de temperatuur ging mooi trapsgewijs omhoog richting de 94 graden. Met de thermometer gevoeld was mooi zacht overal. Dan nog het rusten zucht, het was inmiddels half 10 s’avonds geen honger meer maar toch benieuwd naar de smaak.
431d5f9007d11b86a57e0cd2ba434532.jpg

3b8fe7b6924d214fd52b5d25fb92a2a1.jpg

Het stuk was zeer sappig en zacht, maar vond het veel te veel vet. In foto hieronder zie je goed dat er behoorlijk wat inzit.
680111d63f3ccedd67e6203d57bdcc6b.jpg

Hou wel van zacht sappig vlees maar vond dit niet echt lekker. Misschien is het gewoon niet mijn ding, maar ben benieuwd hoe jullie ervaring hierin is. Heb ik toevallig een heel erg vet stuk of is dit wel wat het is. Denk niet dat ik het snel nog eens maak aangezien het ook niet heel goedkoop is. Maar wel weer een ervaring rijker en een mooie lange run gemaakt. Wsm is best zuinig trouwens na 14 uur aangestaan is dit wat er nog over is aan kolen.
c5484082c73fc895ea6a7faadd5c7243.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tja dat kan gebeuren bij short ribs, zelf vind ik het wel lekker maar begrijp als je er niet kapot van bent.
 
Ze zien er zeker niet verkeerd uit en meer dan zou en peper heeft het ook niet nodig vind ik.
Een vleugje rook, maar niet te zwaar, kan nog wel eens het verschil maken in de smaakbeleving. Iets voor de volgende keer?
Zelf ben ik er ook geen groot voorstander van maar het is en blijft wel een stoer stuk vlees (Jacobs Ladder) en voor bij de winterkost wil ik nog wel eens een stukje maken.
 
Ben je sowieso niet zo gek op vet in vlees of vond je het gewoon te veel? Vet geeft sappigheid en smaak aan de shortribs, maar het moet niet overheersen. Op basis van de foto zou ik zeggen dat het ongeveer zo is als ik zou verwachten, al heb je met Angus ribs ook wel een wat vettigere soort dus als het je niet ligt kun je nog eens wat minder vet vlees proberen. Houd er wel rekening mee dat de tegenhanger van vet, droog is. Ik heb genoeg ervaring met droog rundvlees om te stellen dat dat niet mijn voorkeur heeft ;)

Wat mij betreft ziet het eruit als een fantastisch eindresultaat in ieder geval.
 
Heb ze laatst ook gemaakt, vond ze fantastisch. En helemaal niet te vet.
Zou het gewoon nog een keertje proberen :)
Hoe lang heb je ze erop gehad? 9 a 10 uur?
 
Ben je sowieso niet zo gek op vet in vlees of vond je het gewoon te veel? Vet geeft sappigheid en smaak aan de shortribs, maar het moet niet overheersen. Op basis van de foto zou ik zeggen dat het ongeveer zo is als ik zou verwachten, al heb je met Angus ribs ook wel een wat vettigere soort dus als het je niet ligt kun je nog eens wat minder vet vlees proberen. Houd er wel rekening mee dat de tegenhanger van vet, droog is. Ik heb genoeg ervaring met droog rundvlees om te stellen dat dat niet mijn voorkeur heeft ;)

Wat mij betreft ziet het eruit als een fantastisch eindresultaat in ieder geval.

Ja er mag zeker wel wat vet in zitten maar vond het hierbij echt teveel. Misschien hebben gras gevoerde runderen wat minder vet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb ze laatst ook gemaakt, vond ze fantastisch. En helemaal niet te vet.
Zou het gewoon nog een keertje proberen :)
Hoe lang heb je ze erop gehad? 9 a 10 uur?

Heb ze er na 13,5 uur afgehaald


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekkere ribben zeg! Ik zeg altijd 'hoe vettiger hoe prettiger', ik vind ze er ook niet te vet uitzien eerlijk gezegd, eigenlijk precies zoals ik ze zelf ook graag heb. Te weinig vet is sowieso drie keer niks want dan zijn ze hartstikke droog.
 
Ja er mag zeker wel wat vet in zitten maar vond het hierbij echt teveel. Misschien hebben gras gevoerde runderen wat minder vet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zeker, grasgevoerd is vaak minder vet en sommigen zweren erbij. Als het maar geen "typisch" Hollands rund is, want te mager is gewoon kurkdroog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan