BasBQ
Beef en Steak

short ribs eerste keer

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Eindelijk weer eens iets gemaakt wat al heel lang op mijn lijstje stond maar waar nog steeds niks van was gekomen. Vorige week naar de Makro in Delft gereden en 3,2kg Australian short ribs gehaald. Getwijfeld of ik alles tegelijk moest maken of 1 stuk met 4 ribben. Voor het laatste gekozen. Getwijfeld welke rub ik zou nemen, alleen peper en zout of toch 1 met een smaakje. Toch maar een met een smaakje, op de site van een BBq-helden stond een lekkere rub van zout, peper, Oregano, gedroogde korianderblad, gerookte paprikapoeder, knoflookpoeder en bruine basterdsuiker.
Om 9u op de WSM, zoals gewoonlijk gaat het in het begin altijd veel te hard, dat je dan denkt, die is in 2u klaar maar als hij eenmaal de 65C gepasseerd heeft, gaat het niet zo snel meer. Eerste 2u lekker met wat mesquite en kersenhout gerookt. Verder niet gesprayd en dergelijke. Ik ging er vanuit dat hij snel op de 95 zou zitten, maar hij kwam toch in de zone en bleef zeker 1,5 uur op de 90C hangen, dat ik daarna toch ging twijfelen of ik hem toch niet moest inpakken omdat hij anders niet op tijd klaar zou zijn. Dus toch maar ingepakt op 92C. Het wonderlijke was dat de temperatuur toen ging zakken terug naar 90C. Na een half uurtje ging de temperatuur toch weer stijgen en na 8u zat hij op 95C. Even getest met en sateprikker en hij was zo zacht als boter en kon ik er zo doorheen. Even laten rusten en toen mocht ik het eindelijk gaan snijden. Resultaat was een heerlijke short rib, die heerlijk mals was met een draadjesvleestouch eraan en toch ook wel aan gewone spareribs deed denken. Hij slinkt toch behoorlijk in dus voor de volgende keer toch iets meer maken, dit was voor 4 personen. Kritisch puntje blijft toch de prijs voor dit stukje vlees, ik ga er verder niet over miepen ofzo, maar of het echt zijn geld waard is? Dat is misschien weer een andere discussie. Uiteindelijk heb ik superlekker gegeten.
F74DaN3m.jpg

4A2D07Em.jpg

TnaFq10m.jpg

x8fAE5km.jpg

 
Ziet er heerlijk uit, 1 van mijn favorieten.

Heb dit Topic even veplaatst van High & Fast naar Low & Slow. ;)
 
Ewald zei:
Ziet er heerlijk uit, 1 van mijn favorieten.

Heb dit Topic even veplaatst van High & Fast naar Low & Slow. ;)
Oeps, even niet opgelet.
 
Lust ik vast wel. ;)
 
ziet er goed uit. Weer een op mijn todolijstje :D
 
Ongelofelijk lekker, short ribs. En de prijs voor short ribs valt nog goed mee in vergelijking met brisket of picanha. Maar volgens mij duurt dit ook maar tot iedereen begint short ribs maken.
 
Brisket is per kilo goedkoper dan short ribs, en in short ribs zit dan nog bot ook?
Dus z? goedkoop valt dan ook wel weer mee :)
 
Ik betaal hier meer voor brisket dan voor short ribs maar dat is mssh wel afhankelijk van winkel tot winkel.
 
Is inderdaad geen goedkoop stukje vlees. Ik was voor 1,5 kg Wagyu Australian Grain fed vorige keer 25 a 30 euro kwijt volgens mij. Maar de smaak is wel top. En je eet er een stuk minder van dan van babyribs bijv. Dus is het uiteindelijk zoveel duurder?
 
Dat vind ik toch een redelijke prijs, zeker voor wagyu.
 
Brecht zei:
Dat vind ik toch een redelijke prijs, zeker voor wagyu.

Ik schrok er ook niet echt van. Maar het is natuurlijk aanzienlijk duurder als de kg prijs van bijv baby back ribs of procureur...
 
rundsvlees is ook wel wat duurder dan varkensvlees. Er is volgens mij ook meer keuze in rundsvlees op gebied van speciale rassen (of toch gemakkelijker te verkrijgen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan