BasBQ
Beef en Steak

Schweinen axe, op goed geluk

 

Elf_Fantasy

Sprokkelaar
Berichten
40
Ik kwam bij een slager een Varkenspoot voor 3,50 de kilo tegen.
Vond het wel een leuke prijs, dus eens geprobeerd een schweinenaxe te maken.

Eerst een 5 dagen in een brine gegooid, had eigenlijk een week moeten zijn, maar het kwam helaas zo uit.
Volgende recept (gevonden op dit forum) gebruikt:

Klassische Brine für Schweinefleisch wie z. B. Haxen.
Dazu brauchen wir:
1 Tasse gehackte rote Zwiebel,
6 gehackte Knoblauchzehen,
1/2 Tasse Salz,
1/2 Tasse braunen Zucker,
1 TL Thymian,
1 TL Rosmarin,
2 TL Pfeffer,
1 TL Paprika,
1 TL Kümmel
4 Lorbeerblätter.




Vers uit de brine, had geen tijd om hem echt te laten drogen.
npc2XGEWkfLP3OHt65kcT3Em.jpg


Op de kleine kamado, paste net! Had blokje beuken erin en wat kersen snippers.

Mr91UykZyQn8hNeGtKXRS2QK.jpg


Zo goed als klaar, maar doordat ik de bbq niet ver genoeg terug kon laten zakken bleef de bbq op ~150 graden steken. Hierdoor was hij veel vroeger op 85 graden kern dan ik had gehoopt.
eUDTKbxwLbOAeyjuizP812Fq.jpg


En eraf en wat versneden. Was prima sappig, de vetjes waren niet helemaal meegesmolten zoals ik zou hopen, en vond de smaak nog vrij "neutraal" had nog niet echt het gevoel dat de brine veel had gedaan.

Volgende keer wat meer kruiden erop, maar weet niet zo goed wat ik dan zou willen gebruiken...
 
Laatst bewerkt:
Helaas zijn je foto's niet zichtbaar.....
 
Ik kan de foto's zien.

Hoe lang heeft hij er ongeveer opgelegen?
Het huidje goed krijgen is nog vrij lastig he ;)
 
Ik had het bericht eerder al aangepast, zijn de foto's nog steeds niet zichtbaar?
Zichtbaar nu.

Ziet er goed uit.
je kan ook naderhand nog zout of een rub erover strooien natuurlijk.
Of een beetje soppen in bbq saus
 
Ziet er goed uit, krijg er trek van.
Je vond hem vrij neutraal van smaak, ik mis de hoeveelheid water in de brine.
5 dagen pekelen in een 2,5% (zout) brine vind ik vaak al prima en redelijk hoog op smaak.
ik zou voor een langere brine wel het gewicht van het vlees (liefst exclusief bot en vel) meenemen samen met hoeveelheid water voor het zoutpercentage.
 
Ik kan de foto's zien.

Hoe lang heeft hij er ongeveer opgelegen?
Het huidje goed krijgen is nog vrij lastig he ;)

Hij ging er half 11 op, half 2 af, dus net aan 3 uur ipv de 6 uur (+ ~ 10-15 minuten afgrillen) die ik voor ogen had.
Bbq begon op 150-160 graden en koelde amper af. Achteraf gezien had ik wat houtskool eruit moeten halen, maar dat had ik nog niet eerder hoeven doen.

Zichtbaar nu.

Ziet er goed uit.
je kan ook naderhand nog zout of een rub erover strooien natuurlijk.
Of een beetje soppen in bbq saus
Had er nu een simpele honing mosterdsaus bij gemaakt, maar aangezien het mijn eerste keer met een brine was wist ik niet zo goed hoe zout het zou worden.
Volgende keer iets met knoflook peper en zout of zo, wil niet te sterk in de kruiden gaan, dat lijkt me zonde van dit soort vlees.

Ziet er goed uit, krijg er trek van.
Je vond hem vrij neutraal van smaak, ik mis de hoeveelheid water in de brine.
5 dagen pekelen in een 2,5% (zout) brine vind ik vaak al prima en redelijk hoog op smaak.
ik zou voor een langere brine wel het gewicht van het vlees (liefst exclusief bot en vel) meenemen samen met hoeveelheid water voor het zoutpercentage.
Water + vlees was ~ 3kg, ik had 65-68 gram colorozout aangehouden (berekend met de tool hier op de site). Was een eerste keer, dus durfde niet ineens naar de "max" te gaan.
 
Je had hem eerst indirect erop liggen neem ik aan?
Dan had je de kamado rustig warm kunnen laten worden en direct niet te ver open zodat hij niet boven de 110 a 130 graden komt.
Zelf geen ervaring met deze kleine modellen dus geen idee of dat heel lastig is :p.
 
Heel fijn stukje vlees. Erg leuk om te maken. En ziet er stoer uit. Laat je niet afschrikken door het gewicht. Er zit niet mega veel vlees aan (spreek uit ervaring 4 man 1kg hak....)
Hier krijg ik toch wel weer trek van. Lekker hoor.
 
Beste Elf, het maken van een Schweinshaxe verdiend al lof. Naast het opwarmen van de smaakpapillen kan een ieder zijn inspiratie halen uit jouw mooie run. Chapeau. 😋
Ik eet er normaal 2 per jaar bij mijn geachte oosterburen. Zal dit jaar wel niets van komen, dus......
 
Je had hem eerst indirect erop liggen neem ik aan?
Dan had je de kamado rustig warm kunnen laten worden en direct niet te ver open zodat hij niet boven de 110 a 130 graden komt.
Zelf geen ervaring met deze kleine modellen dus geen idee of dat heel lastig is :p.
Yup! Bekende gietijzeren pannetje eronder!
Ik begon gewoon veel te heet... Ik heb de laatste tijd wat problemen gehad met de bbq op temp krijgen, dit keer ging het perfect en zat ik op 180 graden voor ik er erg in had. Kwam misschien door mijn nieuwe houtskool, ik blijf lekker aan klungelen :D

Heel fijn stukje vlees. Erg leuk om te maken. En ziet er stoer uit. Laat je niet afschrikken door het gewicht. Er zit niet mega veel vlees aan (spreek uit ervaring 4 man 1kg hak....)
Hier krijg ik toch wel weer trek van. Lekker hoor.

Oef, ja dit was net aan voor 2 man, ik was al verbaasd dat er zulke grote botten in zaten....


Beste Elf, het maken van een Schweinshaxe verdiend al lof. Naast het opwarmen van de smaakpapillen kan een ieder zijn inspiratie halen uit jouw mooie run. Chapeau. 😋
Ik eet er normaal 2 per jaar bij mijn geachte oosterburen. Zal dit jaar wel niets van komen, dus......

Hartelijk dank voor de lovende woorden! Ik had het op het menu zien staan in het dorpje waar we naar op vakantie zouden gaan. Dit ging natuurlijk niet door dit jaar (was gepland voor April, heb half maar in quarantaine gezeten) en toen ik zag dat ik het alsnog kon maken werd ik wel erg enthousiast!

Volgende keer beter, maar dit was al prima!
 
Hij ging er half 11 op, half 2 af, dus net aan 3 uur ipv de 6 uur (+ ~ 10-15 minuten afgrillen) die ik voor ogen had.
Bbq begon op 150-160 graden en koelde amper af. Achteraf gezien had ik wat houtskool eruit moeten halen, maar dat had ik nog niet eerder hoeven doen.


Had er nu een simpele honing mosterdsaus bij gemaakt, maar aangezien het mijn eerste keer met een brine was wist ik niet zo goed hoe zout het zou worden.
Volgende keer iets met knoflook peper en zout of zo, wil niet te sterk in de kruiden gaan, dat lijkt me zonde van dit soort vlees.


Water + vlees was ~ 3kg, ik had 65-68 gram colorozout aangehouden (berekend met de tool hier op de site). Was een eerste keer, dus durfde niet ineens naar de "max" te gaan.
Je mag gewoon voor de 75 gram gaan hoor, in de USA liggen de max. toegestane marges nog hoger.
Vandaar die mooie roze kleur dus. Mocht je het de volgende keer nog te flauw vinden kun je altijd gewoon zout extra bijvoegen.
Dat heb ik nog nooit gehad overigens meestal vind ik het toch al redelijk hoog op smaak.
Gewoon doorgaan en blijven testen en oefenen en ons vooral meenemen in je avontuur(y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan