BasBQ
Beef en Steak

Schroefje in de garage

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Na grondig meten bleek mijn zolder warmer te zijn dan mijn garage, vandaar dat ik een schroefje in de garage heb geplaatst voor mijn eerste ervaring met het maken van ham.

Een week of 4 geleden heb ik een mooi stuk bovenbil (1500g) in de pekel gezet volgens het recept van Helldaddy. Deze heeft zo'n 2 weken in de pekel gelegen, dagelijks gedraaid. Daarna heb ik een uurtje of 15 met eikenmot koud gerookt.

Ik was voornemens het 3 weken weg te hangen, maar na 10 dagen was het gewicht al meer dan 30% afgenomen (1030g over). Ik heb de ham toen nog 48 uur in vacuum in de koelkast gelegd en vandaag alles in plakjes gesneden. Wat een heerlijke smaak! Wat een herinnering aan vroeger! Met name de afsnijdsels/kontjes van het vlees, die uit het vuistje heerlijk zijn. 30 jaar geleden kregen we als kleinkinderen bij opa en oma altijd die kontjes, die we destijds 'trekvlees' noemden, je moet tenslotte behoorlijk lang kauwen en hard aan het vlees trekken om er stukken vanaf te krijgen :) En nu maak ik het zelf!

Volgend jaar winter weer en meer!

2qkhysj.jpg

16gkewi.jpg

2lmky7k.jpg

afalva.jpg
 
Dit komt toch steeds hoger op de to-do-lijst.
 
Mooi hammetje. Ziet er goed uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan