BasBQ
Beef en Steak

Schoonheid

 
 
 
 

Big-T

Gemarineerd
Berichten
2.093
Hoewel ik gek ben op Bacon, heb ik er eigenlijk nog nooit buikspek gemaakt op de Q. Meestal ben ik bezig met mijn ribs en burgers te optimaliseren. Morgen komen de schoonouders PP eten dus moest bij makro even een procureur halen. Eenmaal daar kwam ik deze schoonheid tegen:

foto.jpg


Heeft iemand hier een lekker recept voor en kan iemand mij voorzien in instacure? :D
 
Afhankelijk van het recept kun je vaak ook wel colorosso zout gebruiken. Dat zou je bij elke echte slager moeten kunnen krijgen. Anders heeft Leo Leozout en Noskos pink salt (instacure) in de aanbieding.
 
Big T,
Ben er zojuist aan begonnen. Zie ook: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2388

Ik gebruik collorosso zout van Suprasel bij de SLIGRO ?4,95 voor 25 kg. Da's goedkoper dan strooizout.
Na enig experimenteren gebruik ik zout, bruine suiker en maple sirop in een verhouding van respectievelijk 4 delen zout, 3 delen suiker en 1,5 deel maple sirop.
Het experimenteren betrof de smaak, dus iets meer of minder suiker en of sirop.
Het zout heb je gewoon nodig om gevaarlijke beestjes tegen te gaan dus dat laat ik altijd voor wat het is.
Voor de batch van 30 kg heb ik 8 cups zout, 6 cups suiker en 3 cups maple sirop gebruikt. Deel dit door 30 en dan heb je de verhouding per kilo. Ik gebruik Amerikaanse maten omdat dit in veel van mijn rookboeken de standaard is.
Je zou natuurlijk ook alles per cup kunnen wegen en dan omzetten naar gewichten.
 
hmmm je kunt dus veel kanten er meer uit. iemand ervaring met walchers gilde spek? kan iemand mij voorzien van pinksalt?
 
Nosmo zei:
Afhankelijk van het recept kun je vaak ook wel colorosso zout gebruiken. Dat zou je bij elke echte slager moeten kunnen krijgen. Anders heeft Leo Leozout en Noskos pink salt (instacure) in de aanbieding.
 
Nosmo zei:
Nosmo zei:
Afhankelijk van het recept kun je vaak ook wel colorosso zout gebruiken. Dat zou je bij elke echte slager moeten kunnen krijgen. Anders heeft Leo Leozout en Noskos pink salt (instacure) in de aanbieding.

O, en waarom staat mijn naam er niet bij? Heb ik geen Leozout of zo? Nou Piet, je word weer bedankt....
IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!!
Voor iemand die er behoefte aan heeft, je kunt mij ook PM-en....:)
 
Ik neem de vorige post maar met een korreltje Leozout ;D

 
Nosmo zei:
Ik neem de vorige post maar met een korreltje Leozout ;D
Nouikvondhemgrappig.
Enookleuk.
Dus.... :)
 
en ik hoef helemaal niets te zeggen hahahahahahahahahahahahaha
 
is er nog smaakverschil tussen leozout in pinksalt? ben echt nieuw in dit vak van BBQ'en ;) omdat je meer van leozout nodig hebt, wordt het dan niet zouter?
 
Big-T zei:
is er nog smaakverschil tussen leozout in pinksalt? ben echt nieuw in dit vak van BBQ'en ;) omdat je meer van leozout nodig hebt, wordt het dan niet zouter?

Er gaat naast het Leo/Dominique salt ook nog gewoon zout bij, bij pink salt heb je een beetje meer gewoon zout nodig. Hier op het forum zwerft een omreken tooltje rond.
 
Er is geen smaakverschil, het is zout met nitriet, in het ene zit iets meer dan in het andere.
 
Geplaatst door: Dominique
? Gepost op: Vandaag om 15:40 ?Voeg citaat toe
O, en waarom staat mijn naam er niet bij? Heb ik geen Leozout of zo? Nou Piet, je word weer bedankt....
IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!!
Voor iemand die er behoefte aan heeft, je kunt mij ook PM-en....

Ik was nog niet van plan om iets met pink/colorozo/leozout te maken, maar hoe kan ik nu nog langer weigeren... ;)
 
Tijmnan zei:
Geplaatst door: Dominique
? Gepost op: Vandaag om 15:40 ?Voeg citaat toe
O, en waarom staat mijn naam er niet bij? Heb ik geen Leozout of zo? Nou Piet, je word weer bedankt....
IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!! IK HEB OOK LEOZOUT!!!!!
Voor iemand die er behoefte aan heeft, je kunt mij ook PM-en....

Ik was nog niet van plan om iets met pink/colorozo/leozout te maken, maar hoe kan ik nu nog langer weigeren... ;)

Kijk, dat bedoel ik, eindelijk! Joep joep!
 
Big-T zei:
hmmm je kunt dus veel kanten er meer uit. iemand ervaring met walchers gilde spek? kan iemand mij voorzien van pinksalt?

Walchers gilde spek is heerlijk.
 
Als je weet hoe je dit maakt, graag delen. Ik ben al tijden op zoek naar het echte recept. Misschien mijn oude oma toch eens vragen.
 
Mike v R zei:
Dominique zei:
JohanD zei:
Als je weet hoe je dit maakt, graag delen. Ik ben al tijden op zoek naar het echte recept. Misschien mijn oude oma toch eens vragen.
En dan natuurlijk hier delen he? Daar kunnen we allemaal van leren!
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1855.0
Hier kun je alvast een recept lezen, gemaakt door Mac. Hij was er tevreden over!

En hier.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1833.0
Sorry Mike, ik had er overheen gekeken :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan