BasBQ
Beef en Steak

Schapenvlees gezocht

 

Gavjow

Kooltjesharker
Berichten
102
Ik heb een aantal vrienden die geen rund en varken kunnen eten vanwege een allergie.
Ik heb al een aantal keer kip en vis met ze gegeten.

Alleen wilde ik eens pulled mutton maken maar ik heb niet echt een adresje kunnen vinden die een beetje dicht bij Gouda is.

Heeft iemand een idee waar ik een beetje eerlijk/biologisch schapenvlees kan kopen?
Er zijn zat Turkse/Marokkaanse slagers hier maar die kunnen weinig vertellen over de oorsprong van hun vlees.
 
Toen mijn nonkel nog leefde was die veel met schapen bezig, als hobby eigenlijk meer. Die werden vooral door Marokkaanse handelaars opgekocht maar officieel was dat allemaal niet (betalen en wegwezen) dus ...
 
je zou eens een groothandel kunnen proberen zoals de hanos of sligro? daar is de oorsprong vaak op het etiket vermeld.
 
Vanwaar je interesse naar de oorsprong? Moet het een bepaald ras zijn?

Rechtstreeks bij de schapenboer is meestal geen optie. Deze slachten zelf zelden, maar verkopen het dier levend in zijn geheel.

Denk dat de makkelijkste optie die buitenlandse slagers gaan zijn. Halal is het dan wel.
 
Vanwaar je interesse naar de oorsprong? Moet het een bepaald ras zijn?

Rechtstreeks bij de schapenboer is meestal geen optie. Deze slachten zelf zelden, maar verkopen het dier levend in zijn geheel.

Denk dat de makkelijkste optie die buitenlandse slagers gaan zijn. Halal is het dan wel.

Ik koop het liefst een lokaal product.
Ik ga vaak bij boerderijwinkels langs in de streek omdat ik dat het mooist vind en de lokale boeren een beetje help.
Vaak zijn de boeren vol passie over het ras en de opvoeding en kunnen exact vertellen wat de eigenschappen van de dieren zijn.

Hanos pas heb ik wel, ik ga daar ook eens kijken. Ondertussen heb ik al wel wat gevonden voor lam en geit. Boerderij t’ Geertje in zoeterwoude.
 
Al meerdere keren heb ik besteld bij https://schapenhoeve.nl/lamsvlees.html. Tegenwoordig zijn de lammeren wel wat duurder (het begon met €100 jaren geleden). En de lammeren zijn 12-18 maanden dus het echte jonge lam is er wel vanaf maar het is nog niet zo sterk als een volwassen schaap.

Lammeren worden lokaal gebracht naar slachterij en je hebt contact met de slager hoe het versneden wordt. Denk dat als je wil, zelfs het lam kan zien voor slacht bij de schapenhoeve. Je laat het versnijden in delen die je zelf aangeeft (ik kies vaak een mix van grotere delen zoals een hele bout en kleinere delen zoals koteletten). Let op dat je het wel zelf moet afhalen (ik rij 1x per jaar vanuit Delft naar het oosten hiervoor). Slachtgewicht is soms wel bijna 20 kilo dus je moet wel wat ruimte in de vriezer hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan