Beef en Steak

Saus: Pindasaus, de lekkerste

Ik had deze nog niet eerder gezien, maar gaat op de ToDo! Thx @Ewald.
Zit trouwens even terug te scrollen, maar is een topic uit 2014 hahaha.
Komt er door het lange koken niet heel veel vet vrij? Ik weet dat de indo's onder ons dat prima vinden, maar de blando's vinden dat er "eng" uitzien. Dan ziet de sauce er wat geschift uit, en denken misschien dat het mislukt is. Ik moet zeggen dat ik met calve pindakaas niet zulke goede ervaringen heb als het daarover gaat, die schiet ook snel in de "schift". Als je dat niet wil, kun je beter een huismerk pindakaas gebruiken IMHO. Die heeft dat meestal een stuk minder.
Of je roert er na bereiding een beetje koud water door, met een garde. ( of een ijsklontje, truc van Zoon, die koksopleiding doet, en soms, heel soms iets slims zegt =)) )

Ik ga hem op zeker eens uitproberen btw. Klinkt lekker.
Bij mij kwam er inderdaad veel vet vrij. Zou bij mij ook best Calve geweest kunnen zijn. Ik gebruik nu een huismerk en heb dat niet.

Die komt aardig in de buurt van hoe ik hem altijd maak, ik voeg dan nog Djeruk Perut blaadjes toe. Lekkel.
Ja, als je het mij vraagt hoort djeruk perut standaard in een goede pindasaus :love:

.

Alles staat of valt met een bovenste beste pindasaus bij de saté. En deze klinkt héél goed, gaan we proberen. (y)

Ik had deze nog niet eerder gezien, maar gaat op de ToDo! Thx @Ewald.
Zit trouwens even terug te scrollen, maar is een topic uit 2014 hahaha.

Bij mij kwam er inderdaad veel vet vrij. Zou bij mij ook best Calve geweest kunnen zijn. Ik gebruik nu een huismerk en heb dat niet.

Ja, als je het mij vraagt hoort djeruk perut standaard in een goede pindasaus :love:

.
Na veel nalezen begrijp ik waarom het laurierblad ooit erin is geslopen.
Eind jaren 40 begin jaren 50 van de vorige eeuw zijn veel Indo's gevlucht naar Nederland toen Indonesië werd overgenomen na de revolutie door Soekarno die toen aan de macht kwam.
Indonesische ingrediënten in Nederland waren toen erg schaars of niet te krijgen, eigenlijk was alle schaars of niet te krijgen.
Djeroek Poeroet werd uit nood vervangen door laurierblad, totaal andere smaak maar men deed het toen.

Ik gebruik overigens gewoon weer Calve Pindakaas, de olie die vrij komt is voor mij een teken van kwaliteit, de olie laat zich door goed roeren redelijk makkelijk opnemen door de saus. Overigens, hoe langzamer je opwarmt hoe minder olie er vrij komt.

Bekijk bijlage 19160

In mijn zoektocht naar een lekkere pindasaus, bleek die dichter bij huis te vinden te zijn dan ik had verwacht, tijdens een etentje bij mijn schoonouders bleek mijn schoonvader (die normaal gesproken nooit kookt) de lekkerste pindasaus (die ik ooit geproefd heb) had gemaakt
volgens een recept van een Indo-Adjudant uit zijn diensttijd.

Voor 1,5 liter saus

- 3 zoete Uien
- 3 el. Arachide olie
- 300-350 gr. goede pindakaas (1 pot) zonder stukjes (Calve)
- blokje trassi van ruim 1/2 cm x 1/2 cm verkruimeld
- 750 ml. Water + 1 - 1.1/2 kippenbouillonblokje
- 50 gr. verse gemberwortel (geschild en in dunne plakjes)
- scheutje (2 tl.) gembersiroop
- 3 el. stroop of Goela Djawa siroop
- 2 - 3 tl. sambal Oelek naar smaak
- 6 el. ketjap manis (ABC, Bango, Kentel A, Medja) geen Conimex
- 3 laurierbladeren of 1 tl. laurierpoeder of beter 3 bladeren Djeroek Poeroet (Kaffir limoenblaadjes)
- zout naar smaak (ongeveer 1 tl.)
- Citroensap van 1 verse citroen (naar smaak!) ik heb zowat de hele citroen uitgeknepen.

BBQ klaarmaken direct en indirect, als alles te hard gaat kun je de pan altijd even indirect zetten

Ui fijn snijden/hakken. Skillet met de olie erin op het BBQ rooster zetten en hierin de uitjes samen met de trassi zachtjes fruiten tot ze bruin zijn.
De gember in plakjes snijden, niet te klein want je moet ze er later weer uithalen.
De bouillon (water + bouillonblokje) aan de kook brengen samen met de gember (in een Giet ijzeren pan op de BBQ) en zachtjes 20-30 min. laten pruttelen. (deksel op de pan)

Gemberplakjes uit de bouillon wegnemen,
Pindakaas, gembersiroop, stroop, sambal , ketjap, laurierpoeder, gefruite uitjes toevoegen aan de bouillon en zachtjes al roerende weer aan de kook brengen.
tot er een mooie saus ontstaat, dit alles ongeveer 15-20 minuten indirect (150 gr.C) door laten pruttelen (deksel op de pan) en op smaak brengen met zout en vers citroensap. steeds blijven proeven!

Edit: ik zit dit even weer terug te lezen en als ik de oude Indonesische recepten uit zoals die van Beb Vuyk teruglees zie ik dat in de jaren 1960-1970 nog niet heel veel Indonesische ingrediënten voorhanden waren in Nederland, Djeroek Poeroet blaadjes werden toen vaak vervangen door Laurier. Wat eigenlijk vreemd is want de smaak is behoorlijk anders
Tegenwoordig kun je ze gewoon in een toko gedroogd in een zakje kopen, en zelfs vers of bevroren het schijnt dat AH ze zelfs verkoopt, vers bevroren. Let op dat Kaffir Limoenblaadjes anders is dan Citroengras (Sereh) of als je per ongeluk een limoenboompje hebt staan dat die baadjes ook anders zijn.
Beb Vuyk HET handboek voor de indo keuken ;-) jou recept komt min of meer overeen met hoe ik het meestal doe.. Verschil, ik doe er meestal kokosmelk bij en minder water en alleen maar wat Goela Djawa. De stroop etc .aat ik weg. Wel Djeroek Poeroet... is erg lekker er bij..

Laatst bewerkt:
Ik ga ermee aan de slag

Is dat echt een goed boek? Lees er wel goeie dingen over en de indo keuken interesseert mij zeer!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Beb Vuyk HET handboek voor de indo keuken ;-) jou recept komt min of meer overeen met hoe ik het meestal doe.. Verschil, ik doe er meestal kokosmelk bij en minder water en alleen maar wat Goela Djawa. De stroop etc .aat ik weg. Wel Djeroek Poeroet... is erg lekker er bij..
Natuurlijk is goela djawa een betere optie dan stroop. Maar ook toen in de begin jaren 50 was goela djawa net als djeroek poeroet hier niet te krijgen en dan is stroop een goed alternatief.
Overigens gebruik ik vaak goela djawa siroop ipv de droge goela djawa blokjes, puur uit gemak, de laatste keer wel met blokjes gemaakt.
Beb Vuijk, Het groot Indonesisch kookboek dat is een geweldig boek, een collectors item
Daar maakte mijn moeder al haar rijsttafels uit.
Ik heb het boek sinds een aantal jaren zelf ook
Via marktplaats 2e druk uit 1973 in zeer goede staat.

Is dat echt een goed boek? Lees er wel goeie dingen over en de indo keuken interesseert mij zeer!

Ja, dat is een goed heel goed boek, een begrip.
En voor de indonesische keuken liefhebbers een boek dat je eigenlijk moet hebben.
voor mij heeft het ook een nostalgische waarde vandaar dat ik bewust op zoek ben gegaan naar een vroege editie. 2e druk uit 1973.

Is deze pindasaus ook de lekkerste saus om als basis te nemen voor kipsatésalade voor op brood?

2e druk uit 1973 in zeer goede staat.
Hier hebben we een achtste druk uit '73. Super boek.
Door velen onderschat, want ja, niet erg glossy hè?
Al wordt die van ons wel steeds meer glimmend, maar dan door de vette vingers.... :ROFLMAO:
DSCF6245.JPG

Ja, dat is een goed heel goed boek, een begrip.
En voor de indonesische keuken liefhebbers een boek dat je eigenlijk moet hebben.
voor mij heeft het ook een nostalgische waarde vandaar dat ik bewust op zoek ben gegaan naar een vroege editie. 2e druk uit 1973.

Omdat ik zo enthousiast ben over de indo keuken en op zoek was naar een goed authentiek boek deze voor weinig kunnen aanschaffen..hopelijk ligt het in lijn met hoe grootmoeder het zou doen. Goed weekend!

Terug
Bovenaan Onderaan