BasBQ
Beef en Steak

Sate Kambing van Geit (zoals het hoort)

 
 

SteenErts

Vuurmaker
Berichten
82
Hallo mede BBQ genieters,

hierbij mijn bijdrage aan het vermaarde Indonesische gerecht der lekkerbekken: Sate Kambing.

Niet van het lam. Beh beh... maar van de Geit, dus meh meh.

een stukje van 500 gr gekocht bij mijn slager op de Haagse Mart. Naast twee fantastische stukken rib eye en twee kilo kip kluifjes.

De eerste foto: Na iets van 50 uur in de marinade, helemaal opgezogen:



Morgen een uurtje of wat op de Kamdo op lage temperatuur.

 
ben ook erg benieuwd naar de smaak
 
Dit zijn mooie stokkies!! :D
 
Daar zoek ik eigenlijk nog steeds een goed recept voor, dus als je wat uit wilt wijden over je marinade..... ;)
En waarom gaar je het zo lang? Ik heb ooit op een kookcursus (jaaaaaaaaaaaaaren geleden hoor, bij het Kookpunt in Rotterdam) een indo maaltijd gemaakt waar ook sat? kambing bij zat, maar daar werd het gewoon kort gegrild (na een marinade van een uurtje ofzo, dus daar proefde je niet veel van terug...)

Edit: er blijkt al een recept op dit forum te staan, maar die is dus ook high en fast: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/high-fast/sate-kambing/msg41881/#msg41881
 
El Fumarole zei:
Daar zoek ik eigenlijk nog steeds een goed recept voor, dus als je wat uit wilt wijden over je marinade..... ;)
En waarom gaar je het zo lang? Ik heb ooit op een kookcursus (jaaaaaaaaaaaaaren geleden hoor, bij het Kookpunt in Rotterdam) een indo maaltijd gemaakt waar ook sat? kambing bij zat, maar daar werd het gewoon kort gegrild (na een marinade van een uurtje ofzo, dus daar proefde je niet veel van terug...)

Edit: er blijkt al een recept op dit forum te staan, maar die is dus ook high en fast: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/high-fast/sate-kambing/msg41881/#msg41881

Recepten doe ik niet aan want iedereen moet zijn eigen smaak ontwikkelen.

Maar natuurlijk moet er in ketjap, Soya, ctroensap, sereh en citroenzuur en sambal en/of rawit, ketoembar en djinten en,.....

Maar zoveel eilanden, zoveel variaties.

Het marineren duurt zo lang om de smaak te krijgen, het lange garen op lage temperatuur om de sappigheid te houden en tegelijkertijd het vlees te garen en het op hoog vuur roosteren om er een krokante bite aan te geven. Lakken is dus verplicht.
 
heb je ook foto's van het eind resultaat?
 
Wauw 50 uur in de marinade!  :-O
Maar ze lijken me goddelijk. (fotootje eindresultaat?)
 
SteenErts zei:
El Fumarole zei:
Daar zoek ik eigenlijk nog steeds een goed recept voor, dus als je wat uit wilt wijden over je marinade..... ;)
En waarom gaar je het zo lang? Ik heb ooit op een kookcursus (jaaaaaaaaaaaaaren geleden hoor, bij het Kookpunt in Rotterdam) een indo maaltijd gemaakt waar ook sat? kambing bij zat, maar daar werd het gewoon kort gegrild (na een marinade van een uurtje ofzo, dus daar proefde je niet veel van terug...)

Edit: er blijkt al een recept op dit forum te staan, maar die is dus ook high en fast: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/high-fast/sate-kambing/msg41881/#msg41881

Recepten doe ik niet aan want iedereen moet zijn eigen smaak ontwikkelen.

Nou ja! Het leuke van het uitwisselen van recepten is dat je dus daar vanuit met smaken kan gaan spelen. Ik neem aan dat jij ook ooit ergens iets gelezen/gehoord hebt over sat? kambing, en dat als uitgangspositie genomen hebt. 
 
Als iemand een receptje zoekt... http://www.bbq-nl.com/2012/06/sate-domba-sate-kambing-maar-dan-anders.html ik ben de lulligste niet ;)
 
El Fumarole zei:
Nou ja! Het leuke van het uitwisselen van recepten is dat je dus daar vanuit met smaken kan gaan spelen. Ik neem aan dat jij ook ooit ergens iets gelezen/gehoord hebt over sat? kambing, en dat als uitgangspositie genomen hebt.

Neen, ik heb mijn eigen smaak ontwikkeld door te experimenteren, natuurlijk mijn achtergrond hoort er vast wel een beetje bij  ;).
En ik doe niet aan recepten omdat ik zelden tot nooit recepturen gebruik of opschrijf.

Alleen met pastisserie... :D Meten is weten daarin.

noskos zei:

Ik ben ook niet de lulligste, dacht ik... :p

Hierbij nog wat fotoos:



Op de Q



125 graden en gekeerd


gaar om gelakt te worden.

Leo zei:
heb je ook foto's van het eind resultaat?

Als ik ze om half zes ga roosteren, hoop ik dat ik er aan denk... :) Bedankt voor de herinnering.  Ben ook met Appeltaart bezig...

 
Dat zeg ik, je hebt het dus ergens opgepikt. Of dat nu een recept heet of je achtergrond is, het resultaat is hetzelfde. Maar je antwoord is duidelijk hoor. Eet smakelijk.
 
Heb je wellicht een recept van die appeltaart??  :))

Okay,.... maar laat wel nog even het resultaat zien. Ben echt gek op appeltaart. Ik hoef nooit taart, gebak, etc. behalve een bepaalde slagroomtaart 1x per jaar en elke appeltaart. Ben gek op appeltaart!!!  :D
 
Dominique zei:
Dat zeg ik, je hebt het dus ergens opgepikt. Of dat nu een recept heet of je achtergrond is, het resultaat is hetzelfde. Maar je antwoord is duidelijk hoor. Eet smakelijk.

Geit eten doe je niet  zo snel. Tenzij je Marrokaan of Indo bent. (Vergeef mij andere bevolkingen die Geit eten)
Dus je experimenteert...

Bidle zei:
Heb je wellicht een recept van die appeltaart??  :))

Okay,.... maar laat wel nog even het resultaat zien. Ben echt gek op appeltaart. Ik hoef nooit taart, gebak, etc. behalve een bepaalde slagroomtaart 1x per jaar en elke appeltaart. Ben gek op appeltaart!!!  :D

Van Smulweb:

http://www.smulweb.nl/recepten/1319936/De-lekkerder-bestaat-niet-appeltaart


En hier de fotos, het was heerlijk. Nog een paar voor de vrienden die zondag komen.



Bordje vol



Gezin kan niet wachten...



Voor na...



Op de Q

Helaas geen foto toen ik ze afroosterde. Maar het resultaat mocht er zijn: knapperig van buiten en mals van binnen. Geserveerd met soya, citroensap en peteh sambal.

 
Terug
Bovenaan Onderaan