BasBQ
Beef en Steak

Sappig wild eendje met zoet rode saus

DanDeKnoeier

Tondelzoeker
Berichten
5
Zo nu en dan moet je eens wat nieuws proberen en bij mij staat vlees in combinatie met zoete saus niet bovenaan op de wensenlijst. Toch werd ik aangenaam verrast door dit recept welke ik al een tijdje in de kast had liggen. Uiteraard heb ik hem zelf weer een beetje getweakt, want standaard het boekje volgen is geen hol aan. Ik noemt het een “Sappig wild eendje met zoet rode saus”.

1629456527766.png


De tijden:
  • Voorbereiden: 15 min
  • Koken: 10 min
  • BBQ: 10-15 min (excl. BBQ aansteken)
  • Rusten: 5 min
Wat heb je nodig:
  • BBQ met deksel, direct + indirect.
  • Kernthermometer
  • Aluminiumfolie
Ingrediënten, voor 4 personen:
  • 4 eendenborstfilets
  • Zout
  • Vers gemalen peper
  • Saus:
    • 25 gr roomboter
    • 1,5 eetlepel bruine basterdsuiker
    • 100 gr gesnipperde sjalotjes
    • 200 gr frambozen
    • 1,5 theelepel gemalen kardemon
    • 1 eetlepel rode wijnazijn
    • 1 eetlepel olijfolie
1629456622536.png


Bereiding:

[1] Maak de BBQ gereed voor direct en indirect BBQ’en en zorg dat de temperatuur in de BBQ 200 graden is.

[2] Haal op tijd de eend uit de koeling zodat deze op kamer temperatuur komt voordat je eraan gaat werken. Snij voorzichtig de vetlaag in met een scherp mes tot het vlees, doe dit kruislings en probeer NIET in het vlees te snijden.

1629456644587.png


[3] Bestrooi de eend rijkelijk met zout en peper aan beide kanten en laat deze nog even rusten, eendje komt later. Versnipper de sjalotjes tot kleine stukjes van +/- 5 mm en hak de frambozen stuk in een kom.

[4] Als eerste wordt de saus gemaakt, dit zodat je later de aandacht kan hebben op de eend. Laat de roomboter smelten op middelhoog vuur in een steelpannetje. Doe daarna de sjalotjes die je hebt gesnipperd in de pan en bak deze tot ze licht bruin worden.

1629456666646.png


[5] Doe de overige ingrediënten van de saus erbij en zet het vuur op een lagere stand, net genoeg om het licht te laten koken, doe een deksel op de pan

[6] Nu is het eendje aan de beurt! Controleer of de BBQ ondertussen de juiste temperatuur heeft van 200 gr. Leg dan de eend met de vleeskant naar beneden op het directe deel voor 2,5 minuut. Draai daarna de eend op met de vetlaag naar beneden, ook weer op het directe deel voor 3,5 minuut. Sluit constant de deksel!

1629456681005.png


[7] Nu mag het eendje naar het indirecte deel met de vetlaag naar boven. Steek de kerntemperatuurmeter in het dikste deel van de eend. Bij 52 gr mag de eend van de BBQ op een bord en afgedekt met aluminiumfolie. Laat het eendje nog 5 minuten rusten.

[8] Knikker een royale lading saus over het eendje en serveer de boel. Geniet!

1629456691986.png
 
Dat ziet er prima uit. Had graag even aangeschoven.
 
Lekker hoor. Mooie combi met frambozensaus.

Maar eh.... Das geen wild eendje 😉
Wereld van verschil qua smaak. Nog steeds lekker 😋
 
Hoe zie je dat? Is mij verkocht als wild namelijk. Zal eens een hartig woordje gaan spreken met die gast 🤣
Tja sorry, heb voorkennis 😂😂.

Zal even wat foto's toevoegen van wilde eend schoongemaakt.
De vetlaag bij tamme eend is veel dikker en de eend, dus filets, zijn groter. Het vel is witter en vlees minder dieprood.
Wilde eendenfilets wegen maximaal 100 gram per filet. Vetlaag een paar mm. Deze zijn een stuk zwaarder, als ik het goed zie.

1e foto 2 schoongemaakte wilde eenden.
2e foto links een standaard vleeseend. Daarnaast een boseend (gekweekt, kruising tussen tamme eend en wilde eend) 😉

Hopelijk komt het door de verpakking over...
16295319185937329225095573730446.jpg

1629531697676240301813531133185.jpg



De smaak is ook echt anders... Beide lekker hoor 😉
 
Mooie stukkies eend.

vind alle getoonde eenden aardig tam, blijven mooi liggen voor de foto’s 😉
 
  • Haha
Waarderingen: riba
Terug
Bovenaan Onderaan