Beef en Steak

Salami maken

Nou de salami's hebben vier weken gehangen, tijd voor de test. En zoals een aantal jullie al voorspeld had: mislukt!

Eerst de foto's maar:

093b9b1359ecc8171484ed8990d2ed0e.jpg
hier ziet alles er nog normaal uit, niet veel mis voor mijn gevoel.

afd8f7729bdb22c2a127132ef0708b62.jpg

Maar bij het opensnijden blijkt dat er inderdaad luchtkanalen in de worst zitten, het vlees in het midden ziet er niet zo ok uit.

494de56997adeecb7a70586d6db03423.jpg
hier met een beetje flits ziet het er veel slechter uit.

Dit exemplaar is nog wel aardig zelfs, een andere die ik gisteravond had aangesneden had gaten ter grote van een knikker...

Ik ben benieuwd hoe ik dit kan voorkomen. Fijner snijden/malen is een optie maar ik had ook een batch droge worst gemaakt die ik w?l gemalen had, die hetzelfde probleem leek te hebben.
Strakker vullen lijkt me dan, en dat zal moeten door de darm strakker op de vulpijp te houden lijkt me?

Het recept tenslotte was ook niet top, de smaak van de venkel vind ik niet lekker. (Want ik heb toch een stukje van de rand dat er wel goed uit zag geproefd).

Ik ga in ieder geval het advies volgen en eerst maar eens wat verse worsten e.d. maken.

chckstrk zei:
Ik ben benieuwd hoe ik dit kan voorkomen. Fijner snijden/malen is een optie maar ik had ook een batch droge worst gemaakt die ik w?l gemalen had, die hetzelfde probleem leek te hebben.
Strakker vullen lijkt me dan, en dat zal moeten door de darm strakker op de vulpijp te houden lijkt me?

Als ik zo je post lees vraag ik me af hoelang je je worstdeeg heb gekneed?
de regel is als je geen zin meer heb in kneden ben je op de helft.

maar kneden is echt het device dit zorgt namelijk voor de binding.

veel suc6 bij je volgende pogingen.

en ja het geldt voor iedere soort worst.

kneden kneden kneden kneden kneden kneden kneden kneden tot je geen zin meer heb en dan zit je pas op de helft.

Lucht wil je er echt niet in hebben. Ik vraag me af of het mogelijk is om op deze wijze zo'n grove worst te maken. Fijner malen, mengen mengen mengen en strak afstoppen. Dan moet het lukken.

is in ieder geval een goede les geweest.

Ik vind het erg jammer om te zien dat het niet gegaan is zoals je had gehoopt.  :(
Echter vind ik het wel grote klasse, dat je dit helaas negatieve resultaat wel met ons wilt delen.

Ik weet zeker dat de volgende worsten beter zullen gaan worden.
Thx

Mac

Jammer dat het niet gelukt is, gelukkig heb je nog de hele winter om te experimenteren. Een aantal
mogelijk handvaten voor de volgende keer. 1. De regel die ik geleerd heb is als je worsten droogt dat
je dan altijd redelijk vol in de darm stopt; dit itt bijvoorbeeld een worst die je welt, die stop je vrij
losjes omdat het deeg tijdens het wellen uitzet. 2. Als ik zo je foto bekijk, dan lijkt het wel alsof
de colorozozout niet goed door het vlees vermengd is, sommige stukken vlees lijken grauw en colorozozout
zorgt onder andere voor een frisse kleur. 3. Zoals eerder besproken, het vlees goed prikken zodat eventueel
lucht in de darm vermeden wordt.

Mocht je willen dan kun je mij voor de volgende keer ook even een pm sturen.

Jammer Chuck, volgende keer beter....
Netjes dat je het resultaat gedeeld hebt, hier komen weer tips uit voort waar niet alleen jij wijzer van wordt!  ;)

Thanks voor alle tips. En helaas lukt niet alles in een keer, het mooie van een forum vind ik dat je dan ook van elkaar kan leren, dus ik heb er geen moeite mee m'n mislukte projecten ook te plaatsen. Mocht er nu weer zo'n eigenwijs zijn die tegen alle adviezen toch gewoon door gaat heet ie in ieder geval plaatjes om te zien wat er kan gebeuren  :P

Terug
Bovenaan Onderaan