Nou ben toch gewoon aan de gang gegaan met het recept. Wat in de kop zit zit niet in de kont. Uiteraard heb ik jullie adviezen wel in gedachten gehouden.
Ik heb er voor gekozen om zonder startercultuur oid aan de gang te gaan. Een bekende van me heeft dit recept met succes gebruikt en is er niet ziek van geworden, ik ga er vanuit dat dat met het gebruik van Colorozo wel goed komt. Misschien is het dan wel geen echte salami vanwege niet gefementeerd, maar soit, een droge worst die officieel geen salami is lust ik ook.
Qua moeilijkheid van het project denk ik ach, daar leer je van, en hoog uit verpruts ik 8? aan vlees en wat tijd, maar heb ik wel een boel geleerd.
Gisteravond heb ik de boel gesneden en gekruid:
Dat heeft een nachtje mogen intrekken. Ook de darm heb ik gisteravond twee keer gespoeld en op water gezet voor de soepelheid.
Vanmiddag het spul uit de koelkast. De darm nog eens goed gespoel en op de worstvulpijp geworsteld
, daar wordt ik vast we eens handig in. Vandaag was niet die dag.
En daar hangen ze dan:
Gelijk al een boel geleerd en ontdekt, bijvoorbeeld over het dichtknopen van de darm. Daar heb ik helaas een worst mee verprutst.
Helaas was dit ook de bijna laatste ademtocht van m'n, zoals je op de foto's kan zien prehistorische keukenmachine. Vanavond wilde ik nog kippengrillworst maar na de eerste maling brandde het apparaat door, dus dat is nog even een horde die genomen moet worden.
Anyway, de (misschien we niet-)salami's zitten in hun jasje, en kunnen even aandragen in de keuken voor ze naar een iets tochtigere omgeving mogen. So far so good.