BasBQ
Beef en Steak

RVS dopmoeren voor de Primo XL

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Even twee korte vraagjes;

1 Wat is de maat van de dopmoeren waar het handvat van Primo XL mee vast zit?
2 Zijn er meer mensen die hun roestige dopmoeren willen vervangen voor RVS.

Mijn Primo heeft al een hele tijd last van roestige moeren en dat is dus geen gezicht dus die wil ik gaan vervangen door RVS. Nu is de Primo helaas niet voorzien van metrische moeren en het is lastig (en duur) om ze in Nederland te kopen, zeker als je RVS wilt hebben. Nu ben ik op het moment in Canada en hier zijn die rare Amerikaanse maten gewoon te koop bij de lokale "kluskeizer" dus ik zou een handje vol dopmoeren mee naar huis kunnen nemen maar ik weet de juiste maat niet. Ook zou ik wat extra setjes mee kunnen nemen voor andere gedupeerden.

Wat ik tot nu toe gezien heb komen ze op ongeveer ??n Euro per stuk.
 
Het gaat dus om deze moeren. (foto is geleend van het internet)

20131229_153856_zpsc634e5bf.jpg
 
Ik heb wel interesse, maar kan helaas niet meten want zit in Frankrijk. Ik kon wel bijgevoegde installatie instructie vinden met detail over de schroef en bout maten

6f059a98f906b764808032d47f254304.jpg


Hopelijk heb je hier wat aan.
 
ik zou ze ook wel willen vervangen!

heb helaas geen schuifmaat om te meten...
 
Welke steeksleutel past erop ?

Steeksleutel 8 is m5
Steeksleutel 10 is m6
Steeksleutel 13 is m8
Steeksleutel  17 is m10

Ik verwacht niet dat je nog iets anders nodig zal hebben .

Succes
 
solexfrank zei:
Welke steeksleutel past erop ?

Steeksleutel 8 is m5
Steeksleutel 10 is m6
Steeksleutel 13 is m8
Steeksleutel  17 is m10

Ik verwacht niet dat je nog iets anders nodig zal hebben .

Succes

Frank,

Zoals je al had kunnen lezen gaat het hier om Amerikaanse maten, ik vermoed 1/4-20 5/16 -18 UNC. Als het Metrisch was dan had ik deze moeren jaren geleden al vervangen.
 
Oeps mijn excuses , verkeerd gelezen :-/
Wellicht dat je er gewone metrische boutjes met dopmoeren ( rvs ) in plaatst .
Zal goedkoper zijn dan de inch-maten.
 
Ik ben op het moment in Canada Frank, hier zijn RVS UNC dopmoeren net zo duur als metrische en gewoon te koop bij de bouwmarkt dus vandaar mijn vraag.



 
Volgens mij is de maat: 5/16 inch UNC
 
Yep, 5/16 inch UNC, de kleintjes van de hinge zijn overigens 1/4 inch UNC
 
Bedankt Ewald, ik vermoede al dat het 5/16 was maar nu weet ik het zeker. Ik heb zojuist een zakje RVS 5/16 dopmoeren gekocht, de prijs viel mee. :D

 
Nosmo zei:
Bedankt Eward, ik vermoede al dat het 5/16 was maar nu weet ik het zeker. Ik heb zojuist een zakje RVS 5/16 dopmoeren gekocht, de prijs viel mee. :D

Goed bezig!
 
Ik kan ze eventueel meenemen naar de wintermeating. Kosten ?1,25 per stuk.
 
Neem dan ook gelijk 1/4 inch mee voor de kleine moertjes van de scharnierbevestiging aan het deksel.
 
Gekke jongen hoor, maar kun je ze dan niet beter vervangen in z'n geheel voor wat Europese maten?
 
Holkers zei:
Gekke jongen hoor, maar kun je ze dan niet beter vervangen in z'n geheel voor wat Europese maten?
Nee, helaas dat kan niet de met bevestigingsmaterialen aan de band.
De bouten zijn blind, speciaaltjes dus.
Als normale  bouten en moeren vervangen moeten worden is er meestal wel een metrische oplossing.
 
Ewald zei:
Neem dan ook gelijk 1/4 inch mee voor de kleine moertjes van de scharnierbevestiging aan het deksel.

Geregeld, 1/4-20 dop- en normale moeren plus 1/4 inch gewone- en veerringen en ook nog 5/16 ringen. Dit alles in RVS!

Eens even kijken of ik ook nog een paar passende steek/ring sleutels kan vinden voor weinig, en anders moet het maar met de Bacho.
 
Metrische sleuteltjes passen ook op ANSI moertjes/boutjes
 
Vandaag eindelijk even de tijd gehad om de roestige moeren te vervangen. Was nog geen 5 minuten werk.

Roest..... :-&
Primo%20Moeren-1.jpg


Bling bling.... :D
Primo%20Moeren-2.jpg


Primo%20Moeren-3.jpg


Nu nog even wachten op een mooie, niet al te koude dag om de Primo wat welverdiende TLC te geven.

Voor de goede orde, dit zijn RVS 5/16 UNC dopmoeren. Slecht te krijgen in Nederland, zeker als je RVS wilt. Ik heb een klein voorraadje meegenomen uit Canada dus als er nog genootschapsleden zijn die ook last hebben van roest, stuur me even een PB. De kosten zijn ?5 voor 4 moeren plus een postzegel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan