BasBQ
Beef en Steak

Rundertong Taco's (Taco de Lengua)

 

boyke ten broeke

Stoker
Berichten
257
rundertongfinal.jpg


Niet gelijk wegklikken. Echt.. Je leest rundertong maar als je verderleest is het echt waanzinnig lekker.
Onlangs mocht ik van mijn slager eens iets proberen te maken met "vergeten vlees".. Ik kreeg hiervoor Rundertong. Een mega grote lap die velen zou afschrikken. Echter ben ik meer van "Challenge accepted". En in dit geval dus ook. Dus snel zoeken leerde mij dat hier taco's mee gemaakt konden worden en aangezien ik gek op taco's ben, was de keuze snel gemaakt. Rundertong is een stuk vlees dat wel wat voorbereiding nodig heeft buiten de BBQ (hoewel, water aan de kook brengen kun je ook op een BBQ maar goed) (Scroll naar beneden voor het recept)

Onder de foto's vind je de bereidingswijze
rundertong1.jpg
rundertong2.jpg
IMG_9645.jpeg

rundertong3.jpg
IMG_9663.jpeg
IMG_9676.jpeg


INGREDIENTEN
  • 1 Rundertong
  • 3 liter water (of in ieder geval genoeg tot de rundertong onder water staat)
  • pot milde salsa (of zelfgemaakte uiteraard)
  • 1 rode ui (in dunne halve ringen gesneden)
  • Verse koriander (klein gesneden
  • 150gram Feta (in kleine blokjes)
  • 8 kleine wraps

BEREIDINGSWIJZE​

  • Spoel de rundertong goed af onder een koude kraan en doe deze in een grote pan
  • Vul deze pan met water tot de rundertong onder water staat en doe hier 2 bouillonblokjes bij. Breng het geheel nu aan de kook en laat het geheel zachtjes 3 uur doorkoken. Draai halverwege de rundertong even om.
  • Na 3 uur haal je de rundertong uit de pan. haal de witte schil / huid van de rundertong af. Lijkt een wat minderprettig klusje maar besef wel, dit is het stuk waar de koe mee eet ook dus dat stugge pel je er gewoon vanaf alsof het een avocadoschil is.
  • steek de BBQ aan voor indirect grillen en zorg dat de temperatuur op 130C blijft
  • Bestrooi de rundertong met je favoriete BBQ rub (zo lang deze maar geschikt is voor rundvlees! Ik heb hier gebruik gemaakt van de BBQ rub van de vliegende Hollander) en leg deze op de BBQ om nog 1 uur door te garen. Voor een extra rooksmaak strooi je wat houtsnippers bij het houtskool
  • Na 1 uur haal je de rundertong van de BBQ af. Snij nu de rundertong in kleine stukjes.
  • warm de wraps op en vul nu de wraps met rundertong, salsa, rode ui, wat blokjes feta en een beetje koriander.
  • Eet smakelijk
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het delen. Moet eerlijk bekennen dat rundertong mij nooit zo heeft aangesproken maar zo wil ik het best proberen.
 
Bedankt voor het delen. Mooi recept.
Ossentong stond bij ons vroegâh vaak op het kerstmenu. Met madeirasaus:love:
Smaakt een beetje naar gekookte magere achterham
 
Goede bereiding van vergeten vlees! Een keer gegeten met kerst bij mijn toenmalige schoonouders, ik vond het prima te eten, maar het idee van de rundertong maakte het helaas toch minder lekker...
Ditzelfde had ik trouwens ook bij bamboe rups in Thailand 😂
 
Ziet er prima uit. Wel is een keer als vleeswaren gegeten maar ik hoef er hier thuis niet mee aan te komen. Jammer net zoals bloedworst dan lopen ze hier ook weg. Ik vind het wel lekker.
 
Eén van de beste taco’s die ik heb gegeten was met tong bij een sterrenrestaurant in New York. Dus ik ben fan!
 
Dat zie je niet vaak dat iemand nog zelf tong bereid, vroeger deden mijn ouders het af en toe.
Zij deden het op het gas, lang zachtjes koken met een en ander aan groentes in de bouillon, heerlijk zacht vlees wat goed smaakt en een mooie bouillon voor soep de andere dag.
Ik had graag aangeschoven. ( hier thuis hoef ik er ook niet mee aan te komen, alleen het idee al )
Dankje voor het delen.
 
Ik zie deze nu pas. Wij eten elk jaar rundertong met kerst echt heerlijk! Deze moet ik zeker eens gaan maken.

Verstuurd vanaf mijn RMX2202 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan