BasBQ
Beef en Steak

Rooster, wat voor type materiaal?

ChipChipperson

Tondelzoeker
Berichten
13
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om binnenkort zelf een hobby bbq te gaan maken voor in de achtertuin.
Als rooster wil ik een stuk strekmetaal gebruiken alleen vraag ik me af wat voor type materiaal handig is.
Moet dit perse roest vrij staal zijn of kan gewoon staal onbehandeld ook? Wat gebruiken jullie?

Groet
 
H? hallo,

Wij hebben 5 mm rond RVS 316 gebruikt.. Steeds 10 mm ertussen gehouden, prima gelukt! tip: maak hem zo groot dat ie in de spoelbak past.. erg makkelijk met schoonmaken!

 
Ziet er goed uit! Het punt is dat ik momenteel nog een mooi stuk strekmetaal heb liggen in het juiste formaat. Materiaal is alleen staal onbehandeld.
Ben benieuwd of ik die kan gebruiken als rooster.
 
Ja hoor dat is totaal geen probleem, lekker insmeren met crisco en goed inbranden.
Of gewoon heel vaak bbqen  ;)
 
Bedankt voor je reactie Danny, dus het vet zorgt er dan voor dat het niet gaat roesten etc?
Hoe gaat dat dan met schoonmaken enzo? Ik laat de bbq buiten staan, wel overdekt maar kan soms wel nat worden
en wil niet dat het gaat roesten.
 
ChipChipperson zei:
Bedankt voor je reactie Danny, dus het vet zorgt er dan voor dat het niet gaat roesten

en zeker minimaal 5x per maand t hele jaar door vlees gaart., bedoeld ie ook :D

ChipChipperson zei:
Hoe gaat dat dan met schoonmaken enzo?

rooster na de sessie  gewoon laten voor wat t is en na een dag of wat bij de volgende sessie tijdens opstoken van de brandstof t hete rooster schoonborstelen.....en zo blijft ie roestvrij...althans zo doe ik t met mn gietijzer roosters
 
Ik bbq niet zo heel vaak (zeker geen 5 keer per maand haha :p). Neig er dan toch naar om een rvs 304/316 stuk strekmetaal op maat
te laten maken. Is wat duurder maar scheelt wel in onderhoudsgedoe.
 
je gaat nog een bbq maken schrijf je.
kijk eens naar gietijzer roosters en pas daar je bbq op aan.

ik heb alle 3 soorten roosters gebruikt en gietijzer bevalt me t beste.
tis duurzaam en makkelijk schoon te borstelen.
 
Strekmateriaal is wel fijner voor een rooster. Ik heb rvs strekmateriaal roosters, gewoon strekmateriaal roosters en RVS stangenrooster.
Als je het gewone strekmateriaal goed invet en inbrand werkt dat perfect. Aan het einde van de barbecue borstel ik het schoon. Daarna hang ik hem droog weg. Hoe vaker je het gebruikt hoe beter hij wordt. zodra je hem weer gebruikt op de barbecue, eerst even erop laten liggen, nogmaals borstelen en even een doek met olie erover.

Waarom zou je investeren in iets terwijl je al materiaal hebt. Mocht het niet bevallen kun je altijd nog voor rvs gaan.
 
eigenhymer zei:
Waarom zou je investeren in iets terwijl je al materiaal hebt. Mocht het niet bevallen kun je altijd nog voor rvs gaan.

Ik doe veel met metaal dus kan gelukkig makkelijk aan strekmetaal komen.
Ga van het weekend even kijken wat ik ga doen, bedankt voor de reacties iedereen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan