BasBQ
Beef en Steak

rooksmaak

 
 
 

Derek

Kooltjesharker
Berichten
129
Van het weekend voor de 3de x zalm gerookt, maar ik doe iets fout en weet niet wat. De 1ste x is alles goed gegaan, smaakte allemaal prima, alleen de 2x is het fout gegaan doordat de kolen niet warm genoeg waren en nu heb ik daar extra mijn best op gedaan en had ik weer niet die rooksmaak !? ( en ja, er zat nat rook hout op de kolen ). Misschien hout te nat geweest kan dat ook ?
 
te nat lijkt mij stug, ik gooi die houtjes ook voor een paar uur in een bak met water.
Als je ipv snippers, echt grotere stukken hout neemt?
 
Waarschijnlijk onzin, maar je bent toch niet per ongeluk koud roken met warm roken aan het vergelijken heh?
Zou het anders kunnen dat de zalm niet mooi droog was na het pekelen?
 
wat voor merk en soort hout gebruik je en hoeveel? En kijk je ook waar de in- en uitlaat van de zuurstof van je barbecue zitten, oftewel ligt je product wat je wilt roken wel tussen deze twee in en kan de rook er niet omheen?
 
Nee, ik ben niet warm en koud roken door elkaar aan het halen. Koud roken heb ik ook al een x gedaan en wij vinden warm gerookte zalm lekkerder. Ja, snap er helemaal niets van de 1ste x was top ( volgens mij zelfs recept geplaatst ), en zins die tijd krijg ik maar niet die rook smaak  ??? Wij gebruiken appelhout en laten het ook zeker een uur of langer in het water. Zat al te denken misschien moet ik het eerst even uit het water laten voor 5 minuten ? of misschien ligt het wel aan mijn kolen gebruik ? Als ik kolen over hou dan gebruik ik het restant gewoon de volgende keer weer, ik gooi er wat nieuwe kolen bij. Zou dat misschien het probleem zijn ?
 
En wij gebruiken ongeveer 2 handen vol met hout. Teveel ? Of niet genoeg ? En eigenlijk niet op de in/uit kleppen gelet.
 
Zalm moet zeker droog genoeg zijn geweest, heeft hele dag liggen drogen. De eerste keer dat het goed gelukt was maar een paar uurtjes
 
je moet de snippers niet kletsnat op het vuurgooien nee... even goed uitlekken is wel aan te raden. Maar als ik jou was zou ik eens chunks uitproberen. die hoeven niet nat gemaakt te worden, die leg je gewoon tussen de kolen... Temperatuur speelt enigzins ook wel mee, als je vuur te heet is verbrand je rookhout in een poep en een scheet en heeft het dus ook niet kunnen smeulen en rook kunnen geven
 
Ook mijn snippers week ik niet, als je maar zorgt dat de deksel er weer snel genoeg opzit en er dus niet genoeg lucht in je barbecue zit zodat ze kunnen ontbranden is er niets aan de hand.
Laat je de zalm nog op temperatuur komen voor hij de barbecue in gaat? Of leg je het er koud in.
 
nee, wij hebben de zalm zo vanuit de ijskast op de smoker gelegt. Maar ja, anders bederft die zalm toch ? Het was zaterdag 1 van die zeldzame dagen dat de temp lekker was.
 
Het kan zijn dat je dan condens op je vis krijgt en dan hecht de rook niet goed.
 
Op welke temp rook je de zalm en hoe lang ?
Laat je de bbq eerst op temp komen en dan de zalm erop ?
 
Derek zei:
nee, wij hebben de zalm zo vanuit de ijskast op de smoker gelegt. Maar ja, anders bederft die zalm toch ? Het was zaterdag 1 van die zeldzame dagen dat de temp lekker was.

Op die manier heb je gegarandeerd een laagje condens op je vis. Dat duurt best even voordat dat verdampt is want zolang er een groot verschil zit tussen de omgevingstemperatuur en de vis komt er ook weer nieuwe condens bij.
Ik haal de zalm uit de koelkast en leg hem tussen keukenpapier. Dan laat ik het gewoon een uurtje staan. De vis zal niet zo snel bederven, zeker niet wanneer je hem ook nog even hebt gepekeld. Het keuken papier absorbeert het vocht van de buitenkant.
 
Mannen bedankt voor jullie rook tips, volgende x ga ik zeker op diverse punten wat aanpassingen doen en dan hoop ik dat het wat beter van rooksmaak is voorzien.  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan