BasBQ
Beef en Steak

Rookhout, chips en chunks

Bedankt allemaal! Ik heb de nodige soorten chunks gehaald en ga dit weekend lekker experimenteren. De chips hou ik ook zeker, voor de wat kortere sessies.
 
Nou het avontuur is begonnen! Deze middag wat kip gerookt volgens het recept van noskos. Ik ben gegaan voor kersenhout, heel tof voor een eerste keer!

Het was wel even wennen, zo werken met houtchunks. Ik had m’n vuur aan, deed een chunk zo in het hart van het vuur, en werd niet veel later door een flinke dot witte rook verwelkomd. Snel maar de platesetters met roosters erop gedaan en de dome dicht. De witte rook bleef toch wel een beetje hangen, daar waar ik veel lees over het wachten op die dunne blauwe rook. Had ik die chunk niet zo direct in het vuur moeten doen? Of had ik even moeten wachten en eerst alles (platesetters en alles) op temperatuur moeten laten komen, om vervolgens het zooitje eruit te tillen en het hout erin te leggen?
 
Nou het avontuur is begonnen! Deze middag wat kip gerookt volgens het recept van noskos. Ik ben gegaan voor kersenhout, heel tof voor een eerste keer!

Het was wel even wennen, zo werken met houtchunks. Ik had m’n vuur aan, deed een chunk zo in het hart van het vuur, en werd niet veel later door een flinke dot witte rook verwelkomd. Snel maar de platesetters met roosters erop gedaan en de dome dicht. De witte rook bleef toch wel een beetje hangen, daar waar ik veel lees over het wachten op die dunne blauwe rook. Had ik die chunk niet zo direct in het vuur moeten doen? Of had ik even moeten wachten en eerst alles (platesetters en alles) op temperatuur moeten laten komen, om vervolgens het zooitje eruit te tillen en het hout erin te leggen?
Begin wel altijd al bij lagere temperatuur te roken zeg ca 80 graden maar wel pas als het vuur goed brand.
Ik leg de chunk dan aan de rand van het vuur in contact met het vuur.
Zolang je de luchttoevoer en afvoer altijd iets geopend hebt heb je geen problemen met "vuile rook" ander zou koud roken ook niet goed gaan.

Wat je wilt voorkomen is dat er (te) veel vet in het vuur valt en verbrand. Daar heb ik weleens e.e.a. een bittere smaak mee gegeven.

Edit 19-1-2022: ik leg dan ook gelijk het vlees erop!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan