BasBQ
Beef en Steak

Rokende rookworst en de boellemetworst

Hij gaat prima die droge worst.
Dat is het voordeel van het recept van Piet. Hij gebruikt vrij veel zout en dat geeft genoeg conservering om ze te drogen.
 
ReneR zei:
De eerste keer denk ik, dat worsten maken (Genootschap workshop bij Martijn) is wel leuk maar vind ik veel te veel werk.
En dan zie je telkens van die heerlijke worsten langs komen op het Genootschap.
(Ja, die worsten van de workshop waren echt de lekkerste die ik ooit gegeten had!)
En met elke worst die ik zie.....begin ik me weer meer af te vragen of het werk misschien toch wel meevalt.....

Eerst de definitieve bbq-plek in de tuin maar eens afmaken!
Willen jullie daarom de eerste maanden even geen "worst" foto's meer plaatsen, door jullie raakt mijn prioriteiten lijst door de war
=))

haha.... gewoon doen, werk valt hartstikke mee, en het reusltaat is echt helemaal lekker!!! maar prio's eerst snel aan die bbq plek komt de rest vanzelf!
 
Boel0037 zei:
De rookworst is ondertussen op 1 na helemaal op... dus snel weer nieuwe maken.....

Dit komt zo bekend voor..... ;)
 
Goed gelukt zo te zien wanneer kunnen we proeven?
 
Vandaag was het dan zover, de metworst moest geproefd worden, de afgelopen twee weken iedere dag stiekem even kijken of hij goed ging en het zag er prima uit. Vanavond gezellig aan de keukentafel met een pilsje erbij het mes er maar eens ingezet. En wauw als eerste wat ruikt die worst lekker eigenlijk zonde om te gaan snijden maar de nieuwsgierigheid wint het van de worst.....

Ja..... en dan de smaak???? hoor ik u denken...... eerst even een paar foto's........







De smaak was prima, heerlijk zo lekker bij een koud pilsje, niet te zout en de rook komt heel mooi door. Hij mocht voor mooi nog net een weekje extra hangen denk ik (nog net iets harder) maar de de rest van huize boel wilde alleen maar meer.

Volgende keer.... tja... sowieso meer dan 1 maken..... en ik ga er wel wat meer pit aan toevoegen, peper of knoflook of zoiets, weet het nog niet maar ik wil ook een pittige variant maken. Morgen op brood ook een testje en dan hopelijk nog wat over houden voor bij een volgende borrel.  B-)
Echt een prima geslaagd experiment.... dit gaat absoluut vervolg krijgen.
 
Wauw, ziet er echt super uit Boel! 

Heb je hier het recept al van geplaatst?
 
Ik had dit draadje gemist maar gelukkig nu alsnog kunnen lezen. Erg mooie resultaten Boel!
Nu maar eens de receptuur van Piet's rookworst gaan zoeken  :)
 
Nosmo zei:
Wauw, ziet er echt super uit Boel! 

Heb je hier het recept al van geplaatst?

Haha piet ja, dat heb je zelf al gedaan het is jouw rookworst maar dan koud roken en weghangen  :D
 
Boel0037 zei:
Nosmo zei:
Wauw, ziet er echt super uit Boel! 

Heb je hier het recept al van geplaatst?

Haha piet ja, dat heb je zelf al gedaan het is jouw rookworst maar dan koud roken en weghangen  :D

Volgens mij is de maling grover en heb je er ook geen farce door gemend. Misschien is het toch wel een idee om er even een vernieuwd recept van te maken. want nu is het wat lastig terug te vinden. ;)
 
Nosmo zei:
Volgens mij is de maling grover en heb je er ook geen farce door gemend. Misschien is het toch wel een idee om er even een vernieuwd recept van te maken. want nu is het wat lastig terug te vinden. ;)
Klopt, staat in de eerste post, Piet.... 4,5 plaat zonder farce.

Ik moet eindelijk ophouden met te kijken hier, mijn todo wordt steeds langer.
Rookworst
Metworst
Etc
 
Ik zei het al, Piet z'n kruiding is een prima gedroogd worstje.
Alleen even alle vochtbinders (farce) achterwege laten.
Als je ze te lang laat hangen loop je het risico dat het vet wat ranzig gaat smaken.
Ik zou ze niet helemaal hard laten worden.
 
Bert zei:
Ik zei het al, Piet z'n kruiding is een prima gedroogd worstje.
Alleen even alle vochtbinders (farce) achterwege laten.
Als je ze te lang laat hangen loop je het risico dat het vet wat ranzig gaat smaken.
Ik zou ze niet helemaal hard laten worden.

Met welke plaat zou jij het deeg draaien Bert? Ik denk dat ik zelf het vet wat grover zou draaien dan het vlees, dus 8mm vet en 5mm vlees.

Jammer dat mijn garage niet droog is (lekkage) anders was dit een leuk experiment om te doen.
 
Nosmo zei:
Met welke plaat zou jij het deeg draaien Bert? Ik denk dat ik zelf het vet wat grover zou draaien dan het vlees, dus 8mm vet en 5mm vlees.

Vlees heeft de eigenschap om sneller te drogen als vet. Ga je het vet grover draaien dan krijg je in verhouding grote stukken vet in je worst.
Je kunt beter een maat aanhouden.
 
Lekker worstje zo te zien
 
Terug
Bovenaan Onderaan