BasBQ
Beef en Steak

Roken op een gas-bbq

erwin-m

Tondelzoeker
Berichten
3
Hoi,

Ik probeer al een aantal keren om te roken op mijn bbq met een smokertube of smokerbox. Daarbij leg ik de smokertube op de vlambeschermers, zoals ook op video's is te zien. Ik breng hem naar 110 graden. Het roken lukt dan wel, maar even later staat de tube in brand en is het hout erg snel op. Sommigen zeggen het hout te weken in water, anderen geven aan droog hout te gebruiken.

Mijn vraag is nu, wat is voor mij de beste methode om te roken. Is dat droog of nat hout gebruiken? De tube direct boven de vlam of indirect? Welke temperatuur? Hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Groet Erwin
 
Als uw snippers gaan branden is dat omdat er veel zuurstof aan komt.
Misschien de tube deels inpakken met aluminiumfolie.
Nat maken zou ik niet doen dan ze stomen.
 
Een poosje geleden is m'n broertje op vakantie geweest met een gasBBQ en heeft wat experimenten gedaan met een tube...... misschien heeft @Smokingwood nog tips?

Ik zou beginnen om de tube wat verder van het vuur te leggen en verder komt het inderdaad op minder zuurstof aan om het te laten smeulen..... natte snippers zou ik ook niet doen.....
 
Ik heb zelf een smokerbox. Ik heb al de chips er droog in gedaan, alsook geweekt en beide methodes werken perfect. Nog geen enkele keer zijn ze in brand gevlogen. Met smoketube heb ik geen ervaring.

Je kan het ook eens proberen met een bolletje te maken met 2 lagen alu folie, met daarin de chips en dan wat gaatjes prikken.

Ik zelf steek de 2 linkse branders aan (heb er 4) en plaats de box op de afdekkapjes boven de branders zoals je ook doet. Dus vreemd dat je brand krijgt.

Het verhaal van nat of droog laat ik in geval van een gasBBQ in het midden. In het algemeen zijn deze niet zo afgesloten als bv een kettle of kamado en denk ik niet dat de weinige stoom enig effect gaat hebben op je vlees.
 
Een poosje geleden is m'n broertje op vakantie geweest met een gasBBQ en heeft wat experimenten gedaan met een tube...... misschien heeft @Smokingwood nog tips?

Ik zou beginnen om de tube wat verder van het vuur te leggen en verder komt het inderdaad op minder zuurstof aan om het te laten smeulen..... natte snippers zou ik ook niet doen.....
Ik ben inderdaad 3 weken bezig geweest met een tube en een gasbbq. Een groot succes vond ik het niet. Wordt er nog wel eens wakker van…

Je kunt houtsnippers gebruiken, druk ze dan in de tube aan zodat er minder lucht tussen de snippers zit. Niet nat maken, het helpt niet tegen ontvlammen. Ik legde de tube eerst op de vlambeschermer en als deze goed rookte legde ik hem een niveau hoger op het rooster. Dat ging redelijk.

Ik heb het beste resultaat bereikt met pallets in de tube, die kun je net als de snippers in allerlei houtsoorten kopen. Doordat deze veel compacter in de tube zitten, ontvlammen deze veel minder snel. Deze gaven zowaar een goede rook af.

Blijft zoeken naar de juiste plek op de bbq. Je kunt de tube ook rechtop zetten en dan met een koksbrander aansteken. Werkt als een schoorsteen dus dat gaat perfect. Daarna kun je de tube neerleggen. Ik legde hem dan boven de vlammen op het rooster.

Wens je veel succes. 🤓
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga de volgende keer eens wat gaatjes dichtmaken en de tube er wat verder af leggen.
 
Heb geen ervaring met een gas bbq dus in je daar niet echt bij helpen.

Mbt het natmaken, dit doe je op een houtskool bbq voornamelijk om net die 30 seconden te krijgen om je vlees erop te leggen en het deksel te sluiten.
Als je ze er “droog” opgooit vliegen ze meteen in de fik en ben te laat.
Als ze geweekt zijn verdampt eerst het vocht en gaan ze smeulen als het deksel dicht is, zodoende krijg je langer rook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan