BasBQ
Beef en Steak

Roken met mout

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.422
In mijn vriendenkring bevindt zich een brouwer en ik kreeg van hem een mooi pakketje met 31 verschillende moutsoorten.
Omdat er ook gerookte mout bestaat, stelden we ons de vraag ... kan mout op zichzelf gebruikt worden om vlees/vis/kaas mee te roken
Aangezien het gebruikte type mout een bepalende invloed heeft op oa de smaak en kleur van bier is de vraag kan mout bijdragen tot een extra smaak wanneer je deze zou gebruiken om koud mee te roken.
Heeft iemand hier al mee geëxperimenteerd?
Zou mout puur te gebruiken zijn in een CSG of meng je dit dan best met een vrij neutrale rookmot?

Dit is een overzicht met alle soorten mout die in het pakket zitten, zijn pakketjes van een 30-40g
20211206_101842.jpg

Hier wat meer ingezoomd op de verschillende soorten

20211206_101942.jpg
20211206_101919.jpg
20211206_101915.jpg
20211206_101901.jpg
20211206_101853.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf amateur brouwer, ik herken de mouttypes wel. Maar ik kan uit de etiketten niet afleiden dat ze gerookt zijn.
Zelf zou ik mout niet gebruiken om te roken. Dit omdat het niet zal smeulen en veel zetmeel bevat. Dus bij verbranding veel bittere smaken (denk aan verbrande suiket).
 
Ik ben zelf amateur brouwer, ik herken de mouttypes wel. Maar ik kan uit de etiketten niet afleiden dat ze gerookt zijn.
Zelf zou ik mout niet gebruiken om te roken. Dit omdat het niet zal smeulen en veel zetmeel bevat. Dus bij verbranding veel bittere smaken (denk aan verbrande suiket).
Er zit geen enkele gerookte mout tussen.
Ik ga er sowieso toch eens mee experimenteren om te zien wat er precies gebeurt, ik heb ze toch liggen.
Je uitleg ivm verbranding daar kan ik me ook in vinden, heb van verschillende mouten al korrels geproefd en de donkere (gebrande mouten) varieren van smaak van licht koffie naar chocolade tot echt bitter. In ieder geval bedankt voor je reactie.
 
experimenteren is altijd goed maar ik betwijfel ook of dit blijft smeulen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan