BasBQ
Beef en Steak

Roemeense- en rookworst

uipko zei:
Nosmo zei:
uipko zei:
Poeh h?, dat viel niet mee zeg. Het vlees door de (kleine) vultuit krijgen koste behoorlijk wat moeite. Ik kreeg de darm niet echt makkelijk over de grote vultuit dus ik heb de kleine gebruikt. Maar om hier 3 kilo door heen te krijgen is geen sinecure. Is dit waarom het vullen met een gehaktmolen niet ideaal is, of heb ik wellicht iets niet goed gedaan?

Ik gebruik een 22mm vulpijp voor varkensdarm, dat gaat eerste ook een beetje stroef maar als de darmen voldoende lang geweekt hebben en je houd alles goed nat dan gaat het opstropen verder eigenlijk verrassend gemakkelijk. Hoe kleiner de vulpijp, hoe zwaarder het vullen gaat.

Wat ik het grote nadeel vond van het vullen met mijn vleesmolen is dat het veel langzamer gaat en je hebt veel meer kans op lucht in de worst. Een stopbus werkt veel fijner.

Bij mij is de grote vulpijp inderdaad ~22mm. In het begin was ik ook erg voorzichtig om de darm niet te scheuren, gaande weg merkte ik dat het best veel kan hebben. Ik had de darm minstens een half uur in het water laten staan, dat zou toch genoeg moeten zijn?

Als het resultaat van deze sessie naar meer smaakt ga ik toch even serieus naar een stopbus kijken. Nadeel is dat die dingen zo groot zijn en het huis zo stilletjes aan vol staat met bbq spul.

Als je wilt, kan je mijn stopbus wel een keer gebruiken, kan je eens vergelijken hoe dat werkt voordat je die uitgave gaat doen
 
Helemaal vergeten mijn sessie te posten.... Ik ben begonnen op 60C na een uur naar 70C en weer na een uur naar 90C om een kern temp van 69C te halen. De temp sensor zit op het onderste rooster dus de temp bij de worst zal ~10C lager zijn geweest.
[bbqsession]345[/bbqsession]
 
Leo zei:
Als je wilt, kan je mijn stopbus wel een keer gebruiken, kan je eens vergelijken hoe dat werkt voordat je die uitgave gaat doen

As ik de buy-now reflex kan beheersen maak ik graag gebruik van je aanbod, dank!
 
Ik bedacht me zojuist dat ik ergens gelezen had dat bij het roken van worsten mbv het "Expandable Smoking Rack" de waterpan niet nodig is. Leo doe jij het met of zonder waterpan?
 
uipko zei:
Ik bedacht me zojuist dat ik ergens gelezen had dat bij het roken van worsten mbv het "Expandable Smoking Rack" de waterpan niet nodig is. Leo doe jij het met of zonder waterpan?

Ik ben nog niet aan de rookworst toe gekomen, dus kan je helaas nog geen antwoord daarop geven.
Wilde het vorig weekend doen, is er niet van gekomen, en dit weekend gaat het mij ook niet lukken
 
Het project is afgerond, dit zijn de resultaten.

Het ESR (Expandable Smoking Rack) was net op tijd om direct in gebruik te worden genomen. Terwijl de starter al aan stond kwam het pakketje binnen. Hier hangen de worsten er al aan, echt waar  :D
IMG_6108_zps456e857f.jpg


Na een uur of twee waren ze nog wat bleekjes:
IMG_6110_zps28d6570d.jpg


Zo zagen ze er uit toen ze van de WSM af mochten. Het "laagje" as zag ik pas op de foto's, op de worsten was ook wat zwarte neerslag te zien in de "binnen" bocht.
IMG_6114_zpsa6af7f0d.jpg


Dit zijn ze na een koude douch. Ze zijn zeker niet perfect maar voor een eerste keer ben ik best te vrede. Er is ieder geval genoeg ruimte voor verbetering ;)
IMG_6117_zps23d43f1f.jpg


Natuurlijk moest er direct geproefd worden, we hebben een Roemeens rookworstje even laten wellen met dit als resultaat:
IMG_6118_zps2619dd1a.jpg


Lekker hoor, dat smaakt naar meer! Morgen gaat er een "normale" rookworst de pan in.

Laat de winter maar komen ;)
IMG_6123_zpscab85d67.jpg

IMG_6126_zpsa6d7537e.jpg
 
lekker hoor, we hoeven jou de winter niet door te helpen  ;)
 
Wow wat een mooie repo, ontzettend leuk om te doen he?!  Hoe beviel je ESR? Zit er ook aan te denken zoiets aan te schaffen.....
 
Dat ziet er lekker uit!
 
Mooie worsten! Maar laat die winter maar weg blijven.
 
Leuk project Uipko. Die gaan wel smaken.
 
uipko zei:
structor zei:
Mooi begin Uipko. Ik zie een kandidaat voor een recept *hint* *hint*

Die voelde ik al aankomen ;) Als de juiste foto's er zijn zal ik er een recept van maken, kan eindelijk een keertje ??n "terug geven" na het genieten van de vele mooie recepten hier :D

Ik vond het heeeele moie fotos.... :D ben heel benieuwd naar het recept voor de hongaarse worst.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan