BasBQ
Beef en Steak

Roast flamberen

 

roelduyss

Kooltjesharker
Berichten
197
Hallo Brethren en Sistren,

Ik ga binnenkort proefdraaien voor kerst. Het hoofdgerecht wordt een basic roast maar die wil ik wat "wow" op het einde geven.

Vanuit de eetkamer kijk je uit op mijn bbq tafel dus ik wil een klein showtje geven door op het einde de roast te flamberen (denk aan een lomo al trapo btw)

Nu heb ik ruim ervaring met flamberen boven een gasfornuis maar ik kan even niet de vertaalslag maken naar bbq....

Okay ik maak de lomo... Bleek het zout. Haal het vlees eruit... En dan?

Van te voren een pannetje met bourbon verwarmen boven de kolen (tijdens het uitpakken?)

In door doe ik een scheutje drank in de pan en "gooi" dit met de pan tot de vlam er in slaat (en dan blijf ik gooien) maar met een stuk roast van een kilo flip ik een pan niet zo makkelijk....

Zou ik de drank moeten verwarmen, ontsteken en dan de schaal brandend en uitdovend presenteren?

Iemand suggesties?
 
Dan zou ik een kleine pollepel met drank opwarmen, aansteken en dat over je vlees schenken. Dingen als gooien en flippen en brandbare materialen zijn in mijn boekje niet echt dingen die goed combineren.
 
Voor de sier ga ik het in een mini gietijzeren sauspan doen denk ik. Gieten lijkt me de enige goede weg te gaan.

In de "gewone keuken" is het een waar spektakel om bij reuze garnalen met calvados en Chili peper de vlam in de pan te laten staan en dat om te gooien (als een pannekoek dat idee)...

Moet je wel zorgen voor een hoog plafond :)
 
Klinkt doodeng. Misschien met hele kleine hoeveelheid eerst proefdraaien op de Q

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
MarcovdK zei:
Klinkt doodeng. Misschien met hele kleine hoeveelheid eerst proefdraaien op de Q

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Ik kon even zelf geen vertaling maken van flamberen zoals ik gewend was en flamberen van een bbq gerecht maar nu begin ik een goed idee te krijgen.

Opzich is flamberen niet zo moeilijk of eng. Je moet in je achterhoofd houden dat je maar een klein beetje (zeg max een soeplepel) sterke drank gebruikt en dat je gewoon moet opbouwen.

Als je het wilt proberen begin je met een aantal regeltjes in je achterhoofd: zet je afzuigkap uit! En zorg dat je een goed passend deksel bij de hand hebt om te doven als het wat te gortig wordt. Doe een beetje drank in de pan, verwarm dit en laat de vlam in de pan slaan (eventueel met een lange aansteker). Zet de pan neer en laat het opbranden.

Als je comfortabel voelt hierbij kan je naar de volgende dag gaan: tossen van de pan inhoud (oefen dit een paar keer zonder drank zodat je het onder de knie krijgt en niet overal eten ligt op je kookstel)... Als je het dan met flamberen gaat doen hou er rekening mee dat de vlammen hoog gaan, echt hoog. Dit is gegarandeerd een spectaculair zicht voor je gasten... En je schilder als je geen hoog plafond hebt.

Maar ja..vertaal dit verhaal maar eens naar een stuk roast van een kilo (tost niet makkelijk) en op de bbq (ik ga het niet op de bbq doen maar op de werk tafel - ik denk dat ik mijn tafelroker gebruik als schaal (met klein rekje)....

De suggesties van Dennis waren precies wat ik al.dacht maar bevestigd wilde zien...
 
Terug
Bovenaan Onderaan