Beef en Steak

ree bout

Het koud roken van producten is een vorm van conserveren.

Ik heb dit toegepast op mijn Pancetta Arrotolata, nadat deze onder de schimmel zat toen ik terug kwam van vakantie.
Eerst alle schimmel zo goed mogelijk weggesneden, vervolgens goed afgedaan met water/azijn/zout, en daarna opnieuw opgebonden, en 20 uur koud gerookt.
Even afkloppen, maar nu 2 maanden later is nog geen spoor van een schimmel te bekennen.

Dus koud roken help in eerste instantie zeker om schimmel tegen te gaan (of zorgt er voor dat het minder snel zal gaan schimmelen), echter bij een te lange blootstelling aan een te hoge luchtvochtigheid, zal de schimmel het uiteindelijk alsnog altijd gaan winnen.

Mac

Voor mijn vakantie nam ik elke week schimmel af met water/azijn, en elke week kwam het weer terug.
Nu is het al 2 maanden weg.

In datzelfde gele boekje staat dus ook, (pagina 131) en ik citeer " Smoking impacts a different flavor, fights bacteria, especially on the surface of the product and thus prevents the growth of molds on fermented sausages"

Nu is dit wel geen gefermenteerde worst, maar het principe blijft naar mijn beleving gelijk.

Mac

Maar voor we verzanden in een welles- nietes gevecht op dit leuke forum, Marcel:
En dat gaan we ook zeker niet doen Bert  :)

Ik vertel ook alleen maar mijn ervaring, en wat ik zou doen.
Dat doe jij ook, en daar leer ik ook weer van.

Het is aan Jente wat hij met de voorgedragen adviezen gaat/ wil doen.

Mijn eigen regels zijn, en zullen altijd blijven.
[list type=decimal]
[*]Weg doen kan altijd nog.
[*]Bij twijfel gewoon weg doen, uithuilen en opnieuw proberen.
[/list]

Mac

Ik heb en neem jullie advies graag in ontvangst. Wat als resultaat geeft dat de bout in de kliko beland.!!! Ook gelezen zolang de schimmel niet naar binnen slaat, er niets aan de hand is. Helaas is dat wel gebeurt, binnenkort maar weer een nieuwepoging ondernemen!!

Nou, in dat geval toch een prima besluit.
Hopelijk gaat het met de volgende beter, nu je deze in je nieuwe kast kan hangen.  ;)

Mac

Terug
Bovenaan Onderaan