BasBQ
Beef en Steak

RedFox's 1st Pulled Pork

Voor de leesbaarheid kun je je aanvullingen beter hier onder ook gewoon toevoegen. Als je je berichtje aanpast ziet het forum dat niet als iets nieuws. Een hoop van ons kijken alleen of er nieuwe berichtjes zijn en missen dan je toevoegingen ;)

Mooie opstelling/hoekje heb je daar zeg!
 
123 C is geen overshoot ;) dit is gewoon spelling. 140 C is een overshoot maar ook dat is niet funest.
 
Dit wordt een feestelijk dagje in huize Rode Vos. Succes! En voor vanmiddag: eet smakelijk:))
 
Typisch: ik vind dit topic veel interessanter dan de voetbalwedstrijd van gisteravond. Daar heb ik geen minuut van gezien, kan hier wel blijven kijken voor een volgende update..  :)
 
@ Noskos, dank voor de tip i.v.m. toevoegen  ;)
ja en het is bij mij geen straf om "in de hoek te staan"  :D
het is tevens de P-plaats van de Q's, alhoewel ik meestal kook op het terras, echter bij deze temperatuur een windvrije hoek heb gezocht...

11:30u : pit temp 120C, kern temp 62 C  het gaat soepeltjes....

er zijn nu 4 uren verstreken, benieuwd of hij na 5u de 74C gaat aantikken i.v.m. de bbq glaze fase.
Geldt hier de regel: wat het eerst bereikt is? of door tot 74C, ook al zou dat nog langer dan 5u duren?

 
Gewoon sauzen na 5 uur.
 
@Frits, Dennis: thanks  :)
 
na 5 uren een pit temp van 120C en kern temp 64C
het is nu tijd voor de PP glaze, die er inmiddels opgestreken is, zie foto  (meer foto's in het verslag aan begin van dit draadje).
PP glaze is 1/2 cup Sweet Baby Ray's, gemengd met 2 eetlepels appelazijn, 2 eetlepels honing en een scheutje appelsap.
We wachten nu tot de 2 uren karameliseertijd voorbij zijn, wordt vervolgd!
Dank voor het kijken tot dusverre  :)

indeglaze1_zps63b42052.jpg
 
Mooi kleurtje zeg!
 
we zitten nu bijna op 7 uren vanaf de start...
14:30u : pit temp is 121 C , kern temp is 69 C , en zojuist is er weer een stukje appelhout gaan roken  ;)
Over klein half uur gaan we inpakken (maar niet wegwezen)
 
RedFox zei:
we zitten nu bijna op 7 uren vanaf de start...
14:30u : pit temp is 121 C , kern temp is 69 C , en zojuist is er weer een stukje appelhout gaan roken  ;)
Over klein half uur gaan we inpakken (maar niet wegwezen)

Met een kerntemperatuur van 69C heeft het geen nut meer om rookhout erop te gooien, aangezien het vlees geen smaak meer absorbeert. Tot een temperatuur van (volgens mij) 55C neemt het vlees smaak aan, daarna niet meer. Als ik fout zit wordt ik vast wel verbeterd ;)

 
ik heb het hout er niet bij opgegooid, het zat tussen de eco briketten vanaf het begin en dit stukje was denk ik nog niet ontvlamd in het proces...er kringelde net wat rook uit de vent-hole van de deksel, vandaar.
het geheel speelt zich af buiten mijn gezichtsveld, daar de WSM "potdicht"  zit (en blijft) tot einde sessie  :-X
 
maakt het uit of ik de procureur inpak met de matte kant naar binnen of naar buiten?
gevoelsmatig zeg ik: mat buiten, daar glanzend buiten de warmte "afkaatst" , maar wellicht is het verschil te verwaarlozen?
 
Gaan we weer... ;) die rook is wel degelijk nog steeds van invloed op je vlees... anders zou je ook niet kunnen overroken! Je rookring vormt maar tot een bepaalde temperatuur vanwege de invloed van de temperatuur op het proces waarbij de nitrieten uit je rook een verbinding aangaan met de stoffen in je vlees. Maar rook van het begin tot het einde heeft wel degelijk invloed op het eindproduct.

Hoe je inpakt maakt niet uit :)
 
we zijn weer een stapje verder..... ;)
bij een kern temp van 74C en een pit temp van 120C is de tijd nu aangekomen om te gaan inpakken, maar eerst nog even foto na 2u karameliseren
bark1_zps8b0fe1fd.jpg


gereed voor inpakken in de aluminium folie
bark3_zps13a7a109.jpg


en nu op naar de finale....van 74C naar 88C kern temp!
finale_zpsda907571.jpg


wordt vervolgd (ook de foto repo aan begin van dit draadje weer aangevuld)
 
Nu gaat het vlot hoor!
 
We gaan inderdaad nu de finale in!

uitdezone79_zpsc1a57496.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan