BasBQ
Beef en Steak

Recept Roosterbrood

Gisteren gemaakt maar dan op een stok geroosterd boven het vuur van de Ofyr. Yummie!
 
brood receptje
500 gram Patent Bloem
10 gram Zout
10 gram Suiker
10 gram gist
10 gram margarine
300 gram water ca 20 graden

deeg kun je ook gebruiken pizza
dan dag van te voren maken en in de koelkast
laten rijzen  stukjes van ongeveer 350 gram per pizza
 
Ik heb het recept gelezen maar er mag wel iets meer zout op  rond de 1,8% van de bloem
dit geld ook voor de suiker.  dat is voedsel voor de gist, proef je niet meer terug

Ik ga dat eens proberen Bakker.
Thx

Mac
 
altijd goed dat er mensen met een professionele blik mee kijken.
erg leuk draadje dit gauw eens proberen.
 
bakker zei:
brood receptje
500 gram Patent Bloem
10 gram Zout
10 gram Suiker
10 gram gist
10 gram margarine
300 gram water ca 20 graden

deeg kun je ook gebruiken pizza
dan dag van te voren maken en in de koelkast
laten rijzen  stukjes van ongeveer 350 gram per pizza

Dank!!
Maar wel een vraagje.
Wat voor gist?
Ik vraag dit omdat ik alleen die gist uit pakjes heb en dan moet je een andere verhouding gebruiken dan met ander gist.
 
Hier ga jij (ik) mijn jongste dochter van 8 een groot plezier mee doen, want die vindt het bakken van o.a. pita's etc (inclusief deeg met de hand kneden etc) erg leuk om te doen. Zeker geen kans dat ik een kopietje kan scoren van je XLS bestand, zodat ik daar weer wat tijdwinst op scoor?  :D

Wij gaan ze iig dit weekend eens op de cue gooien. Bedankt voor het delen!

(enneh je site had ik al een tijdje gebookmarked... je charcuterie vind ik erg fascinerend)
 
Namens onze dochter "BEDANKT" voor het recept. Ze waren n?g lekkerder dan de eigengemaakte pita broodjes, aldus haarzelf :)
Ze doen het ook goed op de Q100 (vindt dochterlief fijner dan een 'echte', zoals ze het zelf noemt)

uzPMG0H.jpg

nh4Vr0z.jpg

ALK4gPV.jpg


Tsja, en dan maar even samen wat kipshoarma erbij maken...
nQYIcMp.jpg


Geluk zit in kleine dingen....
4UT5ZGl.jpg


(al was het broodje ook zalig :D)


 
Geweldig om je dochter zo bezig te zien Jonh  B-)
Leuk dat ze er zo van genoten heeft.

Mac
 
Misschien is deze vraag al eens gesteld... maar hoe goed/slecht is dit broodje ook te gebruiken voor een burger broodjes??
 
Hangt van je behendigheid met deeg af  B-) Klinkt misschien wat flauw, maar ik vind het super smaken bij een mooie zelfgedraaide burger, maar laatst hebben we ze bij vrienden gemaakt en daar was het eindproduct heerlijk, maar had het rijzen nog wel wat langer gekund en ging het wat langer op de grill, waardoor het een wat hardere (knapperiger) korst had....

Ik zou ze dus gewoon een keer maken om te proberen... (en niet te plat slaan, want je wilt dat ze lekker omhoog komen)
 
Als je iets sneller wilt rijzen
iets meer gist en lauw water gebruiken
en onder een vochtige theedoek of bubbeltjesfolie met bubbels naar onder
 
Ik zag een vraag voorbij komen over het invriezen van deeg. Dit kan inderdaad. Verpak het dan in porties en in vershoudfolie of diepvrieszakjes. Gebruik het deeg binnen 3 maanden. Bewaar je het langer dan komt er een gist smaakje aan. Dit kun je ook doen met pizzadeeg en andere gistdeeg. Ontdooien doe je dan in de koelkast het liefst uit het zakje op een bord met een vochtige schone theedoek erover.
 
Hallo Marcel,

Ik heb nog even een vraag over je omrekentabel.
Daarin staat dat 500ml water 1 kg is bij 4graden celcius. Volgens mij zou dat 0,5 kg moeten zijn of hebben jullie zulk zwaar water? :D :D

21499795868_b42196be3f.jpg


Overigens bedankt voor je recept want ik wil dit binnenkort zeker gaan maken.
 
Mmmm niet helemaal hoor (het staat misschien wat ongelukkig t.o.v. de rest, dat dan weer wel)
er staat "op basis van 1l water is 1 kg"

Dan is 500ml = 500gr (maar dat heeft meer betrekking op de 2e tabel)

Maar ik zie wel een andere fout (stom dat ik dat niet eerder heb gezien :( )
30 ml olijfolie is 2 el  (el = 15 ml) = 21,44 gr

Mac
 
Mac zei:
Mmmm niet helemaal hoor (het staat misschien wat ongelukkig t.o.v. de rest, dat dan weer wel)
er staat "op basis van 1l water is 1 kg"

Dan is 500ml = 500gr (maar dat heeft meer betrekking op de 2e tabel)

Maar ik zie wel een andere fout (stom dat ik dat niet eerder heb gezien :( )
30 ml olijfolie is 2 el  (el = 15 ml) = 21,44 gr

Mac
Dank je wel voor het reageren, ben er dan waarschijnlijk ingelopen door het feit dat het er wat ongelukkig stond. =)) =))
In ieder geval, nogmaals bedankt voor het delen en ik ga het zeker binnenkort een keer uitproberen. Uiteraard zal ik dit ook op dit schitterende forum posten en beoordelen.

Grts,
 
Terug
Bovenaan Onderaan