BasBQ
Beef en Steak

Quiche met spek en spinazie

 
 
 
 

LuMbErJaCk

Kooltjesharker
Berichten
154
Recept las ik afgelopen week in de nieuwsbrief van het BBQ Experience Center en aangezien we onze keuken aan het verbouwen zijn was dit een makkelijk eenpansgerecht om te fabrieken. Tekst is behoorlijk aangepast, omdat ik op mijn eigen blogje het recept ook gezet heb, want die gebruik ik voor mezelf als een soort geheugensteuntje.

Quiche met spek en spinazie

Voor 4 personen
Voorbereidingstijd 25 minuten
Bereidingstijd 1 uur
Totale tijd 1 uur 25 minuten

Benodigdheden
  • 1 Ovenschaal of skillet

Ingrediënten​

  • 6 plakjes bladerdeeg
  • 250 gram spekblokjes
  • 600 gram spinazie
  • 100 gram Gruyére kaas, geraspt
  • 150 ml slagroom
  • 75 gram geitenkaas
  • ongezouten roomboter om de schaal in te vetten
  • versgemalen zwarte peper
  • 6 stuks kippeneieren

Instructies​

  1. Steek de bbq alvast aan en maak klaar voor indirecte bereiding op 200° C.
  2. Bak de spekblokjes knapperig bruin en doe ze in een bakje.
    250 gram spekblokjes
  3. Roerbak de spinazie gaar in het restantje spekvet tot het allemaal geslonken is.
    600 gram spinazie
  4. Vet de schaal in met de roomboter.
    ongezouten roomboter
  5. Leg de zes plakjes bladerdeeg op de bodem en de zijkanten van de schaal en begin in het midden. Laat ze een heel klein stukje overlappen en druk de naden met een natte vinger dicht.
    6 plakjes bladerdeeg
  6. Verdeel de spekblokjes en de spinazie over de bladerdeegbodem.

    IMG_20220629_164754_small.jpg
  7. Strooi de helft van de gruyére kaas hierover.
    IMG_20220629_164910_small.jpg
  8. Klop in een schaal de zes eieren los en voeg de slagroom hieraan toe. Doe hier ook de zwarte peper naar smaak doorheen. Giet dit mengsel nu gelijkmatig in de schaal.
    IMG_20220629_165023_small.jpg
  9. Verdeel hierover de tweede helft van de gruyére kaas. Verkruimel en verdeel de geitenkaas over het geheel en vouw de overstekende randjes bladerdeeg naar binnen.
    IMG_20220629_165603_small.jpg
  10. Als de bbq 200° C is kan de schaal erin voor minimaal drie kwartier.
    IMG_20220629_171937_small.jpg
  11. Na drie kwartier was hij nog aan de lichte kant en mocht hij nog even blijven staan.
    IMG_20220629_173925_small.jpg
  12. Na precies een uur was hij helemaal goed!
    IMG_20220629_180409_small.jpg
  13. Resultaat was perfect, de bodem was niet aangebrand, het bladerdeeg lekker krokant en de vulling was loeiheet en zeer smaakvol, dit is een blijvertje!



IMG_20220629_180705_small.jpg
 
Dat ziet er lekker en geslaagd uit. Ga ik ook proberen. Ik ben alleen niet zo'n fan van geitenkaas
 
Dat ziet er lekker en geslaagd uit. Ga ik ook proberen. Ik ben alleen niet zo'n fan van geitenkaas
Ik ook niet, maar mijn vrouw is er gek op. Uiteindelijk had ik er geen probleem mee, zo erg proef je het niet terug, en je kunt eigenlijk alle soorten kaas erover doen die je lekker vind.
 
Ziet er inderdaad lekker en goed gelukt uit
 
Ik zag hem idd ook voorbij komen in de nieuwsbrief. Nu ik hem hier zie, een aha erlebnis. Niet vergeten nu, maar voor deze week staat de quiche met chorizo en tomaat.
 
Dit lijkt mij een een heerlijke quiche, deze komt op de to-do-lijst.
 
Een mooie quiche, lijkt me erg lekker (y) en inderdaad kaas kan je naar smaak aanpassen.
 
Wij eten regelmatig Quiche met spinazie en geitenkaas uit de oven. Leuk om ook eens op de Q te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan