BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork

 

Peter Rutgers

Sprokkelaar
Berichten
32
Afgelopen weekend heb ik weer eens pulled pork gemaakt van een varkensnek van 2,4 kilo.

Vrijdag ochtend ben ik begonnen met het varken te injecteren, dit alleen voor de smaak en niet om het vochtig te houden. Hiervoor heb ik pils, rub, appelsap en wat extra zout. Daarna heb ik het in de rub gezet met BBQ Nerds All purpose rub en voor een half uur buiten de koeling even laten rusten.

De barbecue heb ik voorbereid om een keteltemperatuur van 119 graden Celsius te krijgen, toen dit bereikt was heb ik het varken indirect erop gedaan met wat Appel hout. Toen h eb ik gewacht tot de kerntemperatuur van het varken 73 graden celsius was en toen ingesmeerd met barbecue saus. Na het insmeren weer terug gelegd om de barbecue en in de tussentijd heb ik ervoor gezorgd dat de keteltemperatuur was teruggezakt naar 109 graden Celsius. De ingesmeerde varkensnek heb ik twee uur op die 109 graden laten garen.

Na die twee uur heb ik het varken ingepakt met aluminiumfolie en teruggelegd op de barbecue. Bij de kerntemperatuur van 91 graden heb ik een test uitgevoerd of deze perfect gaar was. Helaas nog niet en na een kwartier weer geprobeerd, ook hier nog niet en bij de poging erna was het voor mij perfect. In totaal heb ik er ongeveer 10 uur over gedaan om bij het eindresultaat te komen wat het wachten uiteraard waard was.

Rub: BBQ Nerds All Purpose
BBQ Saus: zelf gemaakt op basis van ketchup
Varken: Hanos varkensnek
Hout: Appel
Eind kerntemperatuur: 91 graden Celsius
Ketel temperatuur: start 119 graden celsius,tweede stap 109 graden celsius

IMG_20200717_090350.jpg
IMG_20200717_090856.jpg
IMG_20200717_182112.jpg
IMG_20200717_184530.jpg
IMG_20200718_114957_395.jpg
 
Ziet er lekker uit, heerlijk op een broodje.
Heb je toevallig nog een foto van het vlees op de BBQ.?
 
Ziet er goed uit
Heeft het injecteren nog extra smaak toegevoegd die je later niet zou kunnen toevoegen?
 
Mooi run. PP ziet er super uit. Dat moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Op foto drie zie je rechtsonder nog net het rooster. Maar nu ik dit schrijf bedenk ik me dat een oven ook roosters heeft.
Eindresultaat ziet er appetijtelijk uit. Dat zal gaan smaken.
Het is wel op een barbecue, heb niet eens een oven maar helaas had ik geen andere foto met de barbecue erop.

Ziet er goed uit
Heeft het injecteren nog extra smaak toegevoegd die je later niet zou kunnen toevoegen?

Het was lastig om te proeven of dit door de injectie kwam of niet. Het leekt wel of het iets meer geholpen heeft dan als ik het zonder doe. Heb expres een deel bewaard waar nog geen bbq saus later mee vermengd is. Dit om het nog een keer te proberen de dag erop en zelf proefde ik wel extra smaak wat ik normaal niet had zonder een injectie.


Mooi run. PP ziet er super uit. Dat moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je knorrie

Thank, het was zeker smullen. Alleen te veel dus later nog maar wat bij familie en vrienden rond gebracht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan