BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork stap voor stap, knor verdiend?

 
 

grevel63

Kooltjesharker
Berichten
159
Zo, vorige week was ik het al van plan maar buikgriep hield me "aan de kant". Dit weekend moet het er dan toch echt van komen, Pulled Pork. Vandaag een procureur van en kleine 3 kg uit de vriezer gehaald en ontdooid.

Ik heb gekozen voor het wedstrijd recept van Noskos zoals dat te lezen is op bbq-nl.com. En ik dat betekent dus ook zelf de rub, de injectievloeistof en de bbq-saus maken.

De SOUTHERN SUCCOR PORK RUB:



De injectiemix:



De NOSKOS? SWEET & SMOKEY BBQ SAUCE

Ik had geen bruine rum dus dan maar cognac gepakt en de rookvloeistof heb ik vervangen door gerookt paprikapoeder en wat kleine modificaties in de kruiden. Ik heb foelie en kruidnagel gebruikt i.p.v. piment (hadden ze niet bij Sligro), en Dijon mosterd.



Lekker pruttelen, saus is heerlijk, lekker pittig.



Dan het stuk vlees ontdaan van overtollig vet, zo is dit gereed om te injecteren.



Na de injecties:



Rubben:



Ingepakt, en zo de koelkast in.



Zaterdag gaat hij ijs en weder dienende op de Kamado, wordt vervolgd....

Zaterdag 14 maart 2015:

Zo, op tijd uit bed en de voorbereidingen getroffen. De Kamado gevuld met verse Black Ranch en vervolgens 1 aanmaakblokje er in. Toe de brand een beetje in zat wat appelhout toegevoegd. Nu even wachten tot de temperatuur op de gewenst hoogte zit, rookt lekker  :D.



Intussen ook het vlees uit de folie gehaald en natuurlijk de Maverick in stelling gebracht.



De Kamado voorzien van de heat deflectors en een drip pan gevuld met een mengsel van appelazijn en appelsap. Het vlees erop, de pit probe op het rooster en de andere probe in het vlees. Alles volledig onder controle, en dan nu maar wachten, ik hou jullie op de hoogte.




Om 13.40 uur heb ik de glaze op het vlees aangebracht. Nu is de temperatuur een een paar uur zo'n 67 graden. Hieronder het temperatuurverloop en een het vlees na 5 uur zonder en met glaze.



Zonder:



Met:



Om 18.00 uur gaf de kernthermometer 88 graden Celcius aan. Dus het vlees eraf gehaald, uit de folie, vocht opgevangen en opnieuw in de folie gedaan. Met het vocht de eindsaus gemaakt en het vlees een uurtje laten rusten. Toen gepulled en een broodje gegeten met zelfgemaakte coleslaw. Het was is in een woord verrukkelijk!!! Hieronder de laatste foto's. Wat een prachtige rookring of niet soms?







Ik heb bij gebrek aan een blok appelhout een paar handen Weber chips gebruikt, dat werkte dus prima. Ik las ergens dat het ook helemaal niet nodig is dat je tijdens de hele run rook hebt, met name de eerste 2 uur zijn van belang.
 
dat zijn al prima voorbereidingen, is al het halve werk. succes morgen  :)
 
Krijg er ook weer zin in als ik dit zo zie.
Succes
 
Oh dit wilde ik ook volgende weekend gaan doen!
Ben alleen van plan 't wat kind vriendelijker te maken, dus de pittige kruiden er uit te laten.
Erg benieuwd naar je run! Succes
 
Axedeo zei:
Oh dit wilde ik ook volgende weekend gaan doen!
Ben alleen van plan 't wat kind vriendelijker te maken, dus de pittige kruiden er uit te laten.
Erg benieuwd naar je run! Succes
Doe je even bericht als het klaar is? Ik kom gratis en vrijblijvend proeven! :D
 
Ceriel zei:
Axedeo zei:
Oh dit wilde ik ook volgende weekend gaan doen!
Ben alleen van plan 't wat kind vriendelijker te maken, dus de pittige kruiden er uit te laten.
Erg benieuwd naar je run! Succes
Doe je even bericht als het klaar is? Ik kom gratis en vrijblijvend proeven! :D
Haha ik weet niet of ik dat wel aan durf hoor! Dat wordt echt m'n aller eerste low&slow... :D
 
Dit gaat helemaal goedkomen! Voorbereiding is het halve werk. Ziet er goed uit allemaal. Alvast eet smakelijk :) :)
 
Axedeo zei:
Oh dit wilde ik ook volgende weekend gaan doen!
Ben alleen van plan 't wat kind vriendelijker te maken, dus de pittige kruiden er uit te laten.
Erg benieuwd naar je run! Succes

ik zou niks weglaten, mijn vrouw is ook echt niet van het pittige. Maar als je hem gewoon maakt volgens recept is er echt niks pittigs aan als ie klaar is
 
Leuk al die reactie, jullie gaan uiteraard allemaal zien en lezen hoe e.e.a. morgen gaat verlopen.

Dennis geeft aan dat de BBQ-saus milder wordt als deze een paar weken rijpt. Ik heb voor morgen een hoeveelheid in de koelkast staan. De rest van de saus heb ik warm in een schone jampot gegoten, deksel erop en een tijdje op z'n kop gezet. Op die manier kun je hem volgens Dennis wel een half jaar bewaren (zo lang ga ik vast niet wachten  :). Ik ben benieuwd of de saus dan inderdaad "zachter" smaakt. Overigens vind ik hem nu ook erg lekker hoor, ik hou wel van een pitje.
 
Dat wedstrijd recept van Noskos is de bom! Geniet ervan!  :p
 
Hij is klaar!! 88 graden bereikt om 17.00 uur. Het stuk vlees zit in de folie, nu nog een uurtje wachten. De foto's van het eindresultaat komen bij het eerst bericht in dit topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan