BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork naar het recept van Noskos (met variaties)

1 uur onderweg, kerntemperatuur op 38 graden
2 uur onderweg, kerntemperatuur op 61 graden
3 uur onderweg, kerntemperatuur op 71 graden
4 uur onderweg, kerntemperatuur op 76 graden

Het gaat nu langzamer, volgens mij zit ik in de zone. Aangezien het zo snel gaat pak ik hem voorlopig maar even niet in.
 
Roker zei:
1 uur onderweg, kerntemperatuur op 38 graden
2 uur onderweg, kerntemperatuur op 61 graden
3 uur onderweg, kerntemperatuur op 71 graden

Dome temperatuur 120 graden, gemeten op Weber thermometer, dus ik verwacht op het rooster nog iets lager.
Ik verwacht de rooster temperatuur wat hoger dan de dome ;)
 
structor zei:
Ik verwacht de rooster temperatuur wat hoger dan de dome ;)

Mijn redenatie was des hoger in de dome, des te warmer? Daarom ook lagere temperatuur bij het rooster?
 
1 uur onderweg, kerntemperatuur op 38 graden
2 uur onderweg, kerntemperatuur op 61 graden
3 uur onderweg, kerntemperatuur op 71 graden
4 uur onderweg, kerntemperatuur op 76 graden
5 uur onderweg, kerntemperatuur op 76 graden

We blijven dus in de zone. Ik ga hem nu inpakken....
 
Inpakken is slim, en warmte stijgt dus de dome temperatuur is hoger dan de temperatuur op grill niveau, dat kan vlug 15 - 20 C schelen.
 
1 uur onderweg, kerntemperatuur op 38 graden
2 uur onderweg, kerntemperatuur op 61 graden
3 uur onderweg, kerntemperatuur op 71 graden
4 uur onderweg, kerntemperatuur op 76 graden
5 uur onderweg, kerntemperatuur op 76 graden
6 uur onderweg, kerntemperatuur op 86 graden

Nog twee graden en hij kan er vanaf!

Zo zag ie eruit toen ie de folie inging. Niet zo bruin zoals ik ze soms wel zie, maar dan gaat het waarschijnlijk om pulled pork die niet wordt ingepakt?

 
Mijn eerste PP had dezelfde kleur als deze, maar na het pullen het heerlijke malse en sappige vlees als beloning. Alvast smakelijk eten gewenst :)
 
En we zijn klaar! Rond 4 uur was de temperatuur al bereikt, gaat toch wel hard zo in de folie!

Onderstaand het resultaat toen ie eruit kwam, toch wel een mooie bark  (vond ik zelf tenminste zo voor mijn allereerste keer):



En na het pullen een mooie volle schaal (de eindsaus staat er naast) :



Camiel zei:
komt helemaal goed met die PP, ziet er super uit, heb je nog ingesmeerd/gemopt met een sausje?

Ik heb inderdaad nog een Glaze erop gedaan. Het recept is trouwens te vinden op http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html, met dank aan Noskos.

En dan natuurlijk de smaaktest! Ik vond het erg goed gelukt, door de folie is het vocht goed in het vlees gebleven. De rub (Byron's Butt Rub) is redelijk pittig. Dit vind ik zelf heel lekker, maar voor de kinderen is ie iets aan de pittige kant. Als BBQ saus had ik de Stockyard Southern Blues, en die is erg lekker!

Al met al weer een geslaagd experiment, en zeker voor herhaling vatbaar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan