BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork, first time!

 

Daannij

Kooltjesharker
Berichten
134
Nooit gedacht dat ik ooit zoiets op de bbq zou bereiden maar wat ben ik blij met het ei die dit allemaal mogelijk maakt!

Maandagavond de procureur (2,2 kilo) uit de vriezer gehaald zodat deze goed kon ontdooien. (Note for myself: maak er maar maandagochtend van de volgende keer). Ik merkte dat de kern toch nog wel licht bevroren was toen ik hem gisteravond ging marineren.

Qua recept heb ik de wedstrijd variant van Noskos aangehouden. Helaas was mijn spuit nog niet binnen dus heb dit moeten improviseren met de medische spuit van de, in de zorg werkende, buurvrouw. Geen aanrader, maar het werkt enigszins.

De rub welke eroverheen ging was de basisrub, ook van Noskos.

4F5E7FD3-3DBA-42B2-828E-1F0F41FEAC6C.jpeg


Vanmorgen rond 08:45 aangestoken en om 09:30 ging het varkentje erop.
55540799-E67A-4BA5-BC83-32BD4DC61967.jpeg


Temperatuur van de Q bleef heel mooi stabiel en het ging lekker. Naar mijn idee iets té lekker want hij gaarde als een trein.

Ik wist dat ‘de zone’ nog moest komen maar in mijn theorie zou het alsnog sneller gaan dan ik had gehoopt.

Toen ik dacht dat ik de zone had gehad moest die eigenlijk nog beginnen. Vanaf een graad of 70 ging het tergend langzaam en begon ik me andersom zorgen te maken. Ook dat was niet terecht en alles ging zoals het zou moeten.

Rond de 74 graden in folie en daar gaarde hij mooi verder.

Rond een malse kern van 88/89 graden eraf en weer terug het folie in (na een kwartiertje uitblazen)

Zowel een zacht bolletje als een pita broodje klaargemaakt zodat we konden testen wat we de lekkerste combinatie vonden. Bolletje wint nipt, maar maakt ons niet heel veel uit.

De malsheid viel me helaas wat tegen. Had flink geprikt en leek echt goed maar zaten toch nog wat stugge plekken tussen

ECB24BD0-4A46-483D-BBFD-1939987E8F66.jpeg


Het smaakte verder gelukkig prima. Het was wel een reminder dat we niet heeeul wild zijn van PP. Nogmaals het smaakte heerlijk en ga het vast nog eens maken, maar zeker niet morgen meteen ;-)

EBE0E7CD-9B12-46DE-AA07-BFD7390C37E0.jpeg


86DA8C96-31AF-4637-A224-0739C5E132FE.jpeg
 
Mooie PP, hier gaat er vrijdagochtend of donderdag laat weer een stuk op! Thnx voor het delen👌🏻
 
Ziet er netjes uit zeg. Kom maar door. Ik hou er wel van :)
 
Jammer dat het minder mals was, maar ik moet zeggen dat ik 88/89 graden ook nog wel echt laag vind. Ik heb vandaag toevallig ook PP gemaakt en heb het tot 96 graden laten doorlopen. Deed meestal 92/93 graden, maar dit was voor mij beter. Heb het nog nooit zó makkelijk uit elkaar getrokken in elk geval en het was niet snotterig ofzo.

Al met al toch een mooie eerste poging toch? Lekker gegeten volgens mij, dus sowieso geslaagd en weer een leermoment. Gefeliciteerd met je knor!
 
Jammer dat het minder mals was, maar ik moet zeggen dat ik 88/89 graden ook nog wel echt laag vind. Ik heb vandaag toevallig ook PP gemaakt en heb het tot 96 graden laten doorlopen. Deed meestal 92/93 graden, maar dit was voor mij beter. Heb het nog nooit zó makkelijk uit elkaar getrokken in elk geval en het was niet snotterig ofzo.

Al met al toch een mooie eerste poging toch? Lekker gegeten volgens mij, dus sowieso geslaagd en weer een leermoment. Gefeliciteerd met je knor!
Dat is wat bij Noskos werd genoemd (wel met voetnoot dat sommige stukken langer moeten) maar naar mijn idee was het goed genoeg.

Inderdaad een mooi leermoment voor de volgende keer!
 
Dat is wat bij Noskos werd genoemd (wel met voetnoot dat sommige stukken langer moeten) maar naar mijn idee was het goed genoeg.

Inderdaad een mooi leermoment voor de volgende keer!
Klopt, op basis van dat recept (snelle pulled pork) doe ik het ook meestal. Alleen met uitproberen kwam ik erachter dat ik het lekkerder vind als het wat verder doorgaart nog. Zal ook best per stuk vlees verschillen, maar zó vaak heb ik het nou ook nog niet gemaakt om daar iets zinnigs over te zeggen. Wat ik vandaag wel had was dat ik dacht: aha, dit bedoelen ze met je prikker moet er ingaan alsof het boter is. Hiervoor vond ik het blijkbaar door de tijdsdruk al boterig genoeg, maar het was nooit zo zacht zoals deze keer!
 
Ziet er goed uit! Mooi resultaat zo voor de eerste keer. Gefeliciteerd met je Knorretje (note to self: maak de volgende keer ook een paar fotootjes).
Vraagje voor de veteranen: maakt injecteren echt een groot verschil? Bij mij staat de teller op 3x pp, nooit geïnjecteerd, geweldig resultaat. Wordt het daar malser/lekkerder van?
 
Daan. Mooie PP gemaakt. Ik denk dat de eind temperatuur wat laag is. Zit zelf altijd min rond de 92 C.
Kan ook van het stukje vlees afhangen. Verder, niet te lang nadenken, gewoon genieten van dit lekkere broodje. 😋

Injecteren is een persoonlijk iets. Ik doe het wel. Heb nooit een versie zonder injectie gemaakt dus kan het verschil niet duiden.
 
Ziet er heerlijk uit! Hij lag hier vandaag ook op de bbq. Vandaag op een klein Turks broodje (gehaald bij de jumbo gedaan) gedaan. Dat was voor mij het lekkerste broodje voor pulled pork tot nu toe ☺️
 
Vandaag PP voor lunch opgewarmd. Is nog bijna lekkerder ook 😇

PS: heb ik nu een knorretje verdiend?
 
Lijkt me een sticker waardig hoor, deze run.
Netjes gedaan.

Injecteren heb ik ook tot nu toe altijd gedaan. Voor zowel de smaak als het vocht wat je inbrengt.
En om hem malser te maken zou je hem iets langer kunnen laten liggen. Scheelt een hoop.

Wat vond je er minder geslaagd aan? Een smaak, structuur?
Eerlijk gezegd ken ik niemand die het niet zo lekker vindt
 
Proficiat met je knorretje.
Ziet er een lekkere pulled pork uit.
 
Mooi gemaakt. Gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Leuke reportage hoor, wat ziet het er lekker uit! Mooi hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
Lijkt me een sticker waardig hoor, deze run.
Netjes gedaan.

Injecteren heb ik ook tot nu toe altijd gedaan. Voor zowel de smaak als het vocht wat je inbrengt.
En om hem malser te maken zou je hem iets langer kunnen laten liggen. Scheelt een hoop.

Wat vond je er minder geslaagd aan? Een smaak, structuur?
Eerlijk gezegd ken ik niemand die het niet zo lekker vindt
Begrijp me niet verkeerd het was echt wel lekker, had wellicht gewoon meer een ‘wauw- factor’ verwacht. Het minder geslaagde was de malsheid, dus de volgende keer echt wat langer door laten garen.

De restjes vandaag nog heerlijk opgepeuzeld!
 
Begrijp me niet verkeerd het was echt wel lekker, had wellicht gewoon meer een ‘wauw- factor’ verwacht. Het minder geslaagde was de malsheid, dus de volgende keer echt wat langer door laten garen.

De restjes vandaag nog heerlijk opgepeuzeld!

Het beste is op het einde even erin prikken met bijvoorbeeld de temperatuur sonde.
Dit moet er in in gaan zoals in zachte boter, is het niet, kan je beter nog een paar graden wachten.

sinds ik dit doe is de malsheid altijd op punt.
 
Wat @Stijn zegt. het moet nog wat zachter. Zodra die van mij in de folie zit gooi ik de temp ook naar een 150 c

Sticker waardig! :cool: (y)


@nickvd die turkse broodjes heb ik wel eens zien liggen idd. De mioeite waard dus
 
Ziet er goed uit toch

Vandaag niet gemaakt, maar wel nog wat kunnen opwarmen 😉👍🏻
 
Het beste is op het einde even erin prikken met bijvoorbeeld de temperatuur sonde.
Dit moet er in in gaan zoals in zachte boter, is het niet, kan je beter nog een paar graden wachten.

sinds ik dit doe is de malsheid altijd op punt.
Had er doorheen geprikt, dit ging zo soepel dat ik per ongeluk de onderkant ook doorprikte en daardoor het vocht verloor wat in het folie zat, haha. Het dikke gedeelte té snel goed bevonden. Weer een lesje.
 
Mooie run PP. Ziet er heerlijk uit. Wij doen de PP ook wel eens op een wrap, ook erg lekker.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Terug
Bovenaan Onderaan