BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork again...

 
 

Ragnarok

Sprokkelaar
Berichten
48
Na de côte à l'os gisteren wou ik een weekend volgestouwd met barbecue-plezier afsluiten met een gouwe ouwe: pulled pork.

Even 2 x 3,5kg vlees gaan halen en de slager raadde me aan om hespensnede te nemen om meer vlees te hebben ipv een ganse vetkap. Volgens hen gaat het verder om hetzelfde vlees. Zo gezegd, zo gedaan.

Thuis de avond voordien ingesmeerd met een basislaag mosterd en vervolgens de Carolina dry rub. Ik kende ze niet maar ze is toch best pikant, vooral voor mijn kinderen zie ik dat niet goed komen.

Deze ochtend om 7u45 het vlees erop gelegd en na een uur beginnen met spritzen (appelsap en appelazijn). Herhalen elk half uur tot ongeveer 74 graden en dan inwrijven met een zelfgemaakte bbq-saus op basis van bourbon (vrij zoet, maar aangezien de rub best pikant was is dit geen probleem).

1,5u na het aanbrengen van de glaze het zilverpapier in en uiteindelijk toch laten liggen tot 96°, en zelfs toen waren er nog delen die niet echt gemakkelijk gescheurd werden.

Eindresultaat: best lekkere smaak en het pikante overheerst niet, maar is wel aanwezig. Ik had toch net te weinig bakvocht om alles goed nat te krijgen, het was een beetje droog, maar niet zo droog als het eruit ziet op foto, gelukkig maar. Wel een geslaagde sessie al bij al... En geef toe, 7kg pulled pork maken is toch al niet slecht de diepvries zit goed vol en we kunnen binnenkort dan de bitterballen eens proberen maken
664f72fbf406797486f7bee37dc4010d.jpg
b6c016ef7bc01e17dc46c90d30bde292.jpg
f8ba86881a256195070c36f212a7caa0.jpg
52d2a4eef02fe8b85e51bc6fc156d91e.jpg
6fffaad7cdb1a7246e619b9f8693cbd4.jpg
44c1012697b7e7f4fa9559f76ae0c067.jpg
5693c80aca30df6ae440ec310dbb0f98.jpg


Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
 
Mooi gemaakt, hespensnede komt van de achterkant van het varken, mooi vlees waar de hesp ofwel ham van gemaakt wordt. Het is bijna alleen veel spier en weinig vet. Doordat het minder vet heeft is het minder geschikt voor low and slow.
Vet heb je gewoon nodig om de boel niet te laten uitdrogen.
Volgende keer gewoon voor Spiering gaan of Procureur zoals ze het in Nedederland noemen. Dit stuk van de voorkant van het varken barst van het vet dat ervoor zorgt dat het vlees niet uitdroogt in de lange tijd dat het op de barbecue ligt.
Btw, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Aardig wat lekkers gemaakt zo, je kan effe vooruit 👍🏻
 
Geweldig. Goed bezig geweest.
Pp voorraad Is altijd goed
 
Terug
Bovenaan Onderaan