Beef en Steak

Pulled pork 1100g

 

Mike1997

Sprokkelaar
Berichten
36
Na aankoop van mijn Weber Master-Touch heb ik een aantal mooie stukken vlees besteld bij Beef&Steak, waaronder een Livar Procureur van 1100g. Lekker pulled pork maken, dacht ik. Nu heb ik op het forum veel gelezen over dat je eigenlijk beter stukken van minimaal 2 KG kunt nemen, omdat het vlees dan wat groter is, en dus langer op de BBQ mag liggen waardoor het eindresultaat veel beter zal zijn..

Voor volgende week zaterdag staat de Pulled Pork in de agenda, met dit 1100g stuk vlees.
Kunnen jullie me vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Dus:
  • Ideale temperatuur voor de BBQ?
  • Druipbakje plaatsen met appelsap, om uitdrogen te voorkomen?
  • Bij welke Kerntemperatuur inpakken in folie?
  • Bij welke kerntemperatuur van de BBQ in de koelbox?
  • Hoe lang laten rusten?
Heel erg bedankt alvast!
 
Als ik Pulled Pork maak, doe ik dat meestal op de wedstrijd manier van Noskos.
Dit vind ik persoonlijk zeer goed. Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Succes!!
 
Als ik Pulled Pork maak, doe ik dat meestal op de wedstrijd manier van Noskos.
Dit vind ik persoonlijk zeer goed. Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Succes!!
Dank voor je reactie! Ben bekend met deze video en wil me hier ook enigszins aan houden. Probleem is alleen dat het gewicht van mijn stuk procureur minder dan de helft is dan die gebruikt wordt in de video en het recept. Vraag me dus vooral af wat ik anders moet doen. Deze vragen zijn gekomen na het een en het ander te lezen op dit forum.
 
Na een tienvoud aan pork shoulders met verschillende resultaten, denk ik dat je het beste rekening kan houden met:
- Hoe kleiner het stuk, hoe lager de temperatuur vd Q. Heb wel eens op 105 C een stuk laten garen en dat was heerlijk. Ook sneller en dat was minder mals..
- Kerntemperatuur hoger = malser vlees. Wel eens bij 91 eraf gehaald, sappig maar vlees iets taaier. Bij 96 eraf gehaald en het vlees viel uit elkaar, smaak was uiteraard nog net iets beter daardoor
- Een eigen improvisatie die ik heb toegepast, was een klont boter erbij doen op het moment dat je het stuk vlees inpakt. Ik weet niet of dit een gevoelsdingetje was, maar het leek erop alsof de korst een lekkere bite gaf maar door het vocht het vlees van binnen ook heel zacht maakte..

In ieder geval succes :)
 
Dank voor je reactie! Ben bekend met deze video en wil me hier ook enigszins aan houden. Probleem is alleen dat het gewicht van mijn stuk procureur minder dan de helft is dan die gebruikt wordt in de video en het recept. Vraag me dus vooral af wat ik anders moet doen. Deze vragen zijn gekomen na het een en het ander te lezen op dit forum.
Mijn inziens kun je dit gewoon aanhouden. Ik zou dan wat minder ingrediënten gebruiken. Uiteindelijk ga je toch naar een kerntemperatuur van 90 á 95 graden. Ik houd de temperatuur altijd rond de 110 graden. Ik heb dit ook wel eens gemaakt met een procureur van 1 kilo. Geen probleem.
 
Het recept kun je gewoon aanhouden. Heb dit ook gedaan met een stuk van 1kg. Het was iets eerder klaar, maar geen wereld van verschil.
 
  • Methode Noskos aanhouden.
  • Zeker niet te lang wachten met inpakken.
  • Ik zit ook liever wat lager in temperatuur dan te hoog. Komt bij PP niet heel nauw. Maar 110 voor de fase tot inpakken is mooi.
  • Na inpakken maakt het volume i.m.o. niet zoveel meer uit. Het gaat wat sneller maar uitdrogen enz. is niet meer aan de orde.
 
Nu heb ik op het forum veel gelezen over dat je eigenlijk beter stukken van minimaal 2 KG kunt nemen, omdat het vlees dan wat groter is, en dus langer op de BBQ mag liggen waardoor het eindresultaat veel beter zal zijn..
🫡
 
Niet te sappel over maken,
Recept van Noskos als leidraad nemen en aanpassen aan het stuk procureur.
Mooie snake maken en vanaf het begin je W57 MT laag in temperatuur houden. Liefst uit de zon en de wind plaatsen.
Lekbakje plaatsen
Roostertemp probe plaatsen, chunks positioneren en stuk vlees met thermometer op rooster plaatsen
Deksel dicht en biertje gaan pakken.
Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan