BasBQ
Beef en Steak

project smidsvuur naar reverse flow smoker /grill/spit

S

SmokeyTom

Gast
Beste mensen.

Wil binnenkort beginnen aan een project wat me al een paar jaar aan het aangapen is.
Bij de aanschaf van onze boerderij, stond nog een oud smidse vuur van rond 1930 wat de eigenaar het liefst mee wilde nemen.
Daar ik dit o.a. als onderhandelingspunt heb laten beschrijven staat ie er inmiddels gelukkig nog steeds en roept om een nieuwe functie, omdat ik het zonde vind om hem alleen als houtstookplaats te gebruiken.

De maten zijn zo'n 180cm bij 120 cm en de wensen zijn :een reverse flow smoker een grill en spit te realiseren.
Om hem niet helemaal uit zijn verband te rukken wilde ik hierin een vierkante offset smoker lassen (neem aan dat ze niet allemaal rond hoeven te zijn) U ziet, ik doe dit voor het eerst...

De fire box laat ik uitsteken aan de voorkant en de rookkamer zal dus de gehele 120cm bedragen.
vroeg me af wat voor maten ik dan moet hanteren?

Als ie 120cm diep is en maximaal 70 cm breed mag worden (dit voor een spitvork van rond de 110cm aan de zijkant om binnen de 180 cm te blijven
Hoe hoog moet ie dan worden, en wat zijn de verhoudingen firebox tot rookkamer?
Hoop dat het me gelukt is om de foto's te linken want dat was ook nog een heel karwei.
Heb een heel simpel tekeningetje toegevoegd om het duidelijk te maken.

Ben benieuwd naar jullie idee?n en adviezen.


smidse%20front_zps5bpd8evn.jpg


smidseside_zpshxd7tnvd.jpg


tekening%20smid_zpsxwq8hvat.png
 
mooi apparaat hoor
 
Ben benieuwd
 
k zou eerst die coniferen haag opknippen voor dat ie af fikt.
strak hele boerderij weg.
 
Nee. Hij word uiteraard eerst nog door een hoogwerker naar een mooi plekje getild in de achtertuin..
Er moet een tafel en koelkast in de buurt kunnen staan
 
Terug
Bovenaan Onderaan