BasBQ
Beef en Steak

Project Perfecte Burger

Het droge viel ook wel mee maar de volgende keer ga ik ze maken met de riblappen.
 
ze waren lekker hoor Frits, ik heb er van zitten smullen
 
Ja hoor, het ging er heel fijn in!
 
Zie net op 24 Kitchen dat ze Heston's oude serie "In Search of Perfection" gaan uitzenden :D Aanrader!!
 
En hier nog wat fotootjes van vanmiddag:

hestonmemphis1.jpg


hestonmemphis2.jpg


hestonmemphis3.jpg


hestonmemphis4.jpg


hestonmemphis5.jpg


hestonmemphis6.jpg


hestonmemphis7.jpg


hestonmemphis8.jpg


hestonmemphis9.jpg
 
Marc het vlees met zout dus dus qua smaak niet zo bijzonder, de textuur is wel fantastisch.
 
Dat ziet er een bijzonder aantrekkelijke en smakelijke burger uit !
Die gaat met stip op de immer langer wordende todo lijst.
 
Het gaat bij Heston eigenlijk nog meer over hoe je de burger maakt, dus hoe de uiteindelijke structuur is wanneer je er in bijt.
 
noskos zei:
Het gaat bij Heston eigenlijk nog meer over hoe je de burger maakt, dus hoe de uiteindelijke structuur is wanneer je er in bijt.
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Ik vind het echt super dat we eigenlijk met iets gelijk bezig zijn en tegelijkertijd toch iets helemaal verschillend :)
 
Een van de meest gemaakte fouten met het maken van burgers is het mengen.
De meesten mengen totdat er een homogene massa ontstaat. Dit geeft een prima binding maar maakt de burgers snel wat hard en geeft een stugge bite.
Beter is het om aan je kruidenmengsel wat water toe te voegen zodat je een soort kruidenpasta krijg.
Meng dit dan luchtig door het gehakt zonder echt te kneden. Daarna wegzetten in de koelkast voor minimaal een paar uur.
Je krijgt dan door de werking van het zout en de eiwitten vanzelf wat binding en de smaak van de kruiden trekt door je burger. Vorm hiervan burgers die je wel goed kunt aandrukken in je pers maar wederom niet gaan kneden.
Op deze manier krijg je een wat minder compacte burger. Niet vergeten om in het midden een kuiltje te maken. Dit voorkomt het bollen tijdens het grillen.
Na het grillen eerst even laten rusten omdat bij mindere binding ook de sappen wat meer vrijkomen. Deze moeten zich eerst weer even verdelen en zich weer binden met het vlees.
 
Ik vind dit geweldig mooi!
Heston Blumenthal is top, 3mm schijf voor de Porkert speciaal hiervoor, steekhoudend advies.. Prachtig!
Ik zal m'n koopimpulsen flink moeten doseren om het gezellig te blijven houden..
 
@Bert, bij het recept van Heston meng je van te voren zout door een deel van het vlees, dat zorgt dan later voor de binding. Als je het de laatste keer door de molen doet dan vang je de strengen op en legt die in de lengte op plasticfolie en draai je er een worst van. Als je hier nu hamburgers van snijdt dan lopen die strengen dus van boven naar beneden waardoor je burger dus als je er in bijt in die korte strengen uiteenvalt in je mond.
 
noskos zei:
@Bert, bij het recept van Heston meng je van te voren zout door een deel van het vlees, dat zorgt dan later voor de binding. Als je het de laatste keer door de molen doet dan vang je de strengen op en legt die in de lengte op plasticfolie en draai je er een worst van. Als je hier nu hamburgers van snijdt dan lopen die strengen dus van boven naar beneden waardoor je burger dus als je er in bijt in die korte strengen uiteenvalt in je mond.

Ja die Heston mengt ook niet en gaat daarna nog een stapje verder.
Mijn reactie was ook bedoelt om aan te geven hoe je bij het maken van een burger op de normale manier al een beter resultaat kunt krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan