BasBQ
Beef en Steak

Project Nieuw Huis: Buitenkeuken - Schoorsteen voor een Veranda? Wat te doen met rook?

 
 

Fardo NL

Stoker
Berichten
466
Hoi,

Ik heb een vraagje. We zijn bezig met een nog te bouwen woning en een belangrijk onderdeel daarvan wordt de buitenkeuken, omdat we de buitenkeuken heel vaak willen gebruiken (ook in de winter) willen we deze afsluitbaar maken. We willen de BGE op een kookeiland gaan plaatsen, maar hoe lossen we dat dan op met de rook? Kan dit via een schoorsteen boven het eiland of hebben we een afzuiginstallatie nodig of is het toch verstandiger om deze aan de zijkant te plaatsen en dan de ramen open te zetten?

Veel vragen ;), maar al vast bedankt!

Fardo NL
 
BBQ'en in een afgesloten ruimte levert al snel gevaar voor koolmonoxide vergiftiging op. Ik zou daar erg voorzichtig mee zijn. Een goede afzuiging is dan evident. Zelf zou ik gewoon lekker de winterjas aan doen en een muts op. Hoort een beetje bij het winter-BBQ gevoel.
 
met een goede afzuiging kom je al een eind.

Zit er bij je in de buurt geen professionele grootkeukenbouwer?
In Sint-Job (Noord Antwerpen) heb je bijvoorbeeld Vanal.
Deze mensen zullen wel ervaring hebben met restaurants waar er kamado's en/of houtskool grills gebruikt worden.
 
Ik ben nog compleet blanco ;) .. Ik woon zelf in Limmen (NH) Nederland. Maar ja ik ben nieuw op dit gebied en heb 2 linkerhanden :p
 
Zou sowieso een afzuiger erboven hangen, je wil niet dat de rook een hele aanslag Ob je buitenkeuken maakt. Zorg ook dat je buitenlucht kan toevoeren en goede kool dioxide en monoxide melders ophangen.

Btw het klinkt als een heel gaaf project. Succes.
 
Het is dat je je Ei op een eiland wilt zetten, anders was het misschien nog een mogelijkheid om tegen de keuken aan te bouwen en beide afzuigingen gezamenlijk de kanalen op laten trekken
 
Het zou moeten kunnen. Je ziet vaak genoeg dat restaurants een ei in de keuken hebben staan. Koop een co meter en probeer eens wat zou ik zeggen.
 
Ik zou kiezen voor mechanische afzuiging. Wel een beetje capaciteit want vergis je niet in de kuubs lucht die je weg moet zuigen om alle rook mee te zuigen.
Hou daarbij rekening met een vonken vanger oid. Als er vanuit je bbq een vonk of vlam je vettige afzuigkap invliegt........

En net zo belangrijk, zorg voor voldoende lucht toevoer. Anders werkt je afzuiging niet, dooft je bbq en jijzelf.
 
@Ridevi71 Je bent bang dat de afzuiging de hele kamer vacuüm trekt? :LOL:

als je geen toevoer hebt gaat je afvoer ook niet werken.

Mooi voorbeeld daarvan is de dampkap in huis aanzetten als je de houtkachel probeert aan te steken, dan zuigt hij ook alle rook naar binnen ipv door de schouw ;)
 
Dat snap ik, maar je stelde het wel heel extreem voor :D
Qua houtkachel aansteken en afzuigkap aan gaat dat prima bij mij thuis, maar dat is ook een jaren 60 huis waar her en der nog wel een naadje zit waar lucht door komt.
@Fardo NL Even een raampje op een kier is voldoende om genoeg lucht binnen te laten, maar hoe verder het raam open, hoe beter het zal gaan.
 
als je geen toevoer hebt gaat je afvoer ook niet werken.

Mooi voorbeeld daarvan is de dampkap in huis aanzetten als je de houtkachel probeert aan te steken, dan zuigt hij ook alle rook naar binnen ipv door de schouw ;)
precies dat dus

veel mensen denken daar niet bij na, want je zuigt tenslotte koude lucht naar binnen en men wil het graag behaaglijk warm hebben en vaak houdt men dan alle ramen en deuren dicht.

een raam oid open zetten is idd een oplossing
 
Zo extreem is het niet. De regels zijn vrij streng. Als je een beetje goed isoleert krijg je echt met dit probleem te maken. Vroeger was er een ventilatie wisselklep verplicht als er een verbrandingstoestel en een afzuigkap in een ruimte stond en er moet een "open verbinding" met de buitenlucht zijn. Een recirculatiekap is een prima oplossing.
 
is dit een idee ?
de smoker de bevestiging aan de veranda
89vaneX.png


omdat de pellet smoker zijn eigen ventilator heeft hoef ik me niet druk te maken over onderdruk oid / hitte productie
maar je zou een afzuigkap 2de hands ofzo op marktplaats kunnen halen

parts heb ik via kachel webshop oid gekocht .. en het hout / beugels gewoon opgeschuurd + primer waar nodig en dan met kachelzwart gespoten

ps dit is tijdelijk ik ga nog verbouwen maar voor nu zorgt het in elk geval dat de rook niet onder de schuur slaat . en buren vragen of mijn schuur in de fik staat :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan