Beef en Steak

Project buitenkeuken van staal en hout

iMarkee

Sprokkelaar
Beste medeleden,

Nadat ik eerder al eens een bericht had geplaatst waarin ik aangaf een buitenkeuken te willen maken van cellenbeton, besloot ik toch een andere weg in te slaan. Na veel plannen, meten, tekenen en nog meer meten was dit weekend dan het moment om te beginnen met dit hobbyproject. Ik zeg hobbyproject, omdat ik eigenlijk twee linkerhanden heb. Gelukkig had ik een handige broer die me graag hielp!

Meten en tekenen
Waar de buitenkeuken kwam te staan, had ik beperkte ruimte, dit door de loungeset die er ook stond. En dan was er ook nog zo'n hoek in je tuin waar de tegels net wat meer afliepen dan je zou willen. Met de beschikbare ruimte op papier, tekende ik de keuken in SketchUp. De Freemium versie was gewoon voldoende hiervoor.
1708890040115.png
1708890327076.png

Het meubel bestond uit drie elementen die naast elkaar geplaatst werden en ook verbonden konden worden. Zoals ik eerder aangaf, had ik beperkt ruimte in een hoek, maar mocht dit ooit veranderen dan kon ik deze elementen op een rij zetten.

Omdat een tekening zoals de bovenstaande niet goed weergaf hoeveel staal er nodig was, iets wat de betaalde versie van SketchUp wel doet, trok ik het meubel nog eens uit elkaar. Hiervan maakte ik een eigen materiaallijst. Dit plus 10% snijverlies bestelde ik uiteindelijk. Bij elkaar kwam ik uit op 42 meter.
1708890404692.png

Metaal slijpen
Met de materiaallijst kon ik ook een snijlijst maken, om zo efficiënt mogelijk te slijpen. Hiervoor gebruikte ik OptiCutter, ook weer de gratis (demo) versie, dikke tip!
1708890632920.png

We begonnen met een haakse slijper met een 125 mm blad, maar kwamen er al gauw achter dat dit een eeuwigheid zou duren. En hierdoor werden de stukken staal ook niet even lang, wat later bij het lassen voor wat gedoe zorgde.
1708891175736.png

Lassen
Met de meeste lengtes geslepen, was het tijd om te lassen. Dit weekend kwamen we best ver, maar helaas nog niet helemaal af. We dachten nog een dag nodig te hebben voor het laatste beetje aanlassen, het aflassen en mooi strak schuren.
1708891357452.png
1708891385606.png

1708891438412.png
1708891480427.png

What is next?
Na het afmaken van de elementen, zullen we de wielen plaatsen, hout zagen en monteren, deurtjes maken en een betonnen werkblad gieten. Als laatste zal de Bastard Large in zijn nieuwe meubel geplaatst worden.

Wordt vervolgd...

Vandaag ook 13x deze mooie wielen mogen ontvangen. Ik zal deze ergens deze week over mijn tuintegels proberen te manoeuvreren. Ik twijfel namelijk aan het formaat (ø 50 mm).

WhatsApp Image 2024-02-26 at 13.29.11.jpeg

Weer een zondag gebruikt voor dit project. Inmiddels zijn de basiselementen af. Ook hebben we vandaag gebruikt om de draagconstructie voor de Bastard te maken. Een best hekwerk geworden zo... ;)

Met twee man (samen 150 kg) hebben we er op gestaan en staan springen. Deed NIETS!

Een deel van de lassen zijn slechts gepuntlast. We hebben uitgerekend dat we zo'n 10 meter nog moeten aflassen. Dus het wordt nog een beste klus.

1709496537281.png
1709496592076.png

Ook hebben we een plan gemaakt om de wielen (zie reactie hierboven) stelbaar te maken. Daarover in een volgende post meer!

Het is even geleden, dus hierbij een update :).
IMG_4685.JPEG

Past allemaal precies zoals ik het bedacht heb :)

IMG_4761.JPEG

De onderzijde staat volledig in de Hammerite menie. De overige lassen heb ik ingespoten met een zinkspray. Daarna het hele meubel drie lagen Hammerite Ultima matzwart gegeven - hier helaas geen foto van.

IMG_5961.JPEG

Na meer dan 2 maanden wachten, dan ein-de-lijk het hout binnengekregen. De douglas regels had ik voorbehandeld besteld, maar die bleken niet meer leverbaar. Voor de bedekking gebruik ik Douglas Dakbeschot, omdat deze een mooi mes en groef heeft.

IMG_5969.JPEG

Beetje passen en meten, maar we komen er wel!

IMG_6023.JPEG

Houtwerk bijna af. Alleen nog deurtjes, plankjes en tegels.

Aan de rechterzijde heb ik een 20L jerrycan staan. Deze is nu ter decoratie, maar mocht ik ooit kiezen voor een gootsteen in het meubel, dan wil ik hier het water in opvangen.

IMG_6031.JPEG

De status op het moment van schrijven. Nogsteeds moet ik de deurtjes en planken maken. Maar voor beide moet ik nog een mooi systeem bedenken... Daarom doorgegaan met het werkblad.

Het werkblad bestaat uit een laag Hardhout Multiplex en keramische tegels die nog over waren na het verbouwen van onze badkamer. Deze zal ik bij het verlijmen nog voorzien van een strip aan de randen.

And there ya have it. Ik verwacht nog minimaal 2 dagen nodig te hebben om het meubel volledig af te kunnen maken.

Laat me weten wat je er van vind en of je een idee hebt om de deurtjes te monteren of voor haast niet zichtbare plankendragers... :)

Dat wordt mooi zeg! Geen idee over je deurtjes of planken. Ik zou zelf wel dat gat onder de BBQ dicht maken denk ik. Nu kijk je in zo’n donker gat.

Dat wordt mooi zeg! Geen idee over je deurtjes of planken. Ik zou zelf wel dat gat onder de BBQ dicht maken denk ik. Nu kijk je in zo’n donker gat.
Je hebt gelijk, Noskos! Hier moet ook nog een bodem in en misschien ook een deurtje?

Bij die jerrycan dacht ik trouwens dat je zo’n openklapbare met een barretje erin had, twee flessen whisky en wat glazen 😜

Zou de deurtjes het zelfde maken als de zijkanten alleen met een schoor er in tegen het uithangen.
En met gewone deur scharnieren die vast popnagels in de sponning en de schanier die op het deurtje komt wat extra verzinken zodat er niet een brede naat aan de schanierkant komt . Schier kant en de inkeping van het scharnier altijd arm zagen / schaven tegen het knijpen in de sponning.
En houd rekening mee met het uitzetten van het hout in de winter ( genoeg uitzet ruimte er om heen vooral op de lengte kant van het hout.)

Ziet er mooi uit, leuk zo'n project. Ben benieuwd naar het eindresultaat. :)

-wow- deze had ik even gemist maar erg mooi.!! Respect.
Over de staalconstructie maak ik mij geen zorgen maar het werken van het hout vindt ik spannend.
Niet uit ervaring hoor maar gewoon de zorg he het dan er bij gaat staan.

Dat ziet er mooi uit! Zoiets had ik ook in gedachten bij mij maar dan zonder het hout. Hoe is het eind resultaat geworden? Ben erg benieuwd!

Dat ziet er mooi uit! Zoiets had ik ook in gedachten bij mij maar dan zonder het hout. Hoe is het eind resultaat geworden? Ben erg benieuwd!
Geen idee, gaat helaas niet zo snel als ik zou willen. Ben een typische doe-het-zelfer. ;)

IMG_6092.jpeg

Vandaag tegels gelegd. Hier keek ik het meest tegen op, maar valt toch wel mee.

Onder de tegels ligt hardhout multiplex geschikt voor buiten. Deze in de primer gezet tegen het zuigen en vervolgens met cementgebonden tegellijm vastgezet. Kruisjes er tussen en klaar.

Het scheelt dat ik gisteren alle tegels al op maat gemaakt had. Dan is het na het toepassen van de tegellijm een kwestie van puzzelstukjes leggen en deze op de juiste afstand van elkaar leggen.

Ik had tegelprofielen gekocht, maar deze vond ik uiteindelijk te duur en niet mooi. Dus retour.

Onder de tegels komt een voegkit en de voegen zelf krijgen een antraciet voeg. Tegels, lijm en voegsel waren nog over van een badkamer verbouwing. De baas thuis ook weer blij dat die zooi van zolder is.

-wow- deze had ik even gemist maar erg mooi.!! Respect.
Over de staalconstructie maak ik mij geen zorgen maar het werken van het hout vindt ik spannend.
Niet uit ervaring hoor maar gewoon de zorg he het dan er bij gaat staan.
Op zich heb ik overal een kiertje over. Houten panelen zijn met elkaar verbonden. Geen hout zit vast aan het staal. Achter het douglas zit weer een regel raamwerkje.

Ik hoop dat dit uiteindelijk een goede beslissing geweest is.

P.S. Iemand nog interesse in een onderstel voor een Bastard Large uit 2022 :)

Alleen de deurtjes nog. Maar wat ben ik blij met het resultaat.

IMG_6465.jpeg

IMG_6469.jpeg

Rondom de Bastard moet ook nog een blad komen, maar helaas was ik door mijn tegels heen. Ik ben van plan dezelfde te kopen voor de badkamer van mijn nieuwe woning, dus ik bestel daar een extra pak voor. Even geduld.

Dat wordt heel mooi. Succes met de laatste loodjes!

Ziet er heel gaaf uit! Hoe zijn de wielen? Zelf ook bezig namelijk maar nog niet uit over welk soort wielen te monteren...

Terug
Bovenaan Onderaan