Beef en Steak

Project buitenkeuken op balkon (tips welkom!)

Rickr

Sprokkelaar
Berichten
35
Dag medeBBQfanaten!

Met veel handige tips op dit forum ben ik ook sinds korte tijd lid en heb ik besloten om bij mij achter meer ruimte te gaan bouwen voor mijn meest favoriete hobby...

De situatie uitgelegd: Momenteel staat de egg op het dakterras boven en vliegt de rook weg in de buitenlucht, maar omdat ik steeds heen en weer loop voor spullen, deze nergens kwijt kan en het in de zomer bloedheet wordt (op het zuiden), wil ik graag iets gaan bouwen dichterbij de keuken in het huis. Echter, achter op ons balkon bij de keuken BBQen wordt door de omringende buren niet gewaardeerd. De rook blijft tussen alle woningen namelijk erg hangen en er staat geen zuchtje wind. Toch heb ik een oplossing en gaat die buitenkeuken er komen!

Wat er gaat komen: Overdekt gedeelte, afzuiging & een langwerpig keukenblok met ingebouwde BGE Large. Wellicht later nog een kleinere op het blok..

Zie bijgevoegd de foto's van de huidige status.

De schets met kleuren, daar heb ik direct een vraag over. Waar zouden jullie de buisventilator plaatsen in dit kanaal? Ik heb het eerste deel al geplaatst en wil graag dat de motor droog blijft. Dus het liefst onder het afdak, of gaat het dan te heet worden? Er staat geen zon achter dus het wordt daar nooit echt warmer dan 25 graden in de zomer.. Ik zag dat die Ruck motoren tot 40 graden celsius kunnen handlen.

Verder zijn alle tips uiteraard welkom :D:D
Hoop dat de kleuren in de grove schets voor zich spreken:
wit = afdak
paars = afzuiging
groen = BGE
geel = keukenblok

IMG_4773.JPG


IMG_4776.JPG


IMG_4798.JPG


IMG_4782.JPG


schets_achter.JPG
 
Dag medeBBQfanaten!

Met veel handige tips op dit forum ben ik ook sinds korte tijd lid en heb ik besloten om bij mij achter meer ruimte te gaan bouwen voor mijn meest favoriete hobby...

De situatie uitgelegd: Momenteel staat de egg op het dakterras boven en vliegt de rook weg in de buitenlucht, maar omdat ik steeds heen en weer loop voor spullen, deze nergens kwijt kan en het in de zomer bloedheet wordt (op het zuiden), wil ik graag iets gaan bouwen dichterbij de keuken in het huis. Echter, achter op ons balkon bij de keuken BBQen wordt door de omringende buren niet gewaardeerd. De rook blijft tussen alle woningen namelijk erg hangen en er staat geen zuchtje wind. Toch heb ik een oplossing en gaat die buitenkeuken er komen!

Wat er gaat komen: Overdekt gedeelte, afzuiging & een langwerpig keukenblok met ingebouwde BGE Large. Wellicht later nog een kleinere op het blok..

Zie bijgevoegd de foto's van de huidige status.

De schets met kleuren, daar heb ik direct een vraag over. Waar zouden jullie de buisventilator plaatsen in dit kanaal? Ik heb het eerste deel al geplaatst en wil graag dat de motor droog blijft. Dus het liefst onder het afdak, of gaat het dan te heet worden? Er staat geen zon achter dus het wordt daar nooit echt warmer dan 25 graden in de zomer.. Ik zag dat die Ruck motoren tot 40 graden celsius kunnen handlen.

Verder zijn alle tips uiteraard welkom :D:D
Hoop dat de kleuren in de grove schets voor zich spreken:
wit = afdak
paars = afzuiging
groen = BGE
geel = keukenblok

Bekijk bijlage 68923

Bekijk bijlage 68924

Bekijk bijlage 68925

Bekijk bijlage 68926

Bekijk bijlage 68927
40 graden maar dan staat je green eggje niet aan, en warmte stijgt op denk je dat dat haalbaar is?

Vind het wel een erg mooie innovatieve manier om te kunnen hobbyen en je buren tevreden te houden 😄
 
40 graden maar dan staat je green eggje niet aan, en warmte stijgt op denk je dat dat haalbaar is?

Vind het wel een erg mooie innovatieve manier om te kunnen hobbyen en je buren tevreden te houden 😄
Dank! Ja vandaar ook de vraag of mensen ervaring hebben met de plaatsing van die motor. Het liefst plaats ik hem voor de laatste bocht zodat hij toch aantrekkracht heeft maar niet direct hitte hoeft te vangen. Met wat roken of grillen zal de hitte wel meevallen denk ik, maar zodra de pizzasteen erin ligt ben ik bang dat er teveel hitte langs de motor gaat
 
Een paar "losse flodders":

  • Thermometer / thermische beveiliging erbij plaatsen die motor afschakelt.
  • Als je genoeg over capaciteit hebt zou je er voor kunnen kiezen wat onverwarmde lucht bij te mengen zodat de motor koel blijft?
Als de BBQ op pizza temperatuur is rookt hij niet meer. Maak me meer zorgen om het af grillen van vet vlees.
 
Hahaha. Wat een project. Netjes man.

Mijn maat heeft een BGE in zijn loods staan, op de 1e verdieping. Onder een afzuigkap. Heel nice.

Foto:

1000020342.jpg
 
Dag medeBBQfanaten!

Met veel handige tips op dit forum ben ik ook sinds korte tijd lid en heb ik besloten om bij mij achter meer ruimte te gaan bouwen voor mijn meest favoriete hobby...

De situatie uitgelegd: Momenteel staat de egg op het dakterras boven en vliegt de rook weg in de buitenlucht, maar omdat ik steeds heen en weer loop voor spullen, deze nergens kwijt kan en het in de zomer bloedheet wordt (op het zuiden), wil ik graag iets gaan bouwen dichterbij de keuken in het huis. Echter, achter op ons balkon bij de keuken BBQen wordt door de omringende buren niet gewaardeerd. De rook blijft tussen alle woningen namelijk erg hangen en er staat geen zuchtje wind. Toch heb ik een oplossing en gaat die buitenkeuken er komen!

Wat er gaat komen: Overdekt gedeelte, afzuiging & een langwerpig keukenblok met ingebouwde BGE Large. Wellicht later nog een kleinere op het blok..

Zie bijgevoegd de foto's van de huidige status.

De schets met kleuren, daar heb ik direct een vraag over. Waar zouden jullie de buisventilator plaatsen in dit kanaal? Ik heb het eerste deel al geplaatst en wil graag dat de motor droog blijft. Dus het liefst onder het afdak, of gaat het dan te heet worden? Er staat geen zon achter dus het wordt daar nooit echt warmer dan 25 graden in de zomer.. Ik zag dat die Ruck motoren tot 40 graden celsius kunnen handlen.

Verder zijn alle tips uiteraard welkom :D:D
Hoop dat de kleuren in de grove schets voor zich spreken:
wit = afdak
paars = afzuiging
groen = BGE
geel = keukenblok

Bekijk bijlage 68923

Bekijk bijlage 68924

Bekijk bijlage 68925

Bekijk bijlage 68926

Bekijk bijlage 68927
welke ruck motor heb je dan?
ik zie hier temperaturen van 50 tot 60 graden staan

Screenshot_20240823_153606_Adobe Acrobat.jpg
 
Zou een trekkap oid voldoende kunnen zijn? Of anders mechanische kap (op het dak)? Dan zit er zo te zien toch voldoende afstand tussen en zal de temperatuur ok zijn....zeker als het voor rookgas geschikt is? Ben benieuwd!
 
Ben erg benieuwd, warmte vettige rokerige lucht die ook vliegas mee omhoog zuigt in een kunstof buis ? misschien een makkelijk uitspoelbaar en brandvrij filter monteren.??.......als het kan het eerste stuk tot aan de ventilator een Spiro buis monteren met een RUCK luchtfilterbox ertussen met lasbescherming deken als filter.....ben erg benieuwd....ALs het werkt ga ik dit ook zo maken ! suggesties altijd welkom.

 
Dank weer voor handige info.

- Voor ventilator: https://www.ventilatieland.nl/nl_NL...MI-93xx8aSiAMV6rCDBx3u3gFdEAQYASABEgLWE_D_BwE
(zie temperaturen bij de beschrijving van dit product)

- Voor wat betreft jouw antwoord HobbyBob: Het pvc gedeelte zit vrij ver van de daadwerkelijke warme lucht/rook af. Er komt inderdaad een 2 tal bochten van spirobuis materiaal, met nog een verlengd stuk van ongeveer 50cm spirobuis. Daaronder heb ik een RVS kap opgehaald van marktplaats waar van die metalen filters ingeklikt kunnen worden (iets vergelijkbaars met dit: https://www.coolblue.nl/product/840011/aeg-dkb2930m.html?cmt=c_a,cid_21514012221,aid_163299320577,tid_pla-307573914177,gn_g,d_c&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInfrTg8eSiAMV0KaDBx27WgqeEAQYAyABEgKYXvD_BwE). Alleen koste deze mij 5 euro inclusief filters + motor :D :D (maar die motor gaat er dus uit ivm directe hitte van bbq). Denk dat de filters wel wat hitte kunnen hebben en ze zijn uitwasbaar in de vaatwasser...
 
Even een korte update.. Niet heel veel tijd gehad maar wel wat progressie. Balken liggen nu in de beits en gaan er van het weekend op. Evenals de planken.

IMG_4872.JPG


IMG_4873.JPG


IMG_4874.JPG


IMG_4876.JPG
 
Het begin is er , hoe ga je het dak waterdicht maken.
 
Het begin is er , hoe ga je het dak waterdicht maken.

Met EPDM.. Idee is om de randen iets op te hogen met een plank aan de zijkanten (ook mooi voor de afwerking), zodat de regen netjes schuin over het dakleer naar beneden rolt. Zoals je kan zien ligt het achterste deel er nu op. Nog even wat planken in de beits gezet en die gaan er vanmiddag op.

IMG_4917.JPG
 
Je zou ? nu nog een lichtkoepeltje kunnen monteren alvorens EPDM te verlijmen. Led tl eronder voor de avonden.....en extra zicht op je bbq werk.......zie het al voor me........?!
 
Weer even lekker aan de klus geweest dit weekend. Dakleer ligt er strak op. Alleen nog netjes afsnijden, de randen afwerken met daktrimmen en dan tegen de muur netjes afwerken. Dan is het plan om de achterwand dicht te bouwen met zweedse rabatdelen en vervolgens de keuken met Q erin te gaan bouwen...

IMG_4952.JPG


Screenshot 2024-09-09 at 09.47.16.png


IMG_4956.JPG


IMG_4959.JPG
 
Hoi Rickr, tegen de muur netjes afwerken....Optie/advies, met knelstrip en dan afkitten met epdm kit, altijd dicht.
Daktrim%20knelstrip%2050%20x%202500mm
 
Terug
Bovenaan Onderaan