BasBQ
Beef en Steak

Procureur (varkensnek) van 1,5 kg

 

Luth

Vuurmaker
Berichten
81
Mijn vrouw had bij de Hanos een stuk procureur (varkensnek) van 1,5 kg gehaald. Bij Vuur en Rook heb ik een heerlijke rub gekocht, kokosbriketten en een nieuwe thermometer met meerdere sondes (tot op heden gebruikte ik een Ikea thermometer).

Vanmorgen het vlees in de rub gezet en terug de koelkast in. Vervolgens 25 briketten aangefikt en de bbq op roosterniveau op 100 graden gekregen. Rond 12.30 uur het vlees op de bbq gelegd en een chunk appelhout op de kolen. Gaandeweg de dag schommelde roostertemperatuur tussen de 97 en 104 graden. Redelijk constant kunnen houden dus.
Omstreeks 19.00 uur was de kerntemperatuur 70 graden. 5 - 10 minuten laten rusten en toen aangesneden. Het resultaat mag er, naar mijn bescheiden mening, wezen. Een lekker sappig stuk vlees met een lichte rooksmaak en een krokant laagje.

9473BD41-104D-4EA3-88C4-8625AF416A45.jpeg


43782F56-2294-4F79-81DD-1732C0548C54.jpeg


2B39A5DC-5B16-470E-83F1-09673B86CF5A.jpeg


08677C49-E247-4839-BE5A-C5F40D39B877.jpeg


28CEA74F-2F3F-4C43-AE66-3CA258BE6A29.jpeg


4E89F35A-3D76-441C-B0EF-185B9E5E3937.jpeg


08DEA07B-9256-4AE2-99E1-A4EB4A3F8F48.jpeg


A84FDBD4-7D7E-465F-A9C8-BE2906A1D9C3.jpeg


0704CF61-2989-452C-A657-EC8AF4F9DB00.jpeg
 
Weer eens wat anders als pulled pork, lekker hoor! Mooie rookring ook
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Op deze manier kan hij dus ook heerlijk smaken. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Die ziet er lekker rondborstig. Mooi L&S gegaard.
Smakelijk.

Tipje. Kijk eens of ja aan een igrill houder kan komen. Dan kun je de hub van de thermometer wat hoger plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Tot nu toe procureur altijd op deze manier klaargemaakt. Ik snap niet helemaal dat mensen dit mooie stukje vlees willen verpesten door het helemaal gaar te koken en dan overgieten met BBQ saus om het weer sappig te krijgen :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Wel ik heb het nog nooit gemaakt of gegeten, maar het doet me wel zin krijgen! Ziet er toppie uit hoor 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Die ziet er lekker rondborstig. Mooi L&S gegaard.
Smakelijk.

Tipje. Kijk eens of ja aan een igrill houder kan komen. Dan kun je de hub van de thermometer wat hoger plaatsen.
Goed idee, ga ik morgen even checken!
 
Tot nu toe procureur altijd op deze manier klaargemaakt. Ik snap niet helemaal dat mensen dit mooie stukje vlees willen verpesten door het helemaal gaar te koken en dan overgieten met BBQ saus om het weer sappig te krijgen :LOL:
Ja, ik kon op internet ook nergens recepten vinden voor zo’n stuk ineens. Alleen bij Julius Jaspers op zijn site. Zodoende enigszins op gevoel gedaan.
 
Mooi stuk en nog mooiere lapjes. Dat zal ook lekker smaken op een broodje, of gewoon zo als vleescomponent van AGV.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Tot nu toe procureur altijd op deze manier klaargemaakt. Ik snap niet helemaal dat mensen dit mooie stukje vlees willen verpesten door het helemaal gaar te koken en dan overgieten met BBQ saus om het weer sappig te krijgen :LOL:

Ik wel al is overgieten met saus niet nodig. Deze bereiding kan ook. Resultaat ziet er uit. Zal vast gesmaakt hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Mooie bereiding! Ga eens kjken of ik ook zo’n mooi stuk vlees kan krijgen.

Groeten van Robert
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
heel mooi stukje vlees. goed gelukt
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Ziet er goed uit zeg! Denk dat ik het ook eens een keer zo ga maken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Dat ziet er inderdaad lekker sappig uit. Eens kijken of ik mezelf zover kan krijgen om het eens te maken in plaats van PP :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Oh ja ziet er heerlijk uit.
Varkensnek mag niet worden gebruikt bij KCBS wedstrijden uitsluitend Boston Butt, Picnic, of de hele schouder mag. maar is nagenoeg hetzelfde vlees, iets magerder.
Na de indpectie en voor de bereiding mag het bot worden verwijderd en mag bereid worden als dit plaatje:)
Vreemd genoeg bereidt ieder team het als Pulled Pork en haalt een groot deel de Money Muscle eruit om erbij te serveren.
Maar zulke mooie slices zie je eigenlijk nooit.
Zeg nou eerlijk, als je dit stuk tijdens een wedstrijd in plakken in een Styrofoam bakje ziet liggen ga je toch spontaan kwijlen als jurylid
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Oh ja ziet er heerlijk uit.
Varkensnek mag niet worden gebruikt bij KCBS wedstrijden uitsluitend Boston Butt, Picnic, of de hele schouder mag. maar is nagenoeg hetzelfde vlees, iets magerder.
Na de indpectie en voor de bereiding mag het bot worden verwijderd en mag bereid worden als dit plaatje:)
Vreemd genoeg bereidt ieder team het als Pulled Pork en haalt een groot deel de Money Muscle eruit om erbij te serveren.
Maar zulke mooie slices zie je eigenlijk nooit.
Zeg nou eerlijk, als je dit stuk tijdens een wedstrijd in plakken in een Styrofoam bakje ziet liggen ga je toch spontaan kwijlen als jurylid
Wow, dat is pas een compliment 😎. En dat voor iemand die nog maar kort “echt” aan het barbecueën is geslagen! Heb deze bbq nog maar een week of 6. Al wel “geoefend” op de Outdoorchef 47, maar nu dus eindelijk op de Weber 57.
En ook een mooi stukje uitleg erbij m.b.t. wedstrijdvlees enzo.
 
Dit ziet er prachtig uit! Aan de ene kant vink ik mijn To-Do lijstje af, en aan de andere kant groeit hij weer😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Tot nu toe procureur altijd op deze manier klaargemaakt. Ik snap niet helemaal dat mensen dit mooie stukje vlees willen verpesten door het helemaal gaar te koken en dan overgieten met BBQ saus om het weer sappig te krijgen :LOL:

Dat laatste is dus niet waar, een PP zonder saus kan heel sappig zijn, dat ligt ook aan de pitmaster.
Dit is gewoon een iets andere bereiding, en een iets andere smaak door de verschillende garing.
 
Dit ziet er prachtig uit! Aan de ene kant vink ik mijn To-Do lijstje af, en aan de andere kant groeit hij weer😂
Ja, zo gaat dat he. Ik had mijn vrouw tomahawk steaks gevraagd en kreeg dus varkensnek. Tomahawk staat dus nog steeds op het lijstje haha.
 
Terug
Bovenaan Onderaan