BasBQ
Beef en Steak

Procureur, hoeveel vet wegsnijden?

 

Stofken

Vuurmaker
Berichten
67
Ik ga donderdag mijn eerste pulled pork maken. De Kamado Joe Classic II op 100°C krijgen is geen issue. Maar ga ik over de hele kooktijd kolen moeten toevoegen? Heb nog nooit langer dan 1 uur gegrild (reverse sear ribeye) en dan voeg ik sowieso kolen toe voor het opstoken voor de finale sear.
 
Een kolemand vol geeft je voldoende uren om je pulled pork te bereiden.
Zeker met een wat hardere soort.
 
Idd met een beetje een harde houtskoolsoort en een volle korf haal je het met gemak✌🏼. Succes met de bereiding!
 
Met een volle kolenmand mag het geen probleem zijn. Zou wel wat hoger in de temperatuur gaan zitten, zeg 110-120C
 
Maar kan je een volle korf dan op 110-120C houden? Is dat niet teveel brandstof, zelfs met heel kleine kiertjes (zuurstof)?
 
Maar kan je een volle korf dan op 110-120C houden? Is dat niet teveel brandstof, zelfs met heel kleine kiertjes (zuurstof)?
Nee hoor. 1 wokkel erin. Rustig op temp laten komen. Check anders even wat filmpjes van Smoking Dad BBQ. Hier staan zat tips. Succes!
 
Bij een Kamado regel je de temperatuur door de hoeveelheid zuurstof die je toevoegt. Dit in tegenstelling tot traditionele bbqs waar je soms ook je hoeveelheid brandstof moet aanpassen.
Ongeacht de temperatuur of de duur van de bereiding vul ik mijn mand altijd volledig met kolen. De kolen die overblijven kan je de sessie erna ook gewoon gebruiken en vul ik dan aan met verse kolen.
 
+1

Gewoon goed vullen, zal je verbazen hoe zuinig een kamado is rond 110 graden.

Succes!
 
Ook met wat zachter accacia hout (black wattle) is een volle mand voldoende voor een hele dag op 120.
 
Kolenmand vol maken en in het midden aansteken. Ik zou kiezen voor marabu houtskool, maar black wattle gaat oook prima.
Alles rustig op temp van rond de 120 C laten komen en afregelen.
Met de luchtschuiven bepaal je de temp, en dus ook de hoeveelheid kolen die aan het branden zijn.
Porky erop en gaan.
Kijk maar eens wat je na de sessie over hebt.
Succes.
 
Marabou, black wattle. Er gaat een wereld voor me open :oops: ik heb nog een zak van de Colruyt staan (Belgische supermarktketen). Als ik de prijzen zie van sommige houtskool, dan is ieder blokje apart verpakt met een strikje rond zeker? 😂
 
Marabou, black wattle. Er gaat een wereld voor me open :oops: ik heb nog een zak van de Colruyt staan (Belgische supermarktketen). Als ik de prijzen zie van sommige houtskool, dan is ieder blokje apart verpakt met een strikje rond zeker? 😂
Boni houtskool van de Colruyt komt volgens de beschrijving uit Namibie van doornachtige struikgewassen. Dat is Black Wattle of Australische Acacia. Ja Australie, het is een ivasieve struik uit Australie en ooit in Zuid Afrika geplant. Het is een snelgroeiende uitheemse plaag en mag dus worden uitgeroeid. Vandaar het FSC keurmerk.
Black Wattle is een all round houtskool. Dammers en Fire up zijn ook black wattle, eigenlijk zo'n beetje alles wat uit Zuid Afrika komt.
 
Boni houtskool van de Colruyt komt volgens de beschrijving uit Namibie van doornachtige struikgewassen. Dat is Black Wattle of Australische Acacia. Ja Australie, het is een ivasieve struik uit Australie en ooit in Zuid Afrika geplant. Het is een snelgroeiende uitheemse plaag en mag dus worden uitgeroeid. Vandaar het FSC keurmerk.
Black Wattle is een all round houtskool. Dammers en Fire up zijn ook black wattle, eigenlijk zo'n beetje alles wat uit Zuid Afrika komt.
Die van Boni is echt brol, ik neem die van Everyday https://www.solucious.be/94537.html Niet dat dat dan persé kwaliteit is, maar alleszins al grotere stukken en minder stof dan Boni.

Welke shops raden jullie aan?
En welke kolen want op https://www.bbqexperiencecenter.be/nl/producten/houtskool/ zie ik Quebracho, Black Wattle, Marabu Cuba, Acacia, Europese eik ... allemaal rond de €25 voor een zak van 10kg.
 
@Stofken , ik zou voor een all-round houtskool gaan. Dus of Acacia of Europees hout.
De merken bastard en BGE en consorten zoveel mogelijk links laten liggen daar betaal je een flink stuk voor het merk en is absoluut niet beter.
Dammers is helaas uitverkocht zie ik.
 
Stukje procureur gekocht bij Crisp (diepvries, 750gr) met heeel veel vet :(
Hoeveel zou ik hiervan moeten wegsnijden? Moet zeker 150g vet zijn :(

1675772031733.png
 
Ik zo zou goed als alles wegsnijden, 0.5cm overlaten ofzo.

Maar eum 😱, zo veel vet en dan nog niet mooi verspreid, dat gaat er in mijn ogen toch over.
Ik zou er zeker melding van maken bij de winkel, en doen ze niets aan zou ik er niet meer kopen.
 
Stukje procureur gekocht bij Crisp (diepvries, 750gr) met heeel veel vet :(
Hoeveel zou ik hiervan moeten wegsnijden? Moet zeker 150g vet zijn :(

Bekijk bijlage 49546
Dat is wel een heel klein stukje procureur voor PP.
Ik zou een groter stuk nemen van minimaal 1,5 kilo.

PS. zou je in het vervolg niet de titel van je topjc willen aanpassen maar een niew topic met nieuwe titel willen aanmaken.
Dan blijft het forum wat overzichtelijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan