Beef en Steak

Procureur drogen met schimmel, voor de eerste keer, van begin tot eind...

Smokin' Yuma

Kooltjesharker
Berichten
177
Dit experiment begon eigenlijk hier: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/makin-da-bacon-on-the-smokin-yuma-baconweekend.36566/
Maar dat topic gaat over bacon, dus om nou niet mn eigen topic te hijacken, begin ik hier maar even een nieuwe.

Onlangs heb ik 2 stukken procureur gepekeld met nitrietzout en kruiden (peper, knoflook, beetje mosterd, gerookte paprika), voor ongeveer 16 dagen in een vacuümzak in de koelkast. Het zou eigenlijk één grote procureur moeten zijn, maar het was weer zo'n Freddy cut van Meatformore. Dus de ene is 800gr., en de andere 300gr. Eigenlijk wilde ik deze gaan koud roken, maar omdat ik net ook al zo'n lading spek had gedaan, werd me dat allemaal een beetje te veel van hetzelfde. Dus, toen toch maar de stoute schoenen aangetrokken en nu probeer ik voor het eerst vlees te drogen, plus schimmel.

De schimmel komt van een supermarkt worstje van de Lidl. Ik vermoed dat het gewoon Penicillium Nalgiovense is, aka schimmel 600 of Bactoferm 600. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, want het stond niet specifiek op de verpakking aangegeven, maar op het worstje ruikt en smaakt het prima, dus ik vertrouw er wel op dat het goed komt.

Ik heb het worstje voorzichtig afgeborsteld met een kwast in zo'n 100ml lauwwarm water. Daarna heb ik het vlees uit de vacuümzak gehaald, grondig besmeerd met mijn water plus schimmel, en toen in de kelder gehangen bij een temperatuur van rond de 16 graden (het is nu loeiheet buiten, de kelder is de koelste plek die ik heb) en een luchtvochtigheid van zo'n 75%.

Vandaag, dag 6, zit er een dikke perfect witte laag schimmel op, en ik denk dat het voorlopig ook wel ongeveer zo zal blijven... Maar als er toch nog andere schimmels ontstaan, helemaal in kleurtjes die ik niet vertrouw, dan grijp ik in en haal ik die weg. De zwarte spikkeltjes zijn trouwens geen schimmel maar peper. Het donorworstje had een sterke geur, maar de procureur op dit moment eigenlijk nog niet. In de kelder ruik ik nu vooral het vlees dat erachter hangt te drogen, een overkill aan smoky bacon.

Ik heb de eerste dagen bijna elke dag een foto gemaakt, maar voor een volgende post wacht ik even tot er wat nieuws / interessants te melden is.

Dag één:

DSC05380.JPG


Dag 3:

DSC05381.JPG


Dag 4:

DSC05386.JPG


Dag 5:

DSC05390.JPG


Dag 6, vandaag:

DSC05394.JPG
 
Laatst bewerkt:
Je bent lekker bezig Yuma!

Nog even geduld hebben en dan kunnen we weer met zijn alle naar alle hartelust koud gaan roken! Ik kijk er weer naar uit. Lekkere zalm koud roken, en ik kan eindelijk dan beginnen met het koud roken van mijn projectjes die op het moment lopen.

Ben je niet bang tot je schimmel overslaat op de andere producten die je daar hebt hangen ?
 
@Cherrywood Kan ik nog even weinig van zeggen. De schimmel heeft nu eigenlijk nog geen duidelijke geur, en wat er al is wordt helemaal onderdrukt door al dat gerookte spul dat erachter hangt 😅 Maar ben zelf ook héél erg benieuwd, even afwachten nog.

@Sticky Fingers Thanx! Ja echt wel! Zoals het nu lijkt wordt het vanaf volgende week dinsdag weer flink wat koeler. Ik wil dan het vlees dat erachter hangt ook nog een keertje koud roken, dan is dat double smoked zeg maar! Zo'n sterke rooksmaak vind ik persoonlijk wel lekker. En daarna gaat dat in vacuümzakken in de koelkast om verder te rijpen / lekker op te eten.

Nee ik ben niet bang dat de schimmel overslaat omdat ik het andere vlees heb behandeld met kaliumsorbaat / E202 Even verdunnen 1:10 met water, dan het vlees één keertje insmeren, en daarna gewoon weer verder laten drogen. In zulke kleine hoeveelheden is het niet schadelijk voor de gezondheid, maar het werkt wel heel erg goed tegen schimmel.


De schimmel zag er trouwens goed uit vanochtend, nog net als op dag 6, het experiment gaat door (y) 🤓
 
Laatst bewerkt:
Even een kleine update, gewoon omdat het kan.

Al het andere vlees is inmiddels uit de kelder, da's weer een zorg minder. Daarna heb ik bijna alle oppervlakken afgenomen met een sopje met bleek, en nu hangt alleen de procureur er nog. De luchtvochtigheid schommelt de laatste dagen een beetje tussen 70% en 75%, en de schimmel ziet er nog steeds hartstikke gezond uit. Inmiddels zelfs nog iets dikker, maar nog steeds mooi wit.

Ik heb inmiddels uitgevonden dat Penicillium Nalgiovense ook groen kan worden. Wanneer de omstandigheden perfect zijn, en de luchtvochtigheid hoger dan 80%, dan begint het te bloeien, en dat is meestal groen en fuzzy. Anyway, erg interessant allemaal, maar bij mij gelukkig (nog) niet aan de orde.

Het drogen gaat verrassend goed. De grote is inmiddels 630gr, het doelgewicht is <530gr. En de kleine is 235gr, doelgewicht <200gr. Maar wanneer de doelgewichten zijn gehaald, dan laat ik het sowieso nog een tijdje langer doordrogen. Het schijnt er alleen maar lekkerder op te worden, en ik ben heel erg benieuwd naar wat de schimmel dan nog doet.

Echt leuk om te zien dit, even een hele nieuwe ervaring 😄👍

Dag 11...

DSC05404.JPG



Verder vond ik nog een interessant draadje over groene schimmel op charcuterie.

En bij deze deli in The Bronx hangen de worsten met Pencillium Nalgiovense in alle kleuren.
Mooi om te zien.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan