BasBQ
Beef en Steak

Probleem bij het aansteken

 
 

Ragnarok

Sprokkelaar
Berichten
47
Heel lang barbecue ik nog niet maar ik had al eerder gemerkt dat er een groot verschil is, 30 graden ongeveer, tussen de thermometer in het deksel en mijn kernthermometer die ik netjes op de grill leg. Vandaag was er echter een zeer grote afwijking, zo'n 60 à 70 graden liefst.

Bij de setup heb ik wel wat geëxperimenteerd dus mogelijk ligt daar de oorzaak, maar liefst zou ik dan wel weten wat die oorzaak net is.

De setup:
- 2/3de van de onderste grill ingepakt in zilverpapier
- op het zilverpapier 2 bakstenen, eveneens ingepakt in zilverpapier, als hitteschild en daarnaast een bakje met kokend water (ik had ergens gelezen dat dit wat zou helpen bij de temperatuur stabiel houden)
- een snake gelegd van 4 kokosbriketten, geschrankt over de volgende
- in mijn schouw, die ik ook met veel moeite aankreeg door de vochtigheid, 8 briketten mooi laten gloeien en dan op het begin van de slang gelegd
- onderste en bovenste schuiven stonden volledig open in begin en de bovenste schuif heb ik aan de overzijde van de snake geplaatst om zoveel mogelijk luchtcirculatie te bekomen
- briketten van fire-up, waar ik eigenlijk best tevreden van ben tot nu

Op de ene foto zie je de set-up en op de andere het verschil in warmte. Misschien heeft het te maken met de vochtigheid maar toch vraag ik liever even na. Ik wist ook niet goed welke indicatie ik mocht geloven deze keer, terwijl ik normaliter altijd afga op de kerntemperatuur.
28c196d9df94db2ff5c8ff467c1942b3.jpg
587aa47b4cf22296fce1572d3f7eadf3.jpg


Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
 
Zit bijna altijd wel verschil tussen dome en rooster temperatuur maar wat belangrijk is dat je de temperatuur meet op de plaats waar je vlees ligt en de kern temperatuur van je vlees.
Bij mij ook vaak een behoorlijk verschil tussen dome en rooster maar de dome temperatuur gebruik ik alleen als een grove indicatie.
 
Laatst bewerkt:
8 briketten om je barbecue, kolen, bakstenen en water op te warmen is veel te weinig. Met meer brandende briketten beginnen en een goede thermometer op het rooster. Die in de deksel is hoogstens indicatie.
 
8 briketten om je barbecue, kolen, bakstenen en water op te warmen is veel te weinig. Met meer brandende briketten beginnen en een goede thermometer op het rooster. Die in de deksel is hoogstens indicatie.
Is het dubbele dan beter? Mijn gebrek aan ervaring speelt me parten hier

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
 
Is het dubbele dan beter? Mijn gebrek aan ervaring speelt me parten hier

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
Gewoon proberen. Het Is ook afhankelijk van het soort briketten, vochtigheid, buitentemperatuur en welke temperatuur je wilt bereiken.
En elke bbq Is ook weer anders natuurlijk.
 
Gewoon proberen. Het Is ook afhankelijk van het soort briketten, vochtigheid, buitentemperatuur en welke temperatuur je wilt bereiken.
En elke bbq Is ook weer anders natuurlijk.

I.d.d. zijn geen vaste regeltjes voor gewoon lekker veel experimenteren dan leer je hoe je BBQ reageert op meer of minder briketten aansteken.
 
Experimenteren en de gegevens van je run opschrijven.
- setting, type en soort briketten, hoeveel koud/warm, temp. van buitenlucht, rooster, dome en welk gerecht en gewicht en plaatsing op het rooster.
Kost wat tijd maar geeft je wel inzicht.
 
We hoeven niet naar de maan hoor 😜 Ik begin met 18 Ecobrasa’s. Je kunt altijd de schuiven knijpen als je wat te heet begint.
 
Terug
Bovenaan Onderaan