BasBQ
Beef en Steak

Prijsafspraken kamado's

Beer

Tondelzoeker
Berichten
3
In mijn zoektocht naar BBQ's is mijn oog gevallen op de Kamado Joe Classic II. Nou is het bijna einde seizoen en gaat de bbq wat minder vaak aan. Dus, je zou denken dat de prijzen wel iets zouden zakken. In het geval van de Kamado Joe niet. Het viel me op dat alle prijzen van de Kamado Joe Classic II bijna overal voor hetzelfde bedrag worden verkocht, wat doet vermoeden dat er prijsafspraken zijn gemaakt. Prijsafspraken mogen niet, maar het gebeurt toch. Het duurt altijd even voordat NMa actie onderneemt maar boetes worden wel gegeven en dan zijn ze fors. Ik heb een aantal leveranciers opgebeld en op de man af gevraagd of mbt Kamado Joe prijsafspraken zijn gemaakt over de minimale prijs. Ik heb daar bevestiging op gekregen. Natuurlijk alleen mondeling. Je ziet overigens wel dat leveranciers iets doen door een bbq pakket, goody bag, etc bij de bbq te leveren. En in Duitsland is de Kamado Joe Classic II even voor een paar honderd euro goedkoper aangeboden.

Er zijn vast andere merken kamado's waarbij ook prijsafspraken zijn gemaakt. Laat het hier weten, want misschien wordt dit gelezen door de leveranciers of door de NMa en wordt er wat aan gedaan.
 
Ook bij BGE zie je weinig verschil
Dit gebeurt bijna overal met grote merken. Bijvoorbeeld bij Coca Cola zit er ook maar weinig verschil tussen.
Prijsafspraken mag niet, maar dan noemen ze het een vrijblijvend advies. Het verschil zit mijn inziens in de service en extra's.

Niet te veel van wakker liggen, je doet er niks tegen en ook die boete moet door ons (lees consument)betaald worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beer
Precies, het zijn geen prijsafspraken maar 'voorgestelde verkoopprijzen' ;)
 
Precies, het zijn geen prijsafspraken maar 'voorgestelde verkoopprijzen' ;)

Inderdaad. Als je een auto gaat kopen, zit er ook weinig verschil op. Prijzen zijn bepaald door de invoerder en de verkopers kunnen er wel wat met schipperen. Maar van de invoerder moeten ze zich toch wel aan een bepaalde bedragen houden en wijken ze daar te fel van af, kan het zijn dat de samenwerking stop wordt gezet door de invoerder.

Degene waar ik de KJC1 heb gekocht, was hij €1095 en bij Vuur & Rook 899. Maar bij mijn leverancier was het met een pakket van €168 erbij, leverde hij hem af, monteerde hem en stookte hem de eerste keer zuiver. Dus uiteindelijk weinig verschil.
Maar ik vermoed dat ze net met die pakketten wat het verschil maken.
 
Ach die zie je op veel plekken. Enige ruimte in hoge kortingen zijn onofficiele verkopers. Maar dat kan betekenen dat je geen levenslange garantie krijgt op je keramiek.

Dit zie je trouwens met veel producten, zelfs met kleding. Ik heb hier10-15 jaar geleden ooit een stukje over gezien op 1 vandaag ofzo, de details zijn me niet meer zo duidelijk :D. Probleem is dat de importeur gewoon heel veel macht heeft. Zij hebben het recht (volgens mij is dit Europees geregeld) om te bepalen aan wie zij spullen verkopen en hebben daarin het alleenrecht om spullen in te kopen. Ze kunnen jou dus dwingen om het product niet goedkoper te verkopen dan een bepaalde prijs onder mom van dat je anders geen nieuwe producten krijgt geleverd. Dit zie je overigens ook met merkkleding.
 
Prijsafspraken tussen winkels mogen in principe niet. Maar een invoerder of leverancier mag natuurlijk wel vragen/eisen dat zijn producten voor een bepaalde prijs verkocht worden. En dat is waarschijnlijk wat gebeurt.
Wat problematischer zou zijn is als bv Kamado Joe en BGE onderling zouden afspreken hoeveel ze voor hun producten vragen. Dan zit je bij kartelvorming, wat natuurlijk verboden is.
 
Prijsafspraken tussen winkels mogen in principe niet. Maar een invoerder of leverancier mag natuurlijk wel vragen/eisen dat zijn producten voor een bepaalde prijs verkocht worden. En dat is waarschijnlijk wat gebeurt.
Wat problematischer zou zijn is als bv Kamado Joe en BGE onderling zouden afspreken hoeveel ze voor hun producten vragen. Dan zit je bij kartelvorming, wat natuurlijk verboden is.
Ook het eisen mag niet, maar adviseren natuurlijk wel.
En anders zitten ze in de luxe positie om dan de samenwerking te stoppen, bonussen te korten etc.

Zelfs de op de Donald Duck staat een adviesprijs gedrukt
 
Prijsafspraken mogen niet. Punt. Al is er volgens mij een uitzondering voor boeken.
 
Het mag niet, maar het gebeurt wel. Bij heel veel producten en merken, bekend en onbekend.
Als groothandel / importeur / fabrikant met exclusiviteit van een (bekend) merk heb je gewoon heel veel macht in handen om de adviesverkoopprijs te handhaven. Iedereen die zich er niet aan houdt wordt gewoon niet meer beleverd...
 
Prijsafspraken mogen niet maar als je je als winkel niet houd aan bepaalde "suggesties" van de fabrikant krijg je te maken met leveringsproblemen of gaat de inkoopprijs voor jou omhoog. Zelf aan de hand gehad toen ik een webshop had. Je wordt gewoon gedwongen... Niets tegen te doen want het zal de wetgever ook niet interesseren en daarnaast als ze een boete zouden krijgen zie je dat terug in de prijs want dat betalen ze natuurlijk nooit zelf....
 
Zolang er debielen zijn zoals ik die de verkoop advies prijs betalen... waarom zouden ze dan zakken.

Zo had ik graag een Ofyr maar omdat die naar mijn mening zo belachelijk duur zijn voor hetgeen het is heb ik zelf onderdelen bij elkaar gekocht en een toestel in elkaar gezet (wel heel ander ontwerp) en dat kost mij maar een fractie van de Ofyr prijs en ga er zeker evenveel plezier aan hebben.

Maar een kamado kan je natuurlijk niet even zelf gaan maken.
 
Zolang er debielen zijn zoals ik die de verkoop advies prijs betalen... waarom zouden ze dan zakken. KJ bijna overal uitverkocht. Maar iets meer concurrentie zou wel mooi zijn.
Wees gerust, lang lang lang niet de enige.

Ik ben wel blij dat het statussymbool van een BGE of andere kamado een beetje verdwenen is. Door de toegankelijkheid in elke prijsklasse wordt je nu minder met een dikke nek aangekeken, wanneer je over je hobby praat.
 
Prijsafspraken mogen niet. Een adviesprijs voor je product uitgeven wel. Als verkopers eronder gaan zitten voor de concurrentie is dat ten koste van hun winstmarge, maar dat is de vrije markt.

Nou zijn er veel verkocht en is er weinig voorraad, dan is het begrijpelijk dat veel verkopers de adviesprijs hanteren.
Dat zijn geen prijsafspraken, dat is de geadviseerde adviesprijs hanteren.

Dat jij van mening ben dat de NMA hier in actie moet komen is ongegrond, want dan zul je met bewijs moeten komen. Het is ook vraag en aanbod.

Toen wij twee maanden geleden een webcam voor het thuiswerken wilden aanschaffen, was de adviesprijs voor een Logitech C920 €105,- op de site van Logitech zelf, maar de gangbare internetprijzen varieerden tussen de €140 en €225. Reden, bijna overal uitverkocht en geen nieuwe aanvoer. We hebben dus gewoon een webcam van €140,- besteld, de werkgever heeft hem in dit geval betaald, maar de marktwerking stuwde de prijzen op.

Op een bbq van rond de €1500,- vind ik dit nog niet zo spannend, de huizen hier in onze omgeving gaan voor een ton meer weg als drie jaar geleden toen wij het kochten.

Ik wens je veel succes met de NMA inlichten over deze praktijken, maar je maakt naar mijn mening weinig kans.
Wil je minder betalen, dan zul je geduld moeten hebben of een aanbieding af moeten wachten. Geen geduld=nu betalen wat er gevraagd wordt. In een sterk concurrerende markt prijs je jezelf uit de markt als je teveel vraagt, maar bij schaarste liggen de verhoudingen nou eenmaal anders.

Wil je minder betalen, kijk dan bij de concurrent! En dan bedoel ik een ander merk kamado.
 
Wat me vooral opvalt is dat hier gewoon prijsafspraken en adviesprijs door mekaar gehaald worden.

Adviesprijs komt van de fabrikant of invoerder. deze wordt bepaald op een aantal vlakken. Kostprijs + marge, doelgroep, markt, concurrentie.

Wanneer BGE, Kamado Joe en bv. The Bastard samen komen en afspreken om hun toestellen allen te verhogen met 50%, dan spreekt met van prijsafspraken, en dat is strafbaar. Iets wat soms wel eens voorvalt. Maar soms verhoogt ook een pionier alleen zijn prijzen, en volgen de concurrenten meteen om een graantje mee te pikken.

Maar wij kopen bij een kleinhandel en deze heeft zich te houden aan de adviesprijs omdat de fabrikant/groothandel het product aan een bepaalde prijs in de markt wil zetten. De kleinhandelaars kunnen dan aan hun eigen marge knabbelen.
Om als kleinhandel een bepaald merk te mogen verkopen, zijn er afspraken met de invoerder/fabrikant waar men zich aan moet houden. Voornaam is dat de groothandel/fabrikant veel verkooppunten heeft die strategisch gesitueerd zijn zodat elke kleinhandel een mooie afzet heeft. Als er dan 1 kleinhandel ineens 30% eronder gaat, verliezen de andere afzet en gaan klagen bij de groothandel/fabrikant met de kans dat ze het merk niet meer willen verkopen en een concurrerend product gaan verkopen, waar de groothandel/fabrikant niets mee wint.

Die adviesprijzen zijn er enkel om alle partijen in de keten te beschermen en te verzekeren van een goede en lange samenwerking. En daar vind ik niets mis mee.
 
Als consumenten zien we natuurlijk alleen ons eigen belang en willen we een zo laag mogelijke prijs. Ik zoek zelf natuurlijk ook de laagste prijs uit.

Maar we vergeten vaak dat we er zelf ook belang bij hebben dat onze dealers een klein beetje vlees op de botten hebben. Een dealer die het goed kan rooien en een gezonde marge pakt, heeft meer ruimte om jou goede service te bieden. En je niet klakkeloos naar het merk zelf door te verwijzen.
 
Als consumenten zien we natuurlijk alleen ons eigen belang en willen we een zo laag mogelijke prijs. Ik zoek zelf natuurlijk ook de laagste prijs uit.

Maar we vergeten vaak dat we er zelf ook belang bij hebben dat onze dealers een klein beetje vlees op de botten hebben. Een dealer die het goed kan rooien en een gezonde marge pakt, heeft meer ruimte om jou goede service te bieden. En je niet klakkeloos naar het merk zelf door te verwijzen.


Daar heb je het. Ik ben iemand ik zoek altijd naar de laagste prijs en had de KJC1 bijna bij Vuur & Rook besteld. Totdat ik met een Belgische dealer een gezonde discussie kreeg op zijn advertentie op facebook. En na een paar privéberichten was ik overtuigd om de week erna langs te gaan bij hem en dan ook meteen een offerte laten opmaken voor een totaalpakket. Daar heeft hij dan wel nog iets extra gedaan waarbij uiteindelijk misschien zelfs nog ietsje goedkoper uit zou zijn als bij Vuur & Rook. Met het verschil dat die van Vuur & Rook thuis via koerierdienst zou afgeleverd zijn op de inrit en je aan de slag kon, en bij mij hij hem persoonlijk kwam afleveren en monteren. Dus service heeft zijn prijs.

Ik zie vandaag een bericht verschijnen op KJ België op FB waar iemand wat problemen heeft met de garantie bij KJ en vraagt of er nog mensen zijn. Is er eentje bij die al maanden op antwoord is aan het wachten en als iemand hem vraagt waarom hij niet via de locale dealer gaat, geeft hij als antwoord dat zijn dealer 6000km hier vandaan is. Dus koopt hij hem weet niet waar om welke reden ook, krijgt iets aan de hand en gaat nu zijn garantie claimen bij KJ Benelux.
 
En zou het ook niet kunnen dat de kamado hype momenteel op zijn hoogtepunt zit? en dat is ook niet bevorderlijk voor lagere prijzen. Het zijn natuurlijk prima toestellen maar misschien komt er binnenkort of later iets anders op de markt dat iedereen dan weer moet hebben.
 
Herken ik me niet in, of ik nu via de lokale dealer of rechtstreeks contact op neem, binnen 5 werkdagen krijg ik reactie.
 
Alles gaat toch via KJ zelf en dat werkt prima is mijn ervaring.
Topvent en stenen zaten problemen aan en binnen 3 dagen vanaf de uk in huis per DHL
 
Terug
Bovenaan Onderaan