BasBQ
Beef en Steak

Prague powder #1

G

Gavin

Gast
Hoi allemaal,

Heb even een vraagje, want wil na alle waarschuwingen liever safe dan sorry zijn ;-)

Binnenkort wil ik voor de eerste keer homemade bacon gaan maken, en na veel gelees over de te gebruiken cure, sta ik op het punt Prague Powder #1 te bestellen.

Is dit hetzelfde zout als de 6% nitriet pink salt, en gelden hier dan logisch genoeg dezelfde verhoudingen voor?

 
Prague powder #1, pink salt is hetzelfde..
#2 heeft ook nog nitraat en dat is voor droge worst e.d. Dingen die niet verhit worden.
 
Prague Powder #1 heeft een percentage van 6,25 % nitriet en is hetgene wat we normaal gesproken pink salt noemen.

Bij Prague powder #2 wordt bij droge worst gebruikt, de nitraat wordt tijdens het rijpings proces omgezet in nitriet.
 
Ok veilig om te gebruiken dus. Maakt die 0.25% in nitriet gehalte nog een verschil? Of betekent het uiteindelijk gewoon iets minder pink salt?
 
Het maakt altijd uit, zeker bij grotere gewichten. Je moet even controleren wat je percentage is.
 
Ok mannen, ben ondertussen een zakje prague powder #1 rijker, en daarnaast ook weer een vraaggje rijker :)

Heb een buikspek van 1,516 kg in de vriezer liggen en een nitrietgehalte 6.25% in de prague powder #1. Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik zelf bacon ga maken, dus ik wilde eigenlijk het standaard recept aanhouden.

Ik weet dat jullie hier een converter hebben maar daar kwam ik niet echt verder mee, zou iemand mij kunnen vertellen wat mijn verhoudingen moeten zijn?
 
Gavin, Prague powder 1 en Pink Salt hebben hetzelfde percentage nitriet, jij hebt de converter dus niet nodig.

Je mag gewoon van het standaard recept uit gaan:

Ingredi?nten bij gebruikt van Pink Salt:
1,5 kilo buikspek met zwoerd
45 gram zeezout
22,5 gram suiker
5 gram Pink Salt

Jij hebt een stuk van 1,516 je zou dus alles met 1,0107 moeten vermenig vuldigen. Je kan dus de oorspronkelijke gewichten gebruiken of als je het heel precies wil zijn

Ingredi?nten bij gebruikt van Pink Salt (6% nitriet):
1,516 kilo buikspek met zwoerd
45,48 gram zeezout
22,75 gram suiker
5,05 gram Pink Salt

Succes, en vergeet de foto's niet.
 
Super Frits, hartelijk dank. Foto's zullen z.s.m. volgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan