BasBQ
Beef en Steak

Pork Steak vlgs Tootsie op mijn nieuwe WSM

 

Smokie.

Pitmaster
Berichten
602
Recent een WSM voor weinig op de kop kunnen tikken. Michel_d bedankt voor de tip. Vandaag de WSM voor het eerst gebruikt en meteen van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de Pork Steaks vlgs recept van Tootsie te maken en een zakje briketten van Hornbach te testen (ervaring zie sectie: Brandstof).

Het recept van de steaks kunnen jullie hier vinden:

Op advies van Noskos de WSM voorzien van de waterpan. Mijn WSM is kleiner dan die van Noskos. Het gevaar bestond dat de steaks te dicht boven de briketten zouden liggen en de temp te ver zou oplopen. Zo gezegd zo gedaan. De waterpan werkte echter iets te enthousiast waardoor de gewenste temperatuur (130 - 140) niet werd bereikt. Na een uurtje de pan eruit en de temp liep mooi op.
Wat meteen opviel bij de WSM is dat deze mooi lekvrij is. Rook kwam uit het bovenste rooster het deurtje en deksel zijn mooi dicht. Al met al een leuke middag gehad en ik ben blij met mijn nieuwe speelgoed.

20211107_171627.jpg


20211107_120640.jpg


20211107_115838.jpg


20211107_114449.jpg


20211107_113619.jpg


20211107_112219.jpg


20211107_111949.jpg


20211107_105329.jpg
 
Mooi resultaat. Zondagmiddag goed besteed. Was de temperatuur nu stabieler dan op de kogel, of makkelijker te regelen?
 
Mooi resultaat. Zondagmiddag goed besteed. Was de temperatuur nu stabieler dan op de kogel, of makkelijker te regelen?
Uiteraard is de waterpan een onderdeel van het principe van deze Smoker. De pan heb ik niet gebruikt maar om eerlijk te zijn liet de temperatuur van 130 - 140 gr. zich prima regelen. Het vet dat in de briketten druipt kan wel invloed hebben op het kortstondig iets oplopen van de temperatuur.
 
Lekker bezig geweest. Mooi stuk vlees
 
Lekker middagje zo. Zal gesmaakt hebben

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mijn huisgenoten konden de toch wat eigenzinnige smaak van de steaks helaas iets minder waarderen. Desalniettemin vond ik het erg leuk om ze klaar te maken.
 
Mijn huisgenoten konden de toch wat eigenzinnige smaak van de steaks helaas iets minder waarderen. Desalniettemin vond ik het erg leuk om ze klaar te maken.
Eigenzinnig? Dat maakt me nieuwsgierig. Hoe zou je de smaak omschrijven?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
De geur van het vet dat door de briketten wordt verbrand zit er goed in. Lastig te beschrijven. Je moet het gewoon een keer geproefd hebben.
 
Ik vond er een sterkere rooksmaak aan zitten.
Ik heb er twee gevacumeerd, ingevroren en later gegeten.
Die waren milder.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Veroorzaakt de mopsaus de aparte smaak misschien?
Of het verbranden daarvan?

Je hebt me toch nieuwsgierig gemaakt.
 
De smaak van het vet dat in de briketten verbrand proef je goed terug.
 
Dat is inderdaad een specifieke barbecue smaak. Eén die wij op onze high & fast brisket ook hebben. Het is zeker anders dan enkel rookhout en typisch voor een aantal barbecuerestaurants waar ik in de VS heb gegeten.
 
Mooi resultaat. Zondagmiddag goed besteed. Was de temperatuur nu stabieler dan op de kogel, of makkelijker te regelen?
Heb nu een half jaartje een wsm47 en ik vind het echt een mooi apparaat. Ik stook birketten of gewoon houtskool. In beide gevallen zeer stabiel qua temperatuur.
Zowel met als zonder waterpan.

(dacht altijd dat die youtube-ers een beetje overdreven, maar het is echt zo )
 
Heb nu een half jaartje een wsm47 en ik vind het echt een mooi apparaat. Ik stook birketten of gewoon houtskool. In beide gevallen zeer stabiel qua temperatuur.
Zowel met als zonder waterpan.

(dacht altijd dat die youtube-ers een beetje overdrevenis, maar het is echt zo )
Tssss, we overdrijven nooit 😜😂
 
Dat is inderdaad een specifieke barbecue smaak. Eén die wij op onze high & fast brisket ook hebben. Het is zeker anders dan enkel rookhout en typisch voor een aantal barbecuerestaurants waar ik in de VS heb gegeten.
Je moet hem gewoon geproefd hebben om te kunnen oordelen. Daarbij ben ik iemand die zaken een 2e of een 3e kans geeft. Aan deze smaak moet je gewoon wennen. Ik heb nog een steak liggen, die ga ik morgen opeten.
 
Dan is het goed gelukt.. leuk om het verhaal zo te lezen.

De steaks zien er in ieder geval lekker uit!
Goed om te weten. Ik vond het ook bijzonder leuk om te doen. Als beginnend bbq’er is er nog zoveel te ontdekken en te leren.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit hoor. Ik heb deze tijd geleden ook gemaakt. En vond het echt heerlijk. Ben wel fan de rooksmaak.
 
Vandaag de 3e steak opgegeten met een sausje. Zoals ik al verwachtte, aan deze smaak moet je wennen en een kans geven. 👍

20211108_224123.jpg
 
Ziet er toch erg goed uit.
Ik ga de steaks in ieder geval ook maken.
Wil ze toch proeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan