BasBQ
Beef en Steak

Pork flank

Baroq

Kooltjesharker
Berichten
106
In een wilde bui heb ik een Yorkshire White pork flank besteld bij Beef&Steak, van 7 ? 8 kilo.
Heeft iemand een idee wat voor lekkers ik daarvan kan maken dit weekend?
 
ik heb dit voor je gevonden:

Een Flank Steak is een snit uit de flank van het rund. Niet te verwarren met de skirt steak. De Flank Steak is gesneden van de vang, de skirt steak is een plat en rechthoekig stuk uit het middenrif. De flank steak wordt ook bavette de flanchet of gewoon bavette genoemd. De vinkenlap is de Nederlandse naam en waarschijnlijk dezelfde snit als de flank steak. Het mooiste stukje van de vang. In ??n stuk gesneden van ongeveer een kilo. Een flank steak kun je rood eten. Flink rood en dun snijden dan want het stuk is bekend om zijn smaak, niet zozeer om zijn malsheid. Maar dat hoeft ook niet, vlees mag je kauwen als het mondgevoel maar klopt. Even die mooie structuur voelen en die extra smaak langs je papillen laten gaan, dat is vlees. Een beetje kauwen is niet erg zolang het maar geen malen wordt. Als je kiest voor een flank steak van een mooi en goed gemarmerd runderras zit je altijd goed. Probeer het maar niet van de melkkoe.

dus zou ik zoeken naar een recept voor de bavette of vinkenlap, dat zoekt al een heel stuk makkelijker denk ik
 
Leo zei:
ik heb dit voor je gevonden:

Een Flank Steak is een snit uit de flank van het rund. Niet te verwarren met de skirt steak. De Flank Steak is gesneden van de vang, de skirt steak is een plat en rechthoekig stuk uit het middenrif. De flank steak wordt ook bavette de flanchet of gewoon bavette genoemd. De vinkenlap is de Nederlandse naam en waarschijnlijk dezelfde snit als de flank steak. Het mooiste stukje van de vang. In ??n stuk gesneden van ongeveer een kilo. Een flank steak kun je rood eten. Flink rood en dun snijden dan want het stuk is bekend om zijn smaak, niet zozeer om zijn malsheid. Maar dat hoeft ook niet, vlees mag je kauwen als het mondgevoel maar klopt. Even die mooie structuur voelen en die extra smaak langs je papillen laten gaan, dat is vlees. Een beetje kauwen is niet erg zolang het maar geen malen wordt. Als je kiest voor een flank steak van een mooi en goed gemarmerd runderras zit je altijd goed. Probeer het maar niet van de melkkoe.

dus zou ik zoeken naar een recept voor de bavette of vinkenlap, dat zoekt al een heel stuk makkelijker denk ik

Ik heb bavette in de vriezer liggen, die is van een koe.
Deze flank is van een varken  ;)
 
eeehhhhhhh ja, daar heb je gelijk in  ;)
 
Geen idee, moet ik echt even in de boeken duiken waar dat stukje zit en hoe het in het Nederlands heet :D
 
Het is een 'stukje' van 7 ? 8 kilo  ;), 'varkensbuik met zwoerd'  ;D
Ik heb Jan van Beef&Steak aan de lijn gehad.
Volgens hem kon je 'm ongeveer in 3-en delen.
E?n deel bereiden als PP, een ander deel in dikke steaks snijden en dan op 160C garen en nog even bruinen op het laatst...en het andere ben ik vergeten...
Moet maar even kijken vanavond hoe het eruit ziet en evt. foto's hier neer zetten.
Ik zat ook nog aan gyros te denken, dat heb ik m'n flip al zooo lang beloofd, maar hij heeft het nog nooit gekregen van me. De gyrosrub staat klaar....
Porchetta kan ook denk ik...
 
en ben je er al uit wat je er allemaal van gaat maken? ben wel benieuwd, is een beste hoeveelheid vlees
 
Voorlopig is het hele brok nog stijf bevroren dus het wordt moeilijk om er dit weekend iets van te maken ???
Ik laat het nu zover ontdooien tot het snijdbaar is...
Ik hou jullie op de hoogte wat voor spannends ik er mee ga doen  ;)
 
vind ik leuk
 
155456_170736019718833_100003473096991_225584_1812791553_n.jpg


Hier liggen ze dan, de beide zijden. Het vlees ruikt zoet, nootachtig, h??l anders dan 'gewoon' varkensvlees. In totaal is het 7 kilo...ik heb er een paar honderd gram vet vanaf gehaald, niet te veel dus  :p
Ik heb de ribs eraf gesneden, en van de (dikke) ribs weer een laag vlees met vet afgehaald die ik ga gebruiken voor spek/porchetta...
Aanstaand weekend gaan we iets ermee maken, ribs of porchetta, ik weet het nog niet.

Is er iemand die een idee heeft wat ik met het linkerstukje het best kan doen, het liesstukje? Suddervlees, steaks? Ik heb geen idee of het taai is of juist niet...

edit: tekst toegevoegd
 
is een best stuk vlees  :D
 
ZO ik mag hopen dat je veel vrienden, of een grote vriezer hebt  :eek:
Ik ben geen slager, dus helaas kan ik je niet adviseren/helpen met je linkerkant, maar iemand hier zal je wel op weg kunnen helpen
 
OK, nu snap ik wat je hebt gekregen, geen idee waar dat liesstukje normaal voor wordt gebruikt. Misschien dat Bert het weet?
 
Dankjewel Wim...zo te zien heb ik vooral spek, nou is dat hartstikke lekker natuurlijk, maar ik zie er geen PP- of steak-stuk bij  ::)
Maar goed, met spareribs en een lekker stuk porchetta komen we een heel eind  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan