BasBQ
Beef en Steak

Porchetta gevuld met chrorizo van het spit

 
 
 

Merijn

Tondelzoeker
Berichten
24
Afgelopen november voor mijn verjaardag van de kinderen een spit gekregen. Nu heb ik de ring al eerder dankbaar gebruikt voor beercanchicken, maar dit keer ook het spit eens gebruikt :p .
Ik wilde heel graag eens goed krokante Porchetta maken, dus eerst hier op het forum en op de rest van de interwebs crackling crust research gedaan.
- Het recept
- De methode: De gevulde Porchetta 24 uur met gaten in het zwoerd laten drogen in de koelkast ZONDER zout, soda of wat dan ook!

Gisteren begon mijn avontuur met het vlinderen, vullen en binden van de porchetta:

1. De chorizo even bakken (sorry gewoon in 't pannetje gedaan)
20230429_132841.jpg

20230429_133435.jpg


Tijdens het koelen van het chorizogehakt, het spek gevlinderd en voorzien van een klein laagje southern succor pork rub
20230429_143152.jpg

20230429_144559.jpg

20230429_145057.jpg

20230429_145556.jpg

20230429_150200.jpg



Vervolgens alle vulling erin en dan 24 uur in de koelkast onafgedekt:
20230429_150558.jpg

20230429_155519.jpg

20230429_155948.jpg

20230429_161233.jpg

20230429_163001.jpg

20230429_163012.jpg


Vandaag ging het dan eindelijk gebeuren! BBQ aan, spit erdoorheen, en vlammen:
20230430_143536.jpg

20230430_144155.jpg



Het eerste half uur met het deksel erop een 2 stukjes appelhout erbij:
20230430_150209.jpg


Vervolgens deksel er weer af en blijven schuiven met de kolenbakjes en het spit om die korst zo egaal mogelijk te krijgen:
20230430_161719.jpg


Na bijna 3 uur op 65 raden nog even het deskeltje dichtgedaan om sneller tot de 70 te komen en 15 minuten later:
20230430_175320.jpg


Nu het vervelendste deel... een uur laten rusten! Voor de bezigheidstherapie wat Hasselback aardappeltjes gemaakt in de oven en een broccoli'tje gestoomd.
En dan het eindresultaat:
20230430_193250.jpg


Ik zal eens zoeken of ik ergens een filmpje kan laten van het schrapen over de korst en het aansnijden. Dat is zo goed dat het er eigenlijk wel bijhoort...

Edit: Externe video (sorry, gratis dingen)


Wat een feestje was dit! :D
 
Laatst bewerkt:
Ja ik wil! Tof verslag en wat een geweldig mooi bord met eten! :love:
 
Laatst bewerkt:
Oeh die zwoerd!

Prachtig resultaat.
 
Ziet er heerlijk uit , al heel wat rollade's gemaakt maar nog nooit een porchetta .
Moet ik me toch eens aan wagen.
 
Dat is een mooie porchetta geworden zo, het ziet er erg lekker uit!
 
Mooie porchetta en een heel mooi bordje eten.
 
Wauw. Heel mooi resultaat zeg.
Topper

Was het niet te zout?
 
Even een paar praktische vragen. Ik zie (denk ik) dat je ongeveer dezelfde setup hebt als ik. Weber kettle met de opzetring voor de rotisserie. Hoe heb je dat gedaan qua temperatuurmeting en -regeling? Of is het gewoon op gevoel gedaan? Ik heb zelf alleen een bedrade thermometer, en dat is met een rotisserie niet handig. De thermometer op het deksel vertrouw ik sowieso niet...

En wat gebruik je om die gaatjes te prikken? Dat ding op de foto ziet er handig uit namelijk!

Mooi projectje wel zo, ga ik ook een keer doen!
 
Zo, dat lijkt me een hele lekkere vulling!
Ik heb wel een paar keer porchetta gemaakt, maar nog niet met de vulling die jij gebruikt. Je zegt later dat je een volgende keer toch een andere vulling zou doen. Waarom is dat? Wat viel er tegen?
 
Even een paar praktische vragen. Ik zie (denk ik) dat je ongeveer dezelfde setup hebt als ik. Weber kettle met de opzetring voor de rotisserie. Hoe heb je dat gedaan qua temperatuurmeting en -regeling? Of is het gewoon op gevoel gedaan? Ik heb zelf alleen een bedrade thermometer, en dat is met een rotisserie niet handig. De thermometer op het deksel vertrouw ik sowieso niet...

En wat gebruik je om die gaatjes te prikken? Dat ding op de foto ziet er handig uit namelijk!

Mooi projectje wel zo, ga ik ook een keer doen!
Ik heb ook enkel een bedrade, pas tegen 3 uur ben ik af en toe gaan prikken voor de temp. Verder had ik de kooltjes op zo'n afstand dat je 3 seconden je vingers tussen het vlees en de kolen kan houden voor het ondragelijk wordt. Ik heb de dome van de 3 uur het eerste half uur en het laatste kwartier dicht, voor de rest dus het deksel eraf gelaten.

En voor de gaatjes een meat tenderizer. Voor 15 eu heeft het dikke blauwe mannetje die wel.
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat lijkt me een hele lekkere vulling!
Ik heb wel een paar keer porchetta gemaakt, maar nog niet met de vulling die jij gebruikt. Je zegt later dat je een volgende keer toch een andere vulling zou doen. Waarom is dat? Wat viel er tegen?
Ik vond de smaak van de venkel en chorizo wel oke, maar niet superlekker. En na ca. 4 uur inclusief wachten wil ik eigenlijk wel superlekker eten. Maar, smaken verschillen dus ik zou het gewoon proberen ;-)
 
Ik heb ook enkel een bedrade, pas tegen 3 uur ben ik af en toe gaan prikken voor de temp. Verder had ik de kooltjes op zo'n afstand dat je 3 seconden je vingers tussen het vlees en de kolen kan houden voor het ondragelijk wordt. Ik heb de dome van de 3 uur het eerste en het laatste kwartier dicht, voor de rest dus het deksel eraf gelaten.

En voor de gaatjes een meat tenderizer. Voor 15 eu heeft het dikke blauwe mannetje die wel.
Ik bedoelde dus vooral de temperatuur rondom het spit, niet die van het blees zelf. Daar gebruik ik een zelf zo'n Inkbird Thermapen kloon voor, werkt prima. Maar ik ben gewend om met mijn andere gerechten sterk op de roostertemperatuur te sturen, hier dus de temperatuur ter hoogte van de rotisserie. Nog geen goede oplossing voor gevonden hoe ik dat het beste kan meten. Misschien boor ik wel een gat in die ring en doe ik er zo'n thermometer in die je ook in de deksel van je BBQ heb, maar die dan op de hoogte van het spit zit, zeg maar...

Meat tenderizer ga ik meteen even opzoeken.
 
Ik bedoelde dus vooral de temperatuur rondom het spit, niet die van het blees zelf. Daar gebruik ik een zelf zo'n Inkbird Thermapen kloon voor, werkt prima. Maar ik ben gewend om met mijn andere gerechten sterk op de roostertemperatuur te sturen, hier dus de temperatuur ter hoogte van de rotisserie. Nog geen goede oplossing voor gevonden hoe ik dat het beste kan meten. Misschien boor ik wel een gat in die ring en doe ik er zo'n thermometer in die je ook in de deksel van je BBQ heb, maar die dan op de hoogte van het spit zit, zeg maar...

Meat tenderizer ga ik meteen even opzoeken.
Ik heb de 3-secondenregel toegepast, zondag ook met een mechelse koekoek ging ook prima. Ook met deksel eraf overigens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan