BasBQ
Beef en Steak

Poging tot KCBS-style chicken

 
 

mrwolf

Pitmaster
Berichten
610
Op de cookoff proefde ik voor het eerst de KCBS kipcategorie, en die was heerlijk. Zoiets moest dus op de to do! Ik kan alleen weinig tot geen recepten vinden tot ik tegen het ebook 'Wicked good barbecue' aanliep. Een recept in 25 (!) stappen, dus let's go! Ik ga de bereidingswijze volgen, maar niet het recept an sich. De rub en saus gebruik ik van wat ik nog heb staan, dus morgen even checken en beslissen. Op seriouseats.com staat een verkorte onlineversie van het recept.

Vanavond alvast de kippendijen ontbeend, ontveld, het vel ontvet en het geheel weer samengebracht. Wat een p*kkeklus zeg ;). Als ik het recept nu nog eens goed lees had dat ontbenen niet gehoeven  :-/

Het resultaat mag er op zich zijn voor een eerste keer, al zag alles er netter uit voordat ik de tandenstokers er doorheen stak...

20150103_204525_zpscxiqjtyi.jpg


Morgen het geheel op de kamado, to be continued...
 
haha ja de wedstrijd kip maak je thuis niet zomaar voor je plezier
 
richard0501 zei:
Wedstrijdkip, dat is altijd zo'n gepriegel. Ik heb gezien op de wedstrijden dat de kip meestal door de vrouwen wordt klaargemaakt in de teams  ( als die er in zitten) , bij ons ook. Waarom zou dat zijn :D

Geen idee waarom..... . Ik koos er binnen ons team voor omdat wij maar met ons twee zijn ( voor het proeven thuis leek me dat fijner dan een brisket) , en ik het een overzichtelijk gerecht vond. Little did I know, wat een monnikkenwerk...
 
Interessant zeg... je neemt juist dijen vanwege het vet en de daarbij horende smaak. Ga je dat juist wegsnijden? Echt appart. Totaal nieuw in die Wedstrijd Wereld. Erg interessant. Wat een bewerkelijk recept. Veel succes. Ik volg!
 
Sander72 zei:
Interessant zeg... je neemt juist dijen vanwege het vet en de daarbij horende smaak. Ga je dat juist wegsnijden? Echt appart. Totaal nieuw in die Wedstrijd Wereld. Erg interessant. Wat een bewerkelijk recept. Veel succes. Ik volg!

Het gaat erom dat het vel in 1 hap door te bijten is, en je niet met die ene hap het hete vel tegen je kin aanplakt, zodat je de rest van de dag met een rode verbrande kin rondloopt (" gunst, wat heb jij gedaan, kip gegeten zeker?" ). Tegelijertijd wil je wel dat je kip mals en sappig blijft, dus daarom inderdaad kippendijen.
Aan de andere kant, je mag ook andere kip inleveren hoor. Dij is op zeker geen verplichting.
En ook vel is geen verplichting trouwens.
 
richard0501 zei:
Persoonlijk vind ik kip en ribs ook beter om te oefenen thuis, de brisket en pork is altijd gelijk zon berg eten. ( moet alijd wel wat volk over de vloer hebben voor deze)

Yep!
 
Om maar te beginnen met het eindresultaat: smakelijk, maar te droog helaas. Ik denk dat de dijen in het Amerikaanse recept veel groter zijn, en dat daardoor 2 uur roken op 140 graden teveel is voor onze Hollandse kippendijen.

Allereerst de kippen gerubt met special shit en een rub van the Rub Company:

20150104_1500452_zpslcxdwged.jpg


Daarna ge?njecteerd met kippenbouillon. Het oorspronkelijke recept ging uit van 28ml per dij, dat lukte mij bij lange na niet. Hooguit 14ml, maar voor de meeste dijen minder. Het liep er net zo hard uit als dat het erin ging...

Ge?njecteerd en gerubt, een stukje margarine onder iedere dij en op de Q, volgende keer 2 bakjes nemen :)

20150104_154325_zps0hwle6qw.jpg


Smokin' met appelhout:
20150104_155729_zpsizunkfwt.jpg


Na een uur op 140 graden:
20150104_163738_zpspklufdue.jpg

En dan inpakken in folie en nog een uurtje:
20150104_164145_zpssjjdynkc.jpg


Daarna onderdompelen in Blues Hog saus, aangelengd met wat appelsap, nog 20 minuten terug op de Q. Een beetje rijstsiroop en wat rub erbij, en klaar:

20150104_174617_zps0d64jfj6.jpg


Optisch ver van competition style, maar dat was ook niet pers? het doel. De smaak was prima, maar helaas te droog... Als iemand tips heeft, graag! Het was in ieder geval een boel werk ;)

 
ze zien er zeker niet verkeerd uit.
Dominique was ons kippe vrouwtje  ;)
 
Het lijkt net of de kippies koken in hun eigen (en later bij geinjecteerde) vocht... ik ken geen wedstrijdregels hoor, maar zou je in plaats van injecteren ook elk kwartiertje mogen vernevelen met een klein plantespuitje? Misschien blijft het kippevlees dan mooier sappig van zichzelf?
 
Sander72 zei:
Het lijkt net of de kippies koken in hun eigen (en later bij geinjecteerde) vocht...

Ze koken in de margarine die onder iedere dij was gelegd. Achteraf gezien misschien niet nodig.

Voor wat betreft het vel, die had ik wel geschraapt, maar misschien niet zoveel als gemoeten. Die was in ieder geval niet zo crispy als ik had gehoopt.
 
Het vel moet zo dun zijn als bijbelpapier na het schrapen , en crispy wordt het nooit op deze manier. Dat lukt alleen op hoge temperaturen.
 
Ik heb deze methode (1uur open, 1uur afgedekt, en nog een tijd zonder bak op het rooster) ook gezien en geprobeerd, alleen meer naar de temperatuur dan naar de tijd gekeken. Eigenlijk hetzelfde als met alle andere stukken vlees....
 
Terug
Bovenaan Onderaan